• Anonym (Mommi)

    Undersköterska eller bagare

    Hej

    Vilken är bäst för er?. Jag funderar på att studera något och har tänkt mig mellan bagare eller undersköterska. Men vet ej vilken .

  • Svar på tråden Undersköterska eller bagare
  • Anonym (Uskan)

    Oj! Det var verkligen två helt olika områden haha

    Det beror ju på vilket du tycker känns roligast?? Baka eller ta hand om människor :)

  • Alvina

    Hej! Jag är uska. Dålig lön, obekväma arbetstider, stress, mycket ansvar och sällan någon uppskattning. Hade jag kunnat så hade jag själv sadlat om till bagare eftersom jag tror att det yrket skulle vara mer givande. Hade jag varit du hade jag faktiskt valt att bli bagare. Men det beror ju på vad du känner innerst inne...

  • Litet My

    Undersköterska då jag alltid avskytt att baka och gå upp tidigt.

  • Sisisisi
    Alvina skrev 2014-12-19 01:53:21 följande:

    Även som uska måste du ibland gå upp rätt så tidigt.


    Som uska börjar man ju sällan innan kl 7 när man jobbar dag. När börjar bagare, kl 4 typ.

    Jag skulle välja uska, det passar mig bättre än bagare.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Gweny

    Rekommenderar inte usk! Dålig lön, stress, sliter på kroppen, lite personal. Och mycket helgjobb, delade turer.

  • Litet My
    Alvina skrev 2014-12-19 01:53:21 följande:

    Även som uska måste du ibland gå upp rätt så tidigt.


    Eh ja jag vet, det är ganska allmänt känt. Däremot behöver man knappast gå upp 3-4 på natten som bagarna gör.
  • Fjärilslarv

    uska är ju inte en skyddad titel utan en anställningstitel.
    Du behöver alltså inte utbilda dig för att anställas som uska, även om många arbetsgivare dock har det kravet. 

  • Lesopeso

    Bagare har också låg lön, helgjobb och väääldigt mycket tidigare morgonar än undersköterskor, men det är ett jätteroligt yrke, även konditor är roligt.

  • Anonym (Uskan)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-19 19:25:49 följande:

    uska är ju inte en skyddad titel utan en anställningstitel.

    Du behöver alltså inte utbilda dig för att anställas som uska, även om många arbetsgivare dock har det kravet. 


    Det måste du visist! Utan usk-utbildning kallas det vårdbiträde. Och det är skillnad.
  • Anonym (Uskan)

    Tycker det är hur kul som helst att arbeta som uska!

    Arbetar i äldreomsorgen och det är alltid fart och fläkt. Goa kollegor och man bygger upp relationer till de gamla :) Inte den bästa lönen men man klarar sig utan problem! Ja ibland jobbar vi kväll och helger men då får vi också. Mer OB :) Jag gillar det

  • Anonym (123)
    Anonym (Mommi) skrev 2014-12-19 01:04:13 följande:
    Hej
    Vilken är bäst för er?. Jag funderar på att studera något och har tänkt mig mellan bagare eller undersköterska. Men vet ej vilken .
    Jag står i precis samma vägval!! :))

    Bageri/konditori för att kunna jobba natt och sen sova och ta det lugnt på dagen, det passar mig bra. lagom mycket stress och inte lika mycket ansvar, över liv och död. Plus att man kan undvika människor i högre uträckning, de dagarna man vill undvika. Men jag gillar inte bakning. ;(

    Undersköterska för att det finns utbildningsmöjligheter inom det yrket, man kan jobba vilken tid som helst på dygnet. nackdelen är att man jobbar med människor. men jag tycker kroppen, mediciner och sånt är väldigt intressant, intressantare än bakning :D
  • Fjärilslarv
    Anonym (Uskan) skrev 2014-12-21 01:07:28 följande:
    Det måste du visist! Utan usk-utbildning kallas det vårdbiträde. Och det är skillnad.
    nej.
    usk är en anställningsform, där en så kallad usk- utbildning ger dig behörighet att anställas som usk.
    usk är ingen skyddad titel.
  • Anonym (dafdaF)

    Bagare brukar väl börja runt 5 och sluta 12. 

  • Anonym (Uskan)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-21 17:03:56 följande:

    nej.

    usk är en anställningsform, där en så kallad usk- utbildning ger dig behörighet att anställas som usk.

    usk är ingen skyddad titel.


    Det sa jag inte heller, men du arbetar inte som Undersköterska om du inte är utbildad. Då är du vårdbiträde. Skillnad på ansvar mellan dessa två!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Uskan) skrev 2014-12-23 01:35:45 följande:
    Det sa jag inte heller, men du arbetar inte som Undersköterska om du inte är utbildad. Då är du vårdbiträde. Skillnad på ansvar mellan dessa två!
    Det stämmer som sagt inte. Arbetsgivaren kan anställa någon som är helt outbildad som undersköterska om denne önskar, likväl som denne kan anställa en utbildad person som vårdbiträde.

    Det handlar om yrkestitlar som är fria att sätta lite som man vill. Däremot verkar de flesta arbetsgivare göra fördelningen du tar upp, men det är som sagt ett val varje arbetsgivare gör.

    En person som läst omvårdnadsprogrammet eller motsvarande har inte per automatik större ansvar eller andra arbetsuppgifter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Välj annat)

    Men alltså varför väljer man medvetet mellan två yrken som båda sliter väldigt på kroppen, i många fall innebär tuffa arbetstider, är dåligt betalda och allmänt svåra att utvecklas inom?

  • Anonym (Trudelutt)
    Litet My skrev 2014-12-19 15:16:54 följande:
    Eh ja jag vet, det är ganska allmänt känt. Däremot behöver man knappast gå upp 3-4 på natten som bagarna gör.
    Nej, men en USKa kan börja jobba kl 7 på morgonen till 11 för att sedan vara ledig i 4 timmar och komma tillbaka och arbeta tills kl 20 eller 21... för att sedan göra om det igen dagen efter. 

    Jag hade helt klart valt bagare idag. Även om man måste gå upp tidigt så har man samma arbetstider hela tiden, inte morgon en dag, delad tur i tre dagar och sedan kvällsskift och morgonskift dagen efter. De oregelbundna arbetstiderna tar knäcken på en i längden, likaså tar man jobbet med sig hem även om man inte vill, man tänker ändå på Agda som ligger inför sin dödsbädd.

    Bagare alla gånger!
Svar på tråden Undersköterska eller bagare