• Abina

    En "muslim "student

    Hej

    Jag är en muslim tjej som alltid har varit stolt över att hon var muslim och väldigt tacksam för ddn gåva som gud gav mig. Klart som många andra muslimska tjejer bär jag "slöja" .

    jag är en student som läser till programmet apotekare och snart blir det examensarbete. Som apotekare ska studenten vara ute på praktikplatser i långa perioder för att lära sig det praktiska arbetet. Nu känner jag mig bara helt trasig och ledsen och besviken av all orättvisa svenska människor jag har träffat hittilis i arbetsplatsen. Under min första praktik i en arbetsplats välkommades jag av alla de som arbetar där . jag kände mig trygg och accepterad av dem vilket gjorde mig glad . detta gav mig en positiv vilja att arbeta mer i min praktikplatsen och bara jobba o jobba. Men hur känns det verkligen att bli besviken av folk som du kände dig trygg bland? som log mot dej hela tiden och inne bär de hat? Ja ingen kommer känna det förän utsätts för det här ! Ja jag arbetade och gjort alla moment som en studet måste kunna och visade intresse och älskade läget där men att plötsligt se din lärare kalla efter dig och vill prata med dig ang praktiken där du man får massa tankar i huvud va har jag gjort nu? jag har skött mej bra! jag har gjort allt som jag ska ! Att din lärare läser för dig vad personalen i arbetsplatsen tyckte om dig , att du inte visade intressen , att du misslyckades med en moment som du egentligen har lyckats me o klarat jätte bra . att du försov dej en gång och ibland kom bara 5 min försenad ? att påpeka de här negativa punkterna och aldrig tar upp alla de positiva sakerna i mig . att jag arbetade extra ibland för jag tyckte det var verkligen kul?, att jag arbetade självständig och skött allt som en student inte kan göra på kort tid? Precis när hon läste för mig vad de skrev tänkte jag de dära jävla personalen gör så bara för jag ÄR MUSLIM! Jag fick bara tårarna i ögonen och kunde inte prata då jag var i chockfasen av de svenska människor ! jag ville inte prata för att läraren inte ska höra att det gjorde väldigt ont att höra bara negativa saker om mig och aldrig något jävla postivit! Varför är ni svennskar så? varför tar ni negativa grejer " som ni egentligen inte skulle lägga märke till om de va en svensk student" och glömmer alla de positiva sakerna jag som muslim har gjortt? är de bara för jag är muslim!? är ni rädda att jag tar erans jobb? är det därför de inte vill godkänna mej? vill de förvara jobben till svenskar ? Skulle jag inte ha utbildat mej så skulle ni ändå inte lämnat mej ifred! ni skulle säga att jag tar erans skatt! att muslimer förtrycker kvinnor oc inte låter de utbilda sig? att skylla på muslimer igen? Vet ni den känslan att man är bra i skola och kanske bäst bland andra svenska elever i klassen. men ändå pga små jävla negativa punkter missar en hel jävla termin? ska jag betala priset för jag inte blev gillad som muslim ? Kollar ni bara på kläderna som en muslim har ? kollar man inte på vad man kan och inte kan? Har de 5 försena minuterna förstört sllt för mej och skadat mig så här mycket ? har inte de timmarna ja jobbade över hjälpt mej med något ? bara för jag va muslim? Hur länge ska jag betala priset för jag är en muslim? hela mitt liv så länge jag lever i Sverige? Så länge svenska befolkningen försvarar deras arbetsplats? Jag har bara lärt mej en läxa! Lita inte på vad svenskar säger . framför dej är de en person och bakom dej är de en helt annan som bara snackar skit. Hjärtat började fyllas med hat och tro mig mina svenska kamrater jag menar inte er här och inte heller alla . Men jag menar de flesta i arbetsplatsen som inte vill ser mej ett hot mot de!

  • Svar på tråden En "muslim "student
  • Drottningen70

    Ännu en rasist som försöker få muslimer att framstå i dålig dager?

  • Muslimsktjej

    Förlåt men snälla använd punkt, jag blev nästan blind.

  • Anonym (Ja)
    Drottningen70 skrev 2014-12-19 22:21:25 följande:

    Ännu en rasist som försöker få muslimer att framstå i dålig dager?


    Nja, ungdomar som försöker driva med, korkade kvinnor på fl. Det verkar ju alltid funka : )
  • Anonym (K)

    Även om vi utgår från att det här skulle vara skrivet av en faktiskt muslim (ställer mig tveksam till det...som alltid så låter det som någon som vill får muslimer att se dumma ut) så kan jag isf intyga att så är alla. Ingen säger rakt ut, under en pågående praktik, att "Vi gillar inte hur du presterar" för det blir konflikt och tjafs, vilket är onödigt då personen likförbannat inte kommer bli kvar på arbetsplatsen. Gäller inte bara muslimer - gäller alla.

  • motsattsen

    Du borde kanske rannsaka dig själv lite i detta läget.....

    Jag har själv fått sparken för att jag kom försent vid två tillfällen med förs 15min för att det var svårt att få parkering, samt 5 min sen för att ett annat jobb drog ut på tiden.

    Fick själv orättvist dåligt betyg under min praktik som ungdom. Gjorde min praktik i handelsflottan till punkt o pricka (stannade 4mån ombord trotts att det skulle delats upp på 2+2 månader). Minns en gång jag jobbade 24 tim i sträck för att service på fartygets huvudmaskin drog ut på tiden, vila 4 tim och direkt på en ny vakt. Hade då en klasskamrat som praktiserade samtidigt som mig ombord och han lyckades alltid att bli sjösjuk mm när det var dags att hugga i, samt gjorde klart att han minsann skulle hem efter 2 mån.

    Behöver jag säga att min klasskamrat fick bättre betyg än mig samt direkt anställning ombord. Trodde dom blandat ihop oss på något vis:)

    Minns när jag sökte jobb på McDonalds i min ungdom... hade ring i örat o långt hår (kille).
    Chefen sade till mig "ska du jobba här får du fan ta o klippa dig o plocka ut de där  ringarna i öronen". klippte mig o tog jobbet, har faktiskt aldrig haft vare sig långt hår eller ring i öronen efter det. 

    Ibland så är livet inte alltid rättvist, och att börja blanda in rasism i allt blir bara tröttsamt. Bit ihop o kom igen.

    Sedan när det gäller religon så är min mening att det är något man gör på sin fritid.
    Tona ned din religon så ska du se att det blir bättre.

    Man måste börja adressera detta med att alla har rätt till allt.... Det har man inte. Man kan inte sitta som personal i alla arbeten med ansiktstatueringar och percingar.

    Jag är arbetsgivare och det är jag som bestämmer vem jag anställer. så är det bara. Jag har exempel bestämt att inga synliga tatueringar är tillåtna på mitt företag.

Svar på tråden En "muslim "student