• jejo91

    bli kvitt ångest?

    Jag har börjat få väldigt starka ångestattacker där jag bara gråter och hyperventilerar. Jag är en hyffsat emotionell människa men nu har det börjat ta över mig totalt. Jag är arbetslös sedan några månader tillbaka och min självkänsla är på botten.. tror det är två stora orsaker.

    Är det någon som har bra tips på hur man utlöser sin ångest så snabbt som möjligt? Jag ser också hellre att jag gråter ut rejält och "laddas ur" en hel kväll än att det kommer varannan dag, i små doser? Det är fruktansvärt jobbigt. Sticker i bröstet, kan inte tänka klart mm. :( tacksam för råd!

  • Svar på tråden bli kvitt ångest?
  • jenny99

    Vet du varför du är ledsen och känner ångest?Jag har haft ångest en period i mitt liv,det berodde delvis på många års stress och jobb,barn,träning och självklart slarv med sömn.Kroppen sa ifrån men jag lyssnade inte,en dag kom ångesten.Idag är jag fri från den men jag har ändrat om hela mitt liv,jag jobbar halvtid och tränar inte än.Jag kan få tecken på ångest är på gång men jag lyssnar noga på mig själv för att aldrig få det igen förhoppningsvis.Sova är viktigt,sköta maten bra,promenera istället för träning,jobba mindre,andas djupt.Göra saker spm kroppen slappnar av till tex musik,basta,spa,varmt bad eller simma,måla mm.Men först måste man veta vad som kan orsaka ångest och gråt attacker.

  • jejo91
    jenny99 skrev 2014-12-19 20:48:40 följande:

    Vet du varför du är ledsen och känner ångest?Jag har haft ångest en period i mitt liv,det berodde delvis på många års stress och jobb,barn,träning och självklart slarv med sömn.Kroppen sa ifrån men jag lyssnade inte,en dag kom ångesten.Idag är jag fri från den men jag har ändrat om hela mitt liv,jag jobbar halvtid och tränar inte än.Jag kan få tecken på ångest är på gång men jag lyssnar noga på mig själv för att aldrig få det igen förhoppningsvis.Sova är viktigt,sköta maten bra,promenera istället för träning,jobba mindre,andas djupt.Göra saker spm kroppen slappnar av till tex musik,basta,spa,varmt bad eller simma,måla mm.Men först måste man veta vad som kan orsaka ångest och gråt attacker.


    Hej och tack för svar!

    Jag tror den största orsaken till ångest är min dåliga självkänsla. Att jag inte lyckas få tag på något jobb, vilket är begrundat på osäkerhet i mig själv och dåligt självförtroende. Jag vill lyckas med livet. Visst låter det väldigt klyschigt... men jag vet inte ens vart jag ska börja.

    I dagsläget är jag beroende av min partner och det är fruktansvärt jobbigt. Känns som att jag måste tippa på tå här hemma. :(

    Jag badar väldigt mycket och ligger på spikmatta vilket dämpar det en aning.
  • Anonym (01)
    jejo91 skrev 2014-12-19 20:58:45 följande:
    Hej och tack för svar!

    Jag tror den största orsaken till ångest är min dåliga självkänsla. Att jag inte lyckas få tag på något jobb, vilket är begrundat på osäkerhet i mig själv och dåligt självförtroende. Jag vill lyckas med livet. Visst låter det väldigt klyschigt... men jag vet inte ens vart jag ska börja.

    I dagsläget är jag beroende av min partner och det är fruktansvärt jobbigt. Känns som att jag måste tippa på tå här hemma. :(

    Jag badar väldigt mycket och ligger på spikmatta vilket dämpar det en aning.
    Vadå är han taskig mot dig , alltså din partner  ?
  • jejo91
    Anonym (01) skrev 2014-12-19 21:35:05 följande:
    Vadå är han taskig mot dig , alltså din partner  ?
    Inte taskig kanske, då han har ett väldigt stort tålamod. Det har ju varit såhär nu under en längre tid. Jag förstår verkligen hans frustration, så klandrar honom inte att han blir irriterad ibland. Jag skulle kunna agera mer, om vi säger så. Jag är mest bara förvirrad och vet inte var jag ska börja..

    Men jag har nu börjat sitta hundvakt iallafall, det ger en relativt bra inkomst. Jag kan iallafall betala lite mer här hemma. Jag är väl en tänkare, jag tänker för mycket helt enkelt på mitt liv och framtiden och vågar inte ta steget ut..
  • Anonym (01)
    jejo91 skrev 2015-01-15 08:38:06 följande:
    Inte taskig kanske, då han har ett väldigt stort tålamod. Det har ju varit såhär nu under en längre tid. Jag förstår verkligen hans frustration, så klandrar honom inte att han blir irriterad ibland. Jag skulle kunna agera mer, om vi säger så. Jag är mest bara förvirrad och vet inte var jag ska börja..

    Men jag har nu börjat sitta hundvakt iallafall, det ger en relativt bra inkomst. Jag kan iallafall betala lite mer här hemma. Jag är väl en tänkare, jag tänker för mycket helt enkelt på mitt liv och framtiden och vågar inte ta steget ut..
    Ok kan förstå att du känner sån frustration du också över dig själv och att du inte kan nå ut men vet du vad, (kan även förstå din partner också) jag tror visst att du kan nå ut, bara du tar tag i det som du sa att du hade börjat sitta hundvakt.
    Va Bra !! ;) Det känns ju alltid kul att kunna bidra med lite till hemmet och kunna känna att man kan också betala vissa saker, eller hur för det är ändå det du säckar för, förstår att du känner så men som jag sa ovan så tror jag visst att du kan precis som alla andra kan , eller hur ?

    Ett tips: ta och sök en kurs eller ett program och plugga ett tag och ta studiebidrag då får du in lite pengar och plus att du pluggar kanske kan du hitta något du är intresserad av och kan söka jobb efter det, jag tror det är en bra möjlighet för dig, vad tror du ?
  • jejo91
    Anonym (01) skrev 2015-01-26 21:09:31 följande:
    Ok kan förstå att du känner sån frustration du också över dig själv och att du inte kan nå ut men vet du vad, (kan även förstå din partner också) jag tror visst att du kan nå ut, bara du tar tag i det som du sa att du hade börjat sitta hundvakt.
    Va Bra !! ;) Det känns ju alltid kul att kunna bidra med lite till hemmet och kunna känna att man kan också betala vissa saker, eller hur för det är ändå det du säckar för, förstår att du känner så men som jag sa ovan så tror jag visst att du kan precis som alla andra kan , eller hur ?

    Ett tips: ta och sök en kurs eller ett program och plugga ett tag och ta studiebidrag då får du in lite pengar och plus att du pluggar kanske kan du hitta något du är intresserad av och kan söka jobb efter det, jag tror det är en bra möjlighet för dig, vad tror du ?
    Tack för ditt fina inlägg.. Glad
    Jag är färdigutbildad undersköterska, men det retliga i det hela är att jag inte vill jobba som det! Jag söker alla typer av jobb bortsett från det. Jag är livrädd att göra samma "misstag" igen, att hoppa på någon utbildning som jag med tiden inser att det inte är något för mig. Jag har redan studielån på närmare 120 tusen och det grämer mig då jag inte har någon vettig inkomst. Så lite skeptisk till att börja plugga även om jag innerst inne vill det, tror jag.

    Alla slags  KY-utbildningar som jag är intresserad utav kräver att man har jobbat allt från 6 månader till 24 månader på heltid inom en viss bransch... Varför? Blir så bitter när jag insåg det. Exempelvis apotekstekniker via lernia tycker jag lät intressant, där bygger jag även på min undersköterska utbildning, men kommer inte ha en chans då jag inte har jobbat under så lång tid. Jag har sommarjobbat inom handels och även läst en utbildning inom det på 6 mån. Så även den utbildningen passar ju bra in på det. Vård och service. :( Känns så trist att jag ska stoppas på grund av en sån anledning.
Svar på tråden bli kvitt ångest?