• Penida

    Vad är bäst, tidig eller sen förskolestart?

    Vi utgår från barn som lever under normala förhållanden.

    Vad tror du är bäst? Utveckla gärna!


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är bäst, tidig eller sen förskolestart?
  • Natulcien

    Ska man ha ett barnperspektiv så är helt klart en senare start (efter 3 år) att föredra. Innan dess uppfyller ju förskolestarten bara förälderns behov (som i och för sig kan vara akut), barnet självt har inget behov av förskolan före 3 års ålder. Men efter 3-4 års ålder (beroende på barnet) så tror jag att de flesta barn kan må bra av att få uppleva det sociala samspelet och leken på förskolan så länge dagarna inte blir alltför långa.

  • KakanSmakan

    Jag tror att det kan vara bra att börja på förskolan mellan 1-2 års ålder, men då endast en eller två korta dagar i veckan. Jag tror att det är bäst för barnets sociala kompetens.

    När det kommer femåringar till förskolan som inte förstår skillnaden på mitt och ditt, eller kösystem, handuppräckning, vad man säger till andra barn etc så tänker jag att det här barnet kommer till förskolan för sent och det blir för många sociala regler att lära in på kort tid.

  • IsDimma
    Natulcien skrev 2014-12-20 18:54:29 följande:

    Ska man ha ett barnperspektiv så är helt klart en senare start (efter 3 år) att föredra. Innan dess uppfyller ju förskolestarten bara förälderns behov (som i och för sig kan vara akut), barnet självt har inget behov av förskolan före 3 års ålder. Men efter 3-4 års ålder (beroende på barnet) så tror jag att de flesta barn kan må bra av att få uppleva det sociala samspelet och leken på förskolan så länge dagarna inte blir alltför långa.


    Jag skriver under på detta.
  • Erizajo

    Nej håller med inlägg nr 2. Barnen behöver få vara ifrån mamma och pappa lite, träffa andra barn och kunna ty sig till andra vuxna. Har skolat in båda mina äldre barn vid 15-16 månader och kommer att göra lika med trean. Trots att jag haft möjlighet att ha dem hemma längre.

  • Natulcien
    KakanSmakan skrev 2014-12-20 19:01:21 följande:

    Jag tror att det kan vara bra att börja på förskolan mellan 1-2 års ålder, men då endast en eller två korta dagar i veckan. Jag tror att det är bäst för barnets sociala kompetens.

    När det kommer femåringar till förskolan som inte förstår skillnaden på mitt och ditt, eller kösystem, handuppräckning, vad man säger till andra barn etc så tänker jag att det här barnet kommer till förskolan för sent och det blir för många sociala regler att lära in på kort tid.


    Fast det är ju en enorm skillnad på en 1-åring och en 5-åring.
    En 1-åring (eller 1,5-åring för den delen) har inte på förskolan att göra, tycker jag. Så små barn mår bäst med sina föräldrar och dessutom så behöver de inte mer socialt samspel än det de kan få hemma när de är så små.
    Sen tror jag att det bra att börja före 5 års ålder, men däremellan är det ju ganska många år...
  • Natulcien
    Erizajo skrev 2014-12-20 19:07:48 följande:

    Nej håller med inlägg nr 2. Barnen behöver få vara ifrån mamma och pappa lite, träffa andra barn och kunna ty sig till andra vuxna. Har skolat in båda mina äldre barn vid 15-16 månader och kommer att göra lika med trean. Trots att jag haft möjlighet att ha dem hemma längre.


    Nej, en 15-16-månaders har inget eget behov av att vara ifrån sin mamma och pappa. Däremot kan ju mamma och pappa ha ett behov av att lämna bort sitt barn. Men det är ju något helt annat...
  • Gina43
    Natulcien skrev 2014-12-20 19:22:15 följande:

    Fast det är ju en enorm skillnad på en 1-åring och en 5-åring.

    En 1-åring (eller 1,5-åring för den delen) har inte på förskolan att göra, tycker jag. Så små barn mår bäst med sina föräldrar och dessutom så behöver de inte mer socialt samspel än det de kan få hemma när de är så små.

    Sen tror jag att det bra att börja före 5 års ålder, men däremellan är det ju ganska många år...


    Men vem kan i dagens samhälle då skaffa barn om det är som du säger, att "1-1,5 åringar inte har på förskola att göra"? Menar du att det optimala vore om alla är hemma med sina barn i flera år?
  • Flickan och kråkan
    KakanSmakan skrev 2014-12-20 19:01:21 följande:

    Jag tror att det kan vara bra att börja på förskolan mellan 1-2 års ålder, men då endast en eller två korta dagar i veckan. Jag tror att det är bäst för barnets sociala kompetens.

    När det kommer femåringar till förskolan som inte förstår skillnaden på mitt och ditt, eller kösystem, handuppräckning, vad man säger till andra barn etc så tänker jag att det här barnet kommer till förskolan för sent och det blir för många sociala regler att lära in på kort tid.


    Men bara för att barnet inte går i förskola så innebär det ju inte att man låser in dem i en garderob?! Min äldsta började strax efter att han fyllt 3 år. Han var rätt ensam om att kunna läsa och hade verkligen inga som helst problem med kösystem, mitt och ditt etc. Vissa specifika förskolerutiner kunde han inte dag ett (av förklarliga skäl) men inom en vecka så var ju det löst. Mellan började vid 2,5 (för tidigt tycker jag). Trean kommer att vara 3. Jag är absolut positiv till förskola och vill att mina barn ska gå i förskola, men nej, skolar in innan de är 3år det gör jag inte om jag inte måste (vilket man ibland måste som vuxen).
  • alynda

    För oss funkade det otroligt bra att sonen började när han var 20-månader. Då hade han, som är socialt lagd men blyg, börjat visa att han ville ha kontakt m andra barn o vuxna. De som började samtidigt o hade hunnit fylla två hade det betydligt svårare, och jag märkte också att vår son blev betydligt känsligare när han fyllt två. Då var jag glad att han redan var invand och trygg på förskolan. Denna gång ville min sambo vara hemma tills vår yngsta fyller två, men på inrådan av vår granne som har erfarenhet av olika startåldrar, ska hon nu börja på deltid, ett par dagar i veckan vid 17 mån. Den yngsta är mycket mer mammig än sonen, men jag kommer redan att ha arbetat heltid några månader då, så förhoppningsvis går det lättare att vänjas in med pappa än det hade gjort med mig. Min sambo har bra inkomst på deltidsarbete, men inte många har privilegiet att vara hemma ens till två år, så jag vet inte vem som realistiskt kan vara hemma till 3-års ålder?

Svar på tråden Vad är bäst, tidig eller sen förskolestart?