• Anonym (Dunde­rförky­ld)
    Äldre 19 Dec 07:35
    18580 visningar
    81 svar
    81
    18580

    Är jag snål som inte ill dela med mig av min receptbelagda medicin?

    Jag har varit förkyld i 8 månader (ÅTTA MÅNADER!) i ett sträck. Jag pratar inte om lite småsnuva utan en rejäl förkylning. Det finns inte mycket att göra förutom att vänta ut den. Min läkare har skrivit ut Molipect och det är det enda som gett någon lindring hittills. Jag har precis hämtat ut en ny flaska.

    Idag frågade makens utflyttade som om vi hade någon hostmedicin hemma. Maken svarar, utan att fråga mig först, att ja X (jag) har precis hämtat ut en flaska.

    Jag blev lite upprörd och sa att jag ju fått den utskriven för att jag verkligen behöver den. Maken menar att jo men en dos kan ju sonen få. Det är väl ingen fara. Han tycker att jag är snål som vill ha all medicin själv. Är jag det?

    Jag misstänker att när sonen väl kommer hem kommer han att få så många doser han vill ha av maken. Nu är det visserligen "bara" hostmedicin, men för mig är den guld värd.

  • Svar på tråden Är jag snål som inte ill dela med mig av min receptbelagda medicin?
  • Anonym (n)
    Äldre 19 Dec 07:37
    #1

    det är ju på recept, sonen får  väl gå till läkare och få ett eget recept? 

    jag har också haft den medicinen, den är verkligen bra. 

  • sextio­talist
    Äldre 19 Dec 07:47
    #2

    Jag misstänker att det är cocillana du har fått (abolut den bästa hostmedicien man kan få) och är det ett mindre barn, så ska man vara försiktig, då den innnehåller ett morfinderivat.
    Så min åsikt är att man inte ska dela med sig receptbelagda mediciner hur som helst.
    Det har inte med snålhet att göra, utan för att medicinen är receptbelagd av någon anledning.

    Nu delar vi friskt cocillana hemma när vi har jobbig hosta, men det beror på att vi samtliga har fått denna utskriven vid olika tillfällen, så vi vet att den kan användas av oss alla tre.

  • Stårsc­han
    Äldre 19 Dec 08:00
    #3

    En dos kan man väl bjussa på, men sen skulle jag gömma den receptbelagda flaskan. Den utflyttade sonen torde väl inte ha några problem med att själv gå till Apoteket/Statoil/ICA och köpa lite egen receptfri hostmedicin.

    Hade han varit övernattande gäst hemma hos er och blivit riktigt dålig så är det klart att man bjuder på all medicin som finns i huset, men som jag uppfattar TS så handlar det om ren lathet och bristande respekt för receptbelagd medicin i det här fallet.

  • sextio­talist
    Äldre 19 Dec 08:05
    #4
    sextiotalist skrev 2014-12-19 07:47:04 följande:

    Jag misstänker att det är cocillana du har fått (abolut den bästa hostmedicien man kan få) och är det ett mindre barn, så ska man vara försiktig, då den innnehåller ett morfinderivat.
    Så min åsikt är att man inte ska dela med sig receptbelagda mediciner hur som helst.
    Det har inte med snålhet att göra, utan för att medicinen är receptbelagd av någon anledning.

    Nu delar vi friskt cocillana hemma när vi har jobbig hosta, men det beror på att vi samtliga har fått denna utskriven vid olika tillfällen, så vi vet att den kan användas av oss alla tre.


    Jag läste fel, mollipect, gå tillbaka till din läkare och be att få cocillana, det är en dundermedicin. Mollipecten kan du ge din sambos son, för den gör ingen nytta
  • Äldre 19 Dec 08:38
    #5
    sextiotalist skrev 2014-12-19 08:05:52 följande:
    Jag läste fel, mollipect, gå tillbaka till din läkare och be att få cocillana, det är en dundermedicin. Mollipecten kan du ge din sambos son, för den gör ingen nytta

    Nu använder man inte Coccilana och Mollipect för samma slags hosta så det låter väldigt dumt.


    Läkaren skriver ut recept på den hostmedicin som ordinerats för den hosta man har.

  • Anonym (n)
    Äldre 19 Dec 08:40
    #6
    +1
    sextiotalist skrev 2014-12-19 08:05:52 följande:
    Jag läste fel, mollipect, gå tillbaka till din läkare och be att få cocillana, det är en dundermedicin. Mollipecten kan du ge din sambos son, för den gör ingen nytta
    mollipect är väl jättebra? Jag har fått den vid några tillfällen. Det beror som sagt på vilken typ av hosta man har. Ursäkta  för lite OT 
  • Anonym (Lök)
    Äldre 19 Dec 08:44
    #7

    Mollipect innehåller ju Efedrin som är stimulanshöjande. I hostmedicner fungerar det som en slemlösande så att du kan andas och näsan slutar rinna. 

    Det används också som ett grundpreparat till att tillverka Meth (droger).

    Den har bra effekt på att stimulera hjärtat och höja hjärtfrekvensen så om sonen har fel på hjärtat kan han få allvarliga problem. Därför behöver man se en läkare innan man börjar använda vissa preparat.

    Gå till apoteket och köp något receptfritt han kan pracka på sonen istället och göm din egen flaska.  

  • Anonym (Nja men)
    Äldre 19 Dec 08:49
    #8

    Nja alltså jag är snål med mina mediciner med... Jag har citodon på recept som jag snålar mot mig själv med och försöker få att räcka så länge som möjligt... Min mamma, som också har haft det på recept efter en olycka, har ibland fått en tablett eller så, under tiden som hon åt, men inte hade några med sig. Skulle hon bett om flera, ofta, så hade jag sagt nej.

    Men en dos av din hostmedicin tycker jag gott att du kan bjuda på, under förutsättningen att han är tillräckligt gammal.

  • Anonym (Dunde­rförky­ld) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 08:53
    #9
    sextiotalist skrev 2014-12-19 07:47:04 följande:

    Jag misstänker att det är cocillana du har fått (abolut den bästa hostmedicien man kan få) och är det ett mindre barn, så ska man vara försiktig, då den innnehåller ett morfinderivat.
    Så min åsikt är att man inte ska dela med sig receptbelagda mediciner hur som helst.
    Det har inte med snålhet att göra, utan för att medicinen är receptbelagd av någon anledning.

    Nu delar vi friskt cocillana hemma när vi har jobbig hosta, men det beror på att vi samtliga har fått denna utskriven vid olika tillfällen, så vi vet att den kan användas av oss alla tre.


    Det är Molipect och eftersom barnet flyttat hemifrån så det är inte fråga om ett mindre barn.

    Jag har lagt ut knappt 1000:- på läkemedel den senaste månaden. Det gör ju inte saken bättre.
  • Anonym (Dunde­rförky­ld) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 08:56
    #10
    Stårschan skrev 2014-12-19 08:00:28 följande:

    En dos kan man väl bjussa på, men sen skulle jag gömma den receptbelagda flaskan. Den utflyttade sonen torde väl inte ha några problem med att själv gå till Apoteket/Statoil/ICA och köpa lite egen receptfri hostmedicin.

    Hade han varit övernattande gäst hemma hos er och blivit riktigt dålig så är det klart att man bjuder på all medicin som finns i huset, men som jag uppfattar TS så handlar det om ren lathet och bristande respekt för receptbelagd medicin i det här fallet.


    Han har flyttad hemifrån och är inte hos oss nu. Han måste med andra ord ta bussen ut till oss för att få en dos av min medicin.
Svar på tråden Är jag snål som inte ill dela med mig av min receptbelagda medicin?