• Piratika

    Ömma bröst - hur kan det kännas?

    Hej allihopa. Jag undrar lite hur ni har upplevt ömma bröst vid början av graviditeten?

    Jag är på BIM +8, och har en växande obehagskänsla i brösten. Det började med att de bara kändes ivägen och tunga/klumpiga för två dagar sedan. Dagen efter började de kännas svullna och som med minskad känsel på sidan, och när jag vaknade så gjorde de ont och har varit eskalerande ömma. Men det känns som träningsvärk ovanför i bröstmusklerna samt i sidan vid armhålan och ut mot bröstvårtorna. Kan det vara ett graviditetstecken?

    Jag testade mig för två dagar då jag har fler symptom (som en molande mensvärk sedan lite mer än en vecka tillbaka samt illamående ) men testet (CB digital ) måste ha haft dåligt batteri eller så då ingenting hände på skärmen. Och jag ska testa mig igen imorgon bitti. Eller ja, om några timmar. Kan inte sova.

    Jag är bara orolig då det här inte är som jag förväntat mig att det ska kännas. Trott det ska kännas mer i bröstvårtorna.

    Jag har varit gravid förr, för 10 år sedan (men gick inte igenom graviditeten då jag var för ung) och jag kan inte minnas att jag ens kände brösten då. Jag var däremot galet illamående och kräktes som bara den, och nu är jag bara illamående och får kväljningar vid vissa dofter.

    Vet dock att bröstcancer kan göra en öm just i armhålorna, så jag är lite orolig.

    Jag vill ju så gärna att det är en liten ekorre oå tillväxt därinne!!

  • Svar på tråden Ömma bröst - hur kan det kännas?
  • VanillaCoke

    Är gravid 8+5 känner inget i bröstvårtorna. Brösten ömmar massor. Speciellt på morgonen.

  • Piratika

    Hur känns det ömma? Vet att det är lite av en skum fråga >.<

    Men känns det typ som träningsvärk? Eller som när brösten växte i tonåren?

  • VanillaCoke

    På morgonen påminner det nog lite av kraftig träningsverk. Gör ont såfort man rör sig. Känns också som två degklumpar som hänger. Detta med ömmande bröst va första tecknet på graviditet för mig. Testa! :) det syns oavsett när du kissar när det är så långt efter bim. Du måste berätta sen!

  • Piratika

    Ååh då låter det ju som det jag känner. Jag hoppas verkligen att det blir ett plus! Är orolig också att jag kanske är skengravid?

    Testar imorgon då jag vill att sambon är vaken om det skulle bli ett plus. ^^ Lovar att berätta! :)

  • VanillaCoke
    Piratika skrev 2014-12-20 05:04:54 följande:

    Ååh då låter det ju som det jag känner. Jag hoppas verkligen att det blir ett plus! Är orolig också att jag kanske är skengravid?

    Testar imorgon då jag vill att sambon är vaken om det skulle bli ett plus. ^^ Lovar att berätta! :)


    Jag skulle aldrig kunna hålla mig från att testa. :p
  • Annelie 76

    För mig har brösten ömmat, hela brösten. Det var så illa att jag vaknade av smärta när jag vände mig i sängen och brösten rörde på sig. Sträcka fram armarna var inget jag ville för då nuddade armarna brösten och det gjorde ont (har stora bröst). Bh dygnet runt var en nödvändighet. En mjuk amningstop är super att ha när man sover om brösten gör väldigt ont.

  • Piratika

    Jo inatt var jag väldigt nära på att leta upp en gammal sport bh jag har som sitter ganska löst samtidigt som den ger stöd.

    Vaknade imorse och höll nästan på att kräkas.

    Men när jag gjorde testet så blev det inget plus. :(

    Så jag antar att jag är skengravid, eller så måste jag boka tid för mammografi.

  • Piratika

    Är det bara jag som blir galen på symtom-djungeln därute? Det som kan vara grav. symtom kan även vara symtom på PMS och ÄL.. Eller någonting helt orelaterat.


    Vad för något kan det vara om inte graviditet, PMS eller ÄL? Finns det någon/några andra saker jag måste söka vård för? För det kan ju inte vara rätt att må så här dåligt utan anledning?


    Psykiskt, som depression eller ångest kan det iaf inte vara då jag har den bästa tiden i mitt liv just nu. Mår mentalt bättre än någonsin förut och alla pusselbitar i livet faller precis på plats.

  • Mileya

    Jag håller med dig, det är så frustrerande att inte veta vad som pågår i kroppen!
    Själv har jag haft tydligt illamående de senaste 2-3 dagarna, vilket jag aldrig haft förut innan mens (Har bim någon gång nu i helgen tror jag). Hade jätteont i bröstvårtorna i 2 dagar för ca en vecka sen, men efter det har jag inte kännt något. Idag har jag även mensvärk och ont i ländryggen. Man blir ju förvirrad med mindre!! Och ja - testen är så negativa som de bara kan bli, suck!

  • Piratika

    Ja men eller hur! Ont i ländryggen fick jag vid ett tillfälle inatt också. Vaknade av det och skrek till så sambon vaknade. :S Han som aldrig vaknar av någonting..


    Man vet ju liksom inte vad man ska tro. Och den dagen som jag faktiskt är gravid kommer jag väl inte tro på det istället..


    En polare som varit gravid två gånger har dock sagt mig att under hennes graviditet med andra barnet så testade hon negativt ett bra tag innan hon plussade, trots symtom. Men hur f*n ska man då kunna veta om man faktiskt är gravid, annat än med vul?

    Man blir ju galen av mindre.. :S

    Och skengravid, det blir man väl "bara" om man antingen spenderar mycket tid runt gravida kvinnor eller verkligen verkligen verkligen vill ha barn?
    Och även om jag och sambon vill ha barn någon gång, och inte skyddar oss vid samlag, så är det inte så att vi aktivt försöker iomd att vi anser att stressen med att försöka kan göra det svårare att faktiskt bli gravid. Kanske inte är så, men det är så vi filosoferar. 
    Och även om jag verkligen vill att det ska vara någon som växer i magen på mig nu, så gör det mig ändå inget om det så skulle dröja 5 år innan det händer.
    Så känns ju inte riktigt som att jag är typen som skulle bli skengravid? Eller kan jag vara extremt "bebissjuk" utan att själv veta om det?


    Ugh.. Jag blir galen på mig själv xD

  • Mileya

    Haha jaa du, den som skulle förstå :D

    Just nu orkar jag inte tänka på det. Har inte mått illa på några timmar nu men har istället fått ökad mensvärk. Ställer in mig på att mensen är på G. Tog ett test nu i eftermiddags som var negativt.

  • Piratika

    Här är det fortfarande samma illamående, och samma ihållande molvärk i mensmagen. Samma ömma bröst och illasittande bh. Trött som satan är jag också, men inte konstigt eftersom min kropp inte låtit mig sova något bra inatt.
    Visst att det lika gärna kan vara menstecken, men har aldrig haft så här illa förut innan mens, och dessutom när man haft känslan i typ 10 dagar oavbrutet och det mer eller mindre blir värre varje dag.


    Ska be sambon att köpa fler test när han ska iväg och handla ikväll.

  • MammatillLevi

    Jag hakar också på den här tråden :) jag har en son sen tidigare och nu försöker jag och min sambo skaffa ett till barn. Jag har haft ont i brösten i 2 veckor, kände likadant med sonen och har även haft liknande symtom nu som då. Jag hade även mensvärk i ungefär en vecka men då igår fick jag mens! Smärtan i brösten försvann också då. Har googlat och läst att man tydligen kan ha mensliknande blödningar även fast man är gravid men jag tror mer på missfall. Vad tror ni??

  • Piratika
    MammatillLevi skrev 2014-12-21 21:34:05 följande:

    Jag hakar också på den här tråden :) jag har en son sen tidigare och nu försöker jag och min sambo skaffa ett till barn. Jag har haft ont i brösten i 2 veckor, kände likadant med sonen och har även haft liknande symtom nu som då. Jag hade även mensvärk i ungefär en vecka men då igår fick jag mens! Smärtan i brösten försvann också då. Har googlat och läst att man tydligen kan ha mensliknande blödningar även fast man är gravid men jag tror mer på missfall. Vad tror ni??


    Testa dig eller gå till läkare? Det är enda sättet för dig att veta säkert :)
  • Piratika

    Imorse testade jag mig igen, BIM+11. Men visar fortfarande negativt.


    Är i kontakt med en läkarmottagning för att registrera mig där (har nyss flyttat till en ny stad, och har inte hunnit registrera mig hos någon ännu) och sedan blir det till att boka tid hos dem så jag får nån klarhet i vad som pågår med min kropp.


    Hade en allmän graviditetskänsla även i våras, då jag var 20 dagar sen. Men då var det UVI. Men känslan var egentligen bara illamående då. Den här gången är det ju så mycket mer.
    Skulle inte bli förvånad om det är UVI igen, men det förklarar inte mina svullna och ömmande bröst, illamåendet och allt annat. Dessutom har jag iofs testat negativt för UVI på hemmatest också.. >,<

    Bara en j*kla massa negativa test här och ingen klarhet i varför jag känner som jag gör. :(

Svar på tråden Ömma bröst - hur kan det kännas?