• Äldre 19 Dec 22:06
    10283 visningar
    30 svar
    30
    10283

    Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker

    Efter att ha varit feströkare under många år blev jag vanerökare i samband med en semester för ett par år sen. Idiotiskt, men så är det. Nu ska jag tillsammans med min familj fira jul hos mina föräldrar och vi ska vara där 23-25 dec. Mina föräldrar har inte haft kännedom om att jag röker och trots att jag är 36 år (!!!!) kändes det som att jag skulle skämmas för att berätta för dem att jag numera är rökare. Mina föräldrar bor ca 60 mil från oss varför det är sällan vi träffas. Jag funderade länge på att försöka smygröka under dagarna vi tillbringar hos mamma och pappa. Det låter säkert larvigt, men för mig har det varit ett problem och jag vet att det skulle bli en stor sak och mycket besvikelse för dem att veta hur det ligger till. Mina föräldrar är antagligen de största rökmotståndarna som finns i hela världen och de har alltid varit så stolta över att deras tre barn aldrig börjat röka. Jag har helt enkelt varit orolig att hela julen skulle bli förstörd på grund av detta.

    Eftersom det kändes helt uteslutet att helt avstå cigaretter under drygt två dygn bestämde jag mig till sist för att ringa och berätta idag. Det blev gråt, skrik, moralpredikningar, "förhör" och allt det som jag var orolig skulle inträffa under julhelgen. Nu hoppas jag dock att det hinner landa och efter mycket tjafs har de lovat att inte tjata om detta under julhelgen då jag och mina syskon med våra familjer samlas hemma hos föräldrarna samtidigt för första gången på många år. Jag har å min sida lovat att försöka röka så lite som möjligt och definitivt inte så att mina föräldrar ser.


    Jag fattar att detta låter helt sjukt, men gjorde jag rätt som berättade? Tror ni att vi får fira en lugn och mysig jul trots den "stora katastrofen" att jag är rökare?

  • Svar på tråden Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker
  • ursula
    Äldre 19 Dec 22:15
    #1
    -1

    Jag blev mycket antirök när min bror gick bort i lungcanser 57 år gammal. Jag satt vid hans dödsbädd . När han gick bort vägde han 37 kilo och spydde blod

  • Äldre 19 Dec 22:18
    #2
    ursula skrev 2014-12-19 22:15:32 följande:

    Jag blev mycket antirök när min bror gick bort i lungcanser 57 år gammal. Jag satt vid hans dödsbädd . När han gick bort vägde han 37 kilo och spydde blod


    Det kan jag verkligen förstå och jag beklagar bortgången av din bror. Några såna erfarenheter har inte mina föräldrar, även om vi alla vet rökningens alla faror och negativa konsekvenser.
  • jenny9­9
    Äldre 19 Dec 22:50
    #3

    Du är inte den enda som "tjuvröker".Min förra kollega var 40 år och hade barn och man men bara hennes kollegor visste att hon rökte.Hon rökte på jobbet och på fest,lite på helger beroende på vad familjen/hon gjorde.Hon hade hållit på så i närmare 13 år.Och orsaken var för att slippa hennes arga man och föräldrars kommentarer om rökning.

  • Äldre 19 Dec 22:55
    #4
    jenny99 skrev 2014-12-19 22:50:46 följande:

    Du är inte den enda som "tjuvröker".Min förra kollega var 40 år och hade barn och man men bara hennes kollegor visste att hon rökte.Hon rökte på jobbet och på fest,lite på helger beroende på vad familjen/hon gjorde.Hon hade hållit på så i närmare 13 år.Och orsaken var för att slippa hennes arga man och föräldrars kommentarer om rökning.


    Nej, det kanske är vanligare än vad man tror. Även om jag "alltid" feströkt så tjuvrökte även jag för min man i början när jag fastnade i vanerökandet. Det är jävligt jobbigt att "tjuvröka" och nu var det bara mina föräldrar kvar som inte kände till min hemlighet....
  • Äldre 19 Dec 23:05
    #5
    -1

    Rökning kapar 10 år av din förväntade livslängd i snitt.

    Källa- en i högen:
    www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61981-2004Jun22.html

    Rökning är det ENDA livsstilsval som uppnår statistisk signifikans för att det leder till skador flera generationer framåt. Om mormor rökte som gravid är barnbarnets risk för astma förhöjd.

    källa:
    www.eurekalert.org/pub_releases/2013-03/labr-gch030313.php

    Genom att röka bidrar du till att barn från 5 år och uppåt arbetar med råtobak utan skyddskläder, de får hjärtklappning, andnöd och kramper för att du ska kunna förgifta dig i den takt du känner för. Även bekämpningsmedlen som används vid tobaksodling är ofta neurotoxiner som särskilt barnarbetare tar skada av.

    Du ger pengar, bilar och fina hus till de personer som låter barnen göra detta. Om folk slutade röka skulle dessa barn fortfarande jobba, men de hade jobbat med andra jordbruksprodukter och inte fått i sig upp till 50 mg rent nikotin om dagen.

    källa:
    www.theguardian.com/global-development/2011/sep/14/malawi-child-labour-tobacco-industry

    Och så ett litet citat till dig:

    Here?s an excerpt from a New York Times article about RJ Reynolds. The makers of Camel, Pall Mall, Winston, Kool, Misty, Capri, Salem and others.


    ?A few years ago I interviewed a rugged-looking, jut-jawed fellow named David Goerlitz, a former model who was once known as the Winston Man because he had appeared in Winston cigarette ads for the R.J. Reynolds Tobacco Company.


    Mr. Goerlitz described an outdoor photo session in which several cartons of Winstons were scattered around. A number of Reynolds executives were at the session and Mr. Goerlitz asked if it would be all right if he took a few cartons for himself.


    One of the executives said, ?Sure, take them ALL.?


    Mr. Goerlitz, surprised, said, "Don't any of you smoke?"


    The executive shook his head. "Are you kidding?" he asked. "We reserve that right for the poor, the young, the black and the stupid."
    --

    I min värld är man lite galen
    om man vet allt det där och ändå fortsätter  förnedra sig med att ge den industrin pengar utan att kämpa emot för varje cigg, men det är kanske bara jag?
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Äldre 19 Dec 23:11
    #6
    +2
    Themis skrev 2014-12-19 23:05:59 följande:

    Rökning kapar 10 år av din förväntade livslängd i snitt.

    Källa- en i högen:

    www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61981-2004Jun22.html

    Rökning är det ENDA livsstilsval som uppnår statistisk signifikans för att det leder till skador flera generationer framåt. Om mormor rökte som gravid är barnbarnets risk för astma förhöjd.

    källa:

    www.eurekalert.org/pub_releases/2013-03/labr-gch030313.php

    Genom att röka bidrar du till att barn från 5 år och uppåt arbetar med råtobak utan skyddskläder, de får hjärtklappning, andnöd och kramper för att du ska kunna förgifta dig i den takt du känner för. Även bekämpningsmedlen som används vid tobaksodling är ofta neurotoxiner som särskilt barnarbetare tar skada av.

    Du ger pengar, bilar och fina hus till de personer som låter barnen göra detta. Om folk slutade röka skulle dessa barn fortfarande jobba, men de hade jobbat med andra jordbruksprodukter och inte fått i sig upp till 50 mg rent nikotin om dagen.

    källa:

    www.theguardian.com/global-development/2011/sep/14/malawi-child-labour-tobacco-industry

    Och så ett litet citat till dig:

    Here?s an excerpt from a New York Times article about RJ Reynolds. The makers of Camel, Pall Mall, Winston, Kool, Misty, Capri, Salem and others.

    ?A few years ago I interviewed a rugged-looking, jut-jawed fellow named David Goerlitz, a former model who was once known as the Winston Man because he had appeared in Winston cigarette ads for the R.J. Reynolds Tobacco Company.

    Mr. Goerlitz described an outdoor photo session in which several cartons of Winstons were scattered around. A number of Reynolds executives were at the session and Mr. Goerlitz asked if it would be all right if he took a few cartons for himself.

    One of the executives said, ?Sure, take them ALL.?

    Mr. Goerlitz, surprised, said, "Don't any of you smoke?"

    The executive shook his head. "Are you kidding?" he asked. "We reserve that right for the poor, the young, the black and the stupid."

    --

    I min värld är man lite galen om man vet allt det där och ändå fortsätter  förnedra sig med att ge den industrin pengar utan att kämpa emot för varje cigg, men det är kanske bara jag?


    Bad hon om en wall of text om farorna med rökning? Tror du hon bor under en sten och inte vet om att det är farligt? Tycker du ditt inlägg är lämpligt? Skulle du skriva ett liknande inlägg i en tråd där trådstartaren led av fetma?
  • Äldre 19 Dec 23:15
    #7
    Vanillaextract skrev 2014-12-19 23:11:16 följande:
    Bad hon om en wall of text om farorna med rökning? Tror du hon bor under en sten och inte vet om att det är farligt? Tycker du ditt inlägg är lämpligt? Skulle du skriva ett liknande inlägg i en tråd där trådstartaren led av fetma?
    Thanx!
  • Äldre 19 Dec 23:34
    #8

    Säg att du lovar att försöka sluta efter nyår, om de lovar att inte säga ett ord under julen. Funkar väl bara ett år, men kan vara värt att testa så att inte hela den här julen handlar om bara det.

    (En hel jul hos oss handlade om vilken temperatur det var i vårt nya kylskåp. Till slut blev jag galen och gömde alla termometrar och hotade med indragen mat för den som så mycket som petade på reglagen.)

  • Äldre 19 Dec 23:43
    #9
    BuoBä skrev 2014-12-19 23:34:09 följande:

    Säg att du lovar att försöka sluta efter nyår, om de lovar att inte säga ett ord under julen. Funkar väl bara ett år, men kan vara värt att testa så att inte hela den här julen handlar om bara det.

    (En hel jul hos oss handlade om vilken temperatur det var i vårt nya kylskåp. Till slut blev jag galen och gömde alla termometrar och hotade med indragen mat för den som så mycket som petade på reglagen.)


    Ja, julen tar fram det sämsta hos människorna och det var som sagt längesen vi var samlade. Hoppas verkligen att min rökning inte hamnar i fokus och lite skönt är det trots allt att en av mina svägerskor röker vilket alltid motvilligt har accepterats av mina föräldrar. Jag får joina henne :)
  • Äldre 20 Dec 01:27
    #10

    Drick mycket alkohol så glömmer de kanske bort att du röker.

Svar på tråden Är vuxen, men föräldrar rasar över att jag röker