• Anonym (Jobbå­ngest)
    Äldre 18 Dec 20:53
    25076 visningar
    145 svar
    145
    25076

    Ångest att återgå till jobb efter föräldraledighet. Erbjuden fast tjänst... Vad göra? Trivs att vara hemma! Gråter och har ångest nu och måste lämna besked snarast

    Jag är så förvirrad och har ångest! För eller senare måste man väl börja jobba efter sin föräldraledighet men...

    Har varit mammaledig i över 1.5 år med andra barnet och har båda barnen hemma och trivs bra. Har dock gått över till a-kassa eftersom jag söker en del jobb, och har varit på intervju nyligen (ångest ångest!)

    Fick nyligen ett samtal om ett erbjudande om fast tjänst på heltid. Ska på möte på måndag med chefen för att prata om tjänst m.m. Fanns ett par alt varav det jag helst ej vill jobba men verkar va det som blivit ledigt nu.
    Lönen ligger under 25´så det är väl sådär men å andra sidan är det en trygghet med fast jobb som jag nu saknar.

    Vi vill nog ha fler barn så det kanske inte är för evigt som jag "måste" jobba om jag inte trivs med det.

    Har haft det underbart bra hemma och gråter hela tiden när jag tänker på att båda barnen ska skolas in, framförallt lilla tjejen som bara är 1,5 men kommer va hemma med pappa lite så att hon skolas in någon månad innan 2-årsdagen visserligen.

    Förstår någon min ångest! Snart börjar det hemska livet med dagislämningar, tider att passa och allt sånt... och bara 2 dagar ledigt per vecka, några veckors semester per år bara.... jag har varit hemma i stort sett 4 år snart med barnen så det är väl därför som det känns så stort för mig.

    Försöker få råd från min man och min mamma men blir inte klokare, alla säger att jag ska göra som jag vill.
    Ett alt är väl att gå kvar med a-kassa (men får väl eg inte tacka nej till jobb), eller återgå till fp ett tag till..... jag vet inte..... vad gör man?! "Alla andra" jobbar ju.... 

    Kom med råd innan jag blir sjuk av alla tankar

  • Svar på tråden Ångest att återgå till jobb efter föräldraledighet. Erbjuden fast tjänst... Vad göra? Trivs att vara hemma! Gråter och har ångest nu och måste lämna besked snarast
  • Äldre 18 Dec 21:04
    #1

    Stanna hemma! Jag hade stora på dagis då jag gick in och jobbade heltid ett halvår innan andra kom- jag säger bara aldrig mer. Det var bara stress och ångest från morgon till kväll. Ingen tid alls tillsammans längre kändes det som, och herregud vad man missade. Nu vänder vi på varenda krona för att vi ska ha råd att leva på en lön så att barnen slipper spendera merparten av sin vakna tid någon annanstans. Visst är där många som trivs med det livet, men ekorrhjulet var inget för oss

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 18 Dec 21:10
    #2

    Ta tjänsten. Sen kan du gå ned på 75%. Dvs en dag till ledigt i veckan.

  • Äldre 18 Dec 21:14
    #3

    Jag vet inte hur dina barn funkar men min stora tyckte verkligen om att börja dagis vid 2. Hon är snart 3,5 och vi har inte haft en enda ledsen lämning, däremot blir hon ofta sur om vi hämtar för tidigt.


    42.
  • Äldre 18 Dec 21:15
    #4

    Ta jobbet. Jag var i samma sits och det kändes inte så himla bra att någon annan skulle ta hand om mina barn men det gick bra. Dock så hade vi så bra att pappan började sent och jag slutade tidigt.

    Gå ner i tid sen som drottningen skriver, kanske kan det räcka med 50% sen framöver, ni får se till vad er ekonomi klarar och vad ni klarar av att flytta upp med till en pensionsfond till dig.

  • Äldre 18 Dec 21:23
    #5
    +1
    Anonym (Jobbångest) skrev 2014-12-18 20:53:54 följande:

    Ett alt är väl att gå kvar med a-kassa (men får väl eg inte tacka nej till jobb),


    Nej, precis, a-kassa kan man bara få om man aktivt letar jobb och är beredd att ta de jobb man får! Tycker du blivit väl bortskämd under din tid hemma om du ens tycker det är ett alternativ.

    Livet är inte hemskt. Det är normalt att vilja och kunna forsorja sig själv och sin familj; det är inte normalt att vilja leva på skattebetalarnas bekostnad hur länge som helst.
    Skaffa en farm om du vill leva alternativ livsstil; det är hårt jobb, men du kan ha dina barn hemma och lära dem hjälpa till att jobba.
  • Anonym (01)
    Äldre 18 Dec 21:25
    #6
    Drottningen70 skrev 2014-12-18 21:10:55 följande:

    Ta tjänsten. Sen kan du gå ned på 75%. Dvs en dag till ledigt i veckan.


    Tycker precis som ovan.
    Vet du hur mycket folk det är som önskade att de jobbade ?
    Så hoppa på tjänsten kanske skulle du gå ner i tjänst till 50 %
    Då är du hemma mer men ändå jobbar 
  • Anonym (gör som du själv känner­)
    Äldre 18 Dec 21:30
    #7

    Nu stod det visserligen att du inte blev klokare av dessa råd men sätt det i perspektiv. Vill du utstå risken att ångra dej gällande detta?

    Jag hade en extrem ångest när mina äldsta dotter skulle börja på dagis. Det var riktigt jobbig men hon valde det själv. Vi bor nära dagis och hon såg dem leka o greja o ville vara med så då fick hon ju klart börja. Vi resonerade så att våra barn ska inte börja dagis förrens de själva har uttryckt någon önskan om att ta del av det. Min äldsta valde som sagt själv och jag och yngsta var hemma ett par timmar om dagen tre dagar i veckan när äldsta var på dagis innan även yngsta som då var van vid dagis började. Hon var ju med vid hämtning och lämning och kände barnen och lärarna så hon började vid 1 år och åtta månader då hon ville göra som storasyster. Det har gått jättebra men vilken ångest jag hade första halvåret, dom är ju så små? Är de verkligen redo? Är det verkligen rätt? Vi kan ju vara hemma längre. Ångesten gick över och det visande sig att det bara varit jobbigt för mig och ingen annan.....

    Så var det för oss men ni måste ju avgöra vad som blir bäst för er. Ni kanske kan besöka ett dagis så att du får en känsla för hur barnen ser det och hur dagisvärlden funkar. Jag brukar vara med en dag då och då för att se hur de har de och de funkar för oss.

  • Anonym (01)
    Äldre 18 Dec 21:56
    #8

    Du kan ju kolla upp om det finns dagmammor i närheten där du bor, det är bättre för barnen med mindre grupper och mer lik en hem miljö,

    Då kanske du inte får så mycket ångest, sedan behöver du inte ha de där hela dagarna utan kanske på förmiddagen alternativt eftermiddagarna.

    Kanske något att fundera över , eller vad tror du ?

  • Äldre 18 Dec 22:15
    #9

    Ja alltså om du kan fortsätta stanna hemma UTAN att ha a-kassa, dvs ni som familj försörjer er på den andra förälderns lön, så gör det. Annars får du ju jobba, som alla andra gör. Nej, det är inte så kul med stress och hämtning/lämning, men så ser det ju ut när man skaffar barn. Om man nu inte har råd att låta bli att jobba, som sagt.

  • Äldre 18 Dec 22:24
    #10

    Det är väl klart du ska stanna hemma på a-kassa och låta oss andra betala din ledighet.


    If you wanna get fit, get crossfit.
Svar på tråden Ångest att återgå till jobb efter föräldraledighet. Erbjuden fast tjänst... Vad göra? Trivs att vara hemma! Gråter och har ångest nu och måste lämna besked snarast