• Anonym (pappa?)

    Rätt eller fel?

    För att ni ska förstå. Jag lever idag med en man som inte är biologisk pappa till mitt barn, men har bott ihop en längre tid och större tiden kallar barnet honom för pappa, även om hen ibland även säger hans namn. Barnet är 4år.

    Fick idag veta av min mamma att barnet varit jätteledsen för några dagar sedan och berättat att "de på dagis säger att XX inte är min pappa". Hen ser XX som sin pappa.

    Inget av barnen på dagis vet att det inte är hens bio pappa, däremot personalen.

    Barnet har aldrig någonsin träffat sin bio pappa och vet heller inte vem det är.

    Hen har inte sagt något om detta till varken mig eller XX. Funderar på om jag ska fråga eller om jag ska vänta och se om hen säger något om det.

  • Svar på tråden Rätt eller fel?
  • Anonym (no)
    Anonym (pappa?) skrev 2014-12-21 01:29:07 följande:

    För att ni ska förstå. Jag lever idag med en man som inte är biologisk pappa till mitt barn, men har bott ihop en längre tid och större tiden kallar barnet honom för pappa, även om hen ibland även säger hans namn. Barnet är 4år.

    Fick idag veta av min mamma att barnet varit jätteledsen för några dagar sedan och berättat att "de på dagis säger att XX inte är min pappa". Hen ser XX som sin pappa.

    Inget av barnen på dagis vet att det inte är hens bio pappa, däremot personalen.

    Barnet har aldrig någonsin träffat sin bio pappa och vet heller inte vem det är.

    Hen har inte sagt något om detta till varken mig eller XX. Funderar på om jag ska fråga eller om jag ska vänta och se om hen säger något om det.


    Men varför lägger sig dagispersonalen i för??? Känns rent spontant som det inte är deras grej att lägga sig i
  • Aniiee

    Det är nu du sätter dig och tar den där diskussionen som alla regnbågsföräldrar har med sina barn. Förklara skillnaden mellan en biologisk förälder och emotionell förälder. XX ÄR barnets pappa, MEN det finns en till pappa som barnet inte har träffat.

    Den här diskussionen hade dykt upp förr eller senare. Bara att ta itu med den på en gång. 


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (pappa?)

    Ja det är det jag känner att det är så fel av dagispersonalen att säga en sån sak. Barnet blev ju ledset.

    Ja, men hur tar man upp en sån sak? Hur förklarar man på bästa sätt?

  • nymedlem

    Jag har haft den diskussionen med mitt barn. Jag berättade om biopappan för det kändes viktigt för honom. Jag sa detaljer i stil med "ni har samma smak när det gäller glass". Men du kanske aldrig gaft en relation med pappan och då är det ju svårare.

  • Anonym (no)
    Anonym (pappa?) skrev 2014-12-21 10:13:13 följande:

    Ja det är det jag känner att det är så fel av dagispersonalen att säga en sån sak. Barnet blev ju ledset.

    Ja, men hur tar man upp en sån sak? Hur förklarar man på bästa sätt?


    Men be förskolepersonalen att inte lägga sig i sånt som bara angår er. De vet inte hur er familj fungerar och alla anledningar till varför det blivit som det blivit. Förklara att det är din sak som förälder att ta upp såna saker med ditt barn. Du kan säga till förskolepersonalen att ditt barn enligt din syn på saken har två pappor (en biologisk/juridisk och en social) och att de vid behov ska förmedla det till ditt barn.

    Och helt seriöst, om de inte respekterar det trots att du pratat med dem är det läge för dig att prata med förskolechefen.
  • Helle 85

    När det gäller dagispersonalen skulle jag först fråga vad som hänt. Om de sagt nått och vad som sagts. Än så länge så vet du bara att "de på dagis" har sagt men inte om det är personal eller barn. Barn kan ibland vara snabba på att snappa upp saker så prata lugnt. Sedan kan du ju berätta hur ni gör i er familj och hur barnet känner sig angående det. Då får du ju också en fingervisning för hur de agerar och om du behöver gå vidare eller ej. Er familj ert val :)

  • Anonym (pappa?)

    Jag frågade mitt barn lite försiktigt förut om någon hade sagt något "tokigt" på dagis som hen blivit ledsen av. Om någon sagt något om XX. Hen nämnde ett namn, men sa sen "nej, han är ju min vän". Så blev inte så mycket klokare av det.

    Har aldrig haft någon relation med bio pappan (eller känns fel att kalla honom pappa, donator passar bättre), då det är en kille som bara tog tillfället att utnyttja mig en gång.

    Min nuvarande är det närmaste en riktigt pappa mitt barn kommer att ha.

    Märks om hen säger något mer om det, i så fall tar jag upp det på dagis efter lovet.

  • Helle 85

    Har du tidigare pratat om situationen med dagis? Det är lite av en djungel det här med bonusfamiljen och alla har sitt sätt. Då är det ganska skönt som pedagog att veta hur en familj känner och vill ha det. Det hjälper otroligt mycket om situationer skulle uppstå att man då redan pratat igenom det och har en plan. :)

  • Anonym (pappa?)

    Förra avdelningen vet om hela bakgrunden, men inte nuvarande, då hen blev flyttad till ny avdelning bara sådär. Så har inte haft något tillfälle där vi suttit och pratat, utan det har bara varit vid hämtning och lämning. 

Svar på tråden Rätt eller fel?