• Anonym (lindab)

    Förlossnings dep. och fadern jobbar i annat land:(

    Nu sitter jag här & skriver mitt första inlägg ihop om att få lite feedback lite stöttning lite råd eller igentligen hoppas på att någon annan är i exakt samma situation då det nu känns som jag är totalt ensam. Jag är mamma till 2 fantastiska barn 5år och 9 mån, jag är mammaledig med minstingen och har sådan lust o skriva att jag mår så jäkla bra men då skulle jag ljuga. kan säkert tolkas till att jag inte gillar o vara hemma med mitt barn så är inte fallet. Allt börja när jag var gravid i 7 mån och fick gå hem från jobbet (riskfyllt jobb) så fick ej jobba längre, tyckte till en början att det var skönt och bara gå hemma med magen i vädret, efter en månad var det inte lika kul längre, slutade höra av mig till folk, ville inte åka någonstans började gråta för allt o inget soffan blev min bästa vän. Trodde de berodde på hormonerna men känslorna var där för o stanna. Vår diamant föddes och jag levde på lyckoruset en vecka, efter vi vart hemma en vecka drygt knakade känslorna på igen denna gången blev de värre. jag börja klandra mig själv kände mig som världens dåligaste mamma, hitta alla anledningar till att ja inte var värd att ha mina barn. kände mig värdelös, ful och extremt ledsen. Isolerade mig ännu mer och kom på mig själv sitta o dra vita lögner till släkt o vänner allt för att slippa träffas. Efter 2 mån var jag på bvc o hade mammasamtal fick diagnosen post partum (förlossnings dep) och sammtidigt som de kändes jävligt skönt o veta va fasiken de e som e fel på en så skämdes jag något extremt. Ska tillägga att i samma veva jag gick hem från jobbet blev min sambo uppsagd från sitt då de ej fanns något o göra på firman. Då han är utbildad med maskiner så är det svårt o få en tjänst som varar då de är säsongsarbete. han var på en anställningsinterljuv men trilla på målsnöret:( En dag innan den lilla kom till världen kom han hem o sa att han fått jobb, ett jobb i norge vilket innebär att han skulle vara hemifrån 15 dagar men skulle vara hemma 18, är svårt o motstå råddjursögon och självständig har jag vart så långt jag kan minnas samt min äldsta (har annan fader) var en mkt snäll bebis när hon var liten så absolut det skulle jag väl klara av att vara ensam. om inte annat kunde vi iaf testa, pengar behövdes och såg på sambon att han ville detta så mkt så svårt att säga nej. När han tacka ja till tjänsten var alla runt om oss släkt som vänner med på noterna och lova guld o gröna dalar att de skulle ställa upp för mig när sambon var på jobb. Han åkte 3 veckor efter förlossningen. Idag ångrar jag att jag sa att det var okej, för nu kommer han aldrig komma hem o jobba i sverige igen. Har självklart de gånger sambon vart på jobb fått tampas med mjölkstockning, magsjuka,syskon avensjuka,6årstrots,tänder,feber,kolik osv. Nu för tillfället vill den lilla inte sova och det enda som får henne komma till ro är att gå runt o vagga henne i famnen o detta kan ta timmar. Släkt o vänners hjälp märkte jag rätt snabbt inte existera trots jag öppna upp mig totalt om mitt mående och ett par gånger bad om hjälp men inte fick någon. Ensam är stark sägs det, men hur mkt orkar man? Bett min sambo o ta pappa ledigt händer inget, bett han söka jobb i sverige händer inget, jag bönar o ber inget händer. När han väl är hemma är det så mkt andra saker han måste ta tag i så den där lilla timmen "barnledig" existerar inte. tillomed psykologen har bett honom att ge mig en gnutta avlastning dock utan resultat.. Så vet inte riktigt vad jag ska göra? Är absolut inte så att jag inte vill vara med mina barn, men att ta hand om dessa underbara varelser ensam, sköta hus o hem, rutiner och aktiviteter o sammtidigt kämpa med att må bra iaf för barnen är en utmaning. Sover stående och känner att jag snart rasar samman:(

  • Svar på tråden Förlossnings dep. och fadern jobbar i annat land:(
  • Anonym (Anonym)

    Hej! Det verkar vara tufft för dig :( För det första, har du fått adekvat läkemedelsbehandling för fin depression? Antidepressiva hjälpte mig så mkt när jag fick en förlossningsdepression! Har du övervägt att gå till doktorn och kolla om du kan få bli sjukskriven ett tag så att din pojkvän kan vara hemma och stötta dig tills du mår bättre? I längden känns det ju helt ohållbart att han ska vara borta i två-veckors stötar. Jag förstår att du är trött! Jag hade inte orkat vara ensam på de viset och då har jag bara ett barn. Hoppas det blir bättre för dig!

  • Anonym (fia)

    Vet du, du behöver inte skämmas för eller ursäkta dina känslor av att inte orka med barnen hela tiden. Det är NORMALT. Ingen orkar med att vara förälder på heltid. Och ingen har lust att tillbringa varenda vaken sekund med sina barn. Och man blir inte en sämre förälder av att uttrycka det.

    Du är i princip en ensamstående förälder. Och dessutom har du en depression. Du behöver hjälp. Precis som föregående skribent undrar jag om du får adekvat hjälp mot din depression? Var behandlas du? Vårdcentralen? Psykiatrin? Läkemedel? Samtal?

    Sedan kan du även kolla med din läkare om inte du faktiskt är tillräckligt sjuk för att vara sjukskriven. För i sådant fall måste din särbo rycka in. Så att inte era barn far illa av att vårdas av en sjuk förälder (jämför om du skulle ha en bruten fot och sängliggande). I värsta fall kan du säkert i så fall även få praktisk hjälp från kommunen. Men då ska din särbo faktiskt skämmas mycket. Att du tvingas till att ta hjälp utifrån bara för att han inte tar sitt ansvar.

  • Anonym (lindab)

    Känner mig lite som en gnällkärring:/ Jag går hos psykolog via bvc, sen går jag hos en psykriatriker med som styr medicinen. Äter Voxra dagligen dock börjar jag ge upp hoppet om dem då de inte händer så mkt (ätit dem i 2 mån nu).Psykologen vill att jag ska sjukskriva mig, pratar ofta om det dock vill min kära sambo ej vara hemma då det inte ger oss några pengar påstår han så har ej så mkt val:/ psykologen prata även om boendestöd av någon form dock är detta med psykiatri väldigt känsliga bitar då jag själv jobbar inom det, har ingen lust o ha en "kollega" springandes hemma hos mig:( Klona sig hade vart något:)

  • Tow2Mater
    Anonym (lindab) skrev 2014-12-18 20:17:25 följande:

    ..... han fått jobb, ett jobb i norge vilket innebär att han skulle vara hemifrån 15 dagar men skulle vara hemma 18, ....

    .....När han väl är hemma är det så mkt andra saker han måste ta tag i så den där lilla timmen "barnledig" existerar inte. tillomed psykologen har bett honom att ge mig en gnutta avlastning dock utan resultat..


    WTF?? 18 dagar hemma och han kan inte ta hand om sina barn?? Varfor låter du honom slippa undan detta??
  • Anonym (lindab)

    Jadu det var en bra fråga.. Har funderat många gånger på det! Har satt ultimatum och krav men inget tycks hjälpa. Eller så vill han helt enkelt inte förstå! Ta hand om barnen är väl en enkel match, o må dåligt ja de finns medicin! Känns som han ser så lätt på saker o ting o de gånger han ringer hem från jobbet o jag berättar hur jag mår eller ens nämner avlastning känns de som han stänger av! Jag kanske är för snäll? Väl hemma ska bilar tvättas o skruvas med, saker med huset ska fixas! Han åker gärna o handlar o så fast då utan barn. Phuu listan kan göras lång..

  • Anonym (Anonym)

    Vad trist att din pojkvän visar så lite förståelse. Men rent krasst är det ju inte upp till honom om du ska bli sjukskriven. Bedömer en läkare att du är i behov av det får han ju finna sig i det. Det kanske räcker om du får vila upp dig under några veckor! Om sjukskrivningen sammanfaller under en av hans arbetsperioder kan ni ju vara hemma båda två under flera veckor utan att det slår så hårt ekonomiskt. Har doktorn övervägt att testa ngt annat än Voxra? Jag blevväldogt hjälp av sertralin

  • Anonym (fia)
    Anonym (lindab) skrev 2014-12-19 08:07:42 följande:

    Jadu det var en bra fråga.. Har funderat många gånger på det! Har satt ultimatum och krav men inget tycks hjälpa. Eller så vill han helt enkelt inte förstå! Ta hand om barnen är väl en enkel match, o må dåligt ja de finns medicin! Känns som han ser så lätt på saker o ting o de gånger han ringer hem från jobbet o jag berättar hur jag mår eller ens nämner avlastning känns de som han stänger av! Jag kanske är för snäll? Väl hemma ska bilar tvättas o skruvas med, saker med huset ska fixas! Han åker gärna o handlar o så fast då utan barn. Phuu listan kan göras lång..


    Se till att bli sjukskriven. Då tvingas han ta ställning och ansvar.
  • Anonym (H)

    Men ärligt, Vad är det för fel på din man?  Vad är det för man som inte kan ställa upp det allra minsta för sin fru och för sina barn? Han borde skämmas! 

    Eftersom du inte kan räkna med din man måste du själv se till vad som är bäst för dig och barnen; låt dem sjukskriva dig och ta emot all hjälp du kan få, inkl boendestöd. Berätta för alla du känner hur läget är; att du är sjuk och din man inte har lust att lyfta ett finger för familjen.

Svar på tråden Förlossnings dep. och fadern jobbar i annat land:(