• Frökentvärtom

    Ensam med svåra beslut

    Hej på er allihop,

    Jag är en tjej på 21-år som behöver få skriva av mig, både för att rensa mina egna tankar och för att kanske få höra att det finns någon annan som har det på samma vis. Rubriken är kanske lite missvisande eftersom jag ju nog inte är alldeles ensam om detta utan jag har min familj och mina underbara vänner som finns där och stöttar mig. 
    För ganska exakt en vecka sedan plussade jag, och idag är jag i v.5. Pappan till barnet är min ex-pojkvän som jag varit ihop med från att jag var 15 tills jag var 19 år. Sedan dess har vi i 2 års tid haft ett destruktivt förhållande som mest liknat en berg- och dalbana, och ibland till och med mest en katt och råtta lek. Nu hade vi i alla fall bestämt oss för att försöka igen, en allra sista gång då båda skulle ge allt. Ett litet missöde med preventinmedlet och här är vi idag.
    Kan säga att killen är lika gammal som jag och allra minst färdig för att bli pappa. Han har gått in i ett fullständigt panikläge där han ena sekunden vill att jag gör abort, utan att han skall behöva ta del i någonting medan han den andra sekunden ringer mig för att säga att han älskar mig och aldrig skulle klara av att döda sitt eget barn.
    Här står jag nu ensam för att ta det största beslutet i hela mitt liv. Skall ja behålla barnet med en 60% chans att jag kommer att få genomföra både graviditeten och allt som följer efter det på egenhand. 
    Eller skall jag välja att inte fullfölja graviditeten, och fortsätta mitt liv "som vanligt" och vänta på att rätt tid skall komma. Jag har alltid velat ha barn, och ända sedan jag var 16 har jag alltid påstått att ifall jag blir gravid så skulle jag aldrig göra abort. Men jag trodde aldrig att jag skulle stå här idag, i ett förhållande som fortfarande inte efter 6 år är moget för detta. Trots att jag vet att jag skulle klara av det med hans stöd, är jag väldigt tveksam över att han skulle våga ta ett jättekliv ut i vuxenlivet och ta det ansvar en pappa bör. Och freakar han ur vet jag inte om jag varken psykiskt eller ekonomiskt kan hålla ihop. 

  • Svar på tråden Ensam med svåra beslut
  • Cherrybaby

    Om ditt psykiska och ekonomiska välmående hänger på en opålitlig person när det kommer till en fråga om barn så är nog läget långt ifrån optimalt.

    Du har ju inte bara längtat efter barn utan även att bli världens bästa och tålmodigaste, starkaste mamma!

    Ge dig själv det liv du förtjänar och den uppväxten du önskat ditt barn helst, vad det du än väljer.

    Lycka till!

Svar på tråden Ensam med svåra beslut