• Anonym (sjukt)

    Från lätt utvecklingsstörning till lite över normal begåvad - hur??

    Min brorson fick i samband med problem i skolan(lågstadiet) genomgå en utredning, i vilken man kom fram till att han var svagbegåvad(lättare utvecklingsstörning). 
    Denna unge är idag 22 år gammal och har ännu en gång genomgått en undersökning av sig själv för att se hur han ligger till idag. I denna undersökning kom man fram till att han är verbalt överbegåvad och intelligensmässigt liiiite över normalbegåvad, alltså lite över 100 i IQ.

    Hur är detta möjligt egentligen och vad säger det om hjärnans utveckling?
    Alltså den här killens intelligens har utvecklats från lätt utvecklingsstörning till fullt notmal, nästan lite bättre än medel. Han har under sin uppväxt tvingats till mycket mattematik och andra övningar. Föräldrarna gav honom även mycket fisk och under nästan 15 års tid olika kosttillskott.

    Det är anmärkningsvärt vilken utvecklingspotential vi människor har! 

     

  • Svar på tråden Från lätt utvecklingsstörning till lite över normal begåvad - hur??
  • Anonym (Blomma)

    Fast en av utredningarna kan ju ha visat fel?

  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Blomma) skrev 2014-12-18 20:31:59 följande:

    Fast en av utredningarna kan ju ha visat fel?


    Tror ej det, och absolut inte den senare. Båda gjordes väldigt utförligt och med hjälp av psykologer osv.
  • Anonym (C)

    Ja, vilken potential vi har! Varför gör vi inte samma sak med alla som har en utvecklingsstörning? Och alla normalbegåvade kan träna lite extra och äta mycket fisk så utvecklas de till högbegåvade! Och tänk de högbegåvade, vilken utvecklingspotential! *ska genast gå och köpa kosttillskott, vilket märke rekommenderar du?

  • Anonym (J)

    Han kanske inte passade in i den första undersökningens ramar och därför blev resultatet underbegåvad. Kanske någon lättare form av autism eller Aspergers? Jag menar att han säkert varit smart för sin ålder hela tiden, och att det är testerna i sig som ska ifrågasättas.

  • Anonym (01)
    Anonym (J) skrev 2014-12-18 20:42:55 följande:

    Han kanske inte passade in i den första undersökningens ramar och därför blev resultatet underbegåvad. Kanske någon lättare form av autism eller Aspergers? Jag menar att han säkert varit smart för sin ålder hela tiden, och att det är testerna i sig som ska ifrågasättas.


    Tror faktiskt på ditt resonemang !
  • Anonym (frågvis)

    vad innebär det att vara normalbegåvad? Att man klarar av matte? Logik?

  • Dixie
    Anonym (sjukt) skrev 2014-12-18 20:30:08 följande:

    Han har under sin uppväxt tvingats till mycket mattematik och andra övningar. Föräldrarna gav honom även mycket fisk och under nästan 15 års tid olika kosttillskott.

    Det är anmärkningsvärt vilken utvecklingspotential vi människor har! 

     


    menar du att det beror på att han har ätit mycket fisk som har gjort att han inte längre räknas som utvecklingsstörd?  
  • Anonym (Lisa)

    Det är testerna som är bristfälliga och barn är dessutom rätt svårtestade.  Din brorson har hela tiden varit helt "normal", han blev inte smartare av fisk och matte....

  • Anonym (mhm)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-12-19 16:15:37 följande:
    Det är testerna som är bristfälliga och barn är dessutom rätt svårtestade.  Din brorson har hela tiden varit helt "normal", han blev inte smartare av fisk och matte....
    Tänkte precis det.

    När jag va yngre så bryde jag mig inte ett skit om att läsa, skriva eller räkna, (jag va inte mentalt närvarande direkt). När de gjorde vanliga tester på mig på vårdcentral och så så va ja noll engagerad. Jag skulle säker också ha blivit klassad som svagbegåvad om de skulle ha gjort sådana tester på mig.
Svar på tråden Från lätt utvecklingsstörning till lite över normal begåvad - hur??