• Anonym (ansvar?)

    Är tiggarna Sveriges ansvar?

    Jag undrar om ni tycker att de tiggare som kommer hit är Sveriges ansvar? Vad ska vi i så fall göra?

  • Svar på tråden Är tiggarna Sveriges ansvar?
  • lilith88

    Det beror på hur man menar. Juridiskt är de hemländernas ansvar. Men moraliskt är de hela EU:s ansvar. Dock borde det säga sig självt att Sverige inte kan försörja alla som kommer hit.

  • Anonym (ansvar?)

    Ok.

    En annan fråga. Hur försörjde de sig innan de började dyka upp här i stora strömmar? Svalt de då?

  • lilith88
    Anonym (ansvar?) skrev 2014-12-21 05:46:00 följande:

    Ok.

    En annan fråga. Hur försörjde de sig innan de började dyka upp här i stora strömmar? Svalt de då?


    Många försörjde sig på säsongsjobb, ströjobb och tiggeri i Sydeuropa. När den ekonomiska krisen slog till försvann den möjligheten till stor del, vilket fick fler och fler att söka sig norrut.
  • Anonym (Enkel åtgärd.)

    Bara vänsterpartiets och miljöpartiets ansvar. Man borde lagt beslag på deras partikassor för att städa upp soptipparna efter tiggarna.

  • Mandel

    Jag anser att vi har ett politiskt ansvar som Sveriges politiker fullkomligt verkar strunta i....


    Vi måste politiskt trycka på Rumänien och andra länder som de kommer ifrån att ta sitt ansvar för sitt eget folk. 
    Uppenbarligen så finns det en hel del eu-pengar till detta, men hemländerna ansöker inte om dem. Why?

    Kanske dags att vi börjar fakturera hemländerna för att få fart på dem? Stämma dem för brott mot mänskliga rättigheter? Vad som som får dem att börja agera istället för att bara strunta i dessa medborgare.

    Det hjälper inte att vanliga Svensson skänker en tia hit, en tjuga dit. Det handlar om tusentals människor som lever i misär. Ju mer vi skänker desto fler kommer hit.
    Det som ges vid tiggeri hjälper dem aldrig till ett drägligt liv. Det hjälper dem på sin höjd att inte svälta ihjäl.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fröken Hepburn
    Mandel skrev 2014-12-21 08:33:55 följande:

    Jag anser att vi har ett politiskt ansvar som Sveriges politiker fullkomligt verkar strunta i....


    Vi måste politiskt trycka på Rumänien och andra länder som de kommer ifrån att ta sitt ansvar för sitt eget folk. 
    Uppenbarligen så finns det en hel del eu-pengar till detta, men hemländerna ansöker inte om dem. Why?

    Kanske dags att vi börjar fakturera hemländerna för att få fart på dem? Stämma dem för brott mot mänskliga rättigheter? Vad som som får dem att börja agera istället för att bara strunta i dessa medborgare.

    Det hjälper inte att vanliga Svensson skänker en tia hit, en tjuga dit. Det handlar om tusentals människor som lever i misär. Ju mer vi skänker desto fler kommer hit.
    Det som ges vid tiggeri hjälper dem aldrig till ett drägligt liv. Det hjälper dem på sin höjd att inte svälta ihjäl.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Jag håller helt med dig!

    Om jag ska ge en femma till varje tiggare jag ser bara till och från jobbet handlar det om 30 spänn om dagen. Om månaden innehåller 20 arbetsdagar blir det 600 spänn. Må hända att jag har råd men jag har faktiskt inte lust. Jag jobbar hårt för mina pengar och för att få min vardag att funka, och hur tragiskt det än är att de är så fattiga att de måste tigga på våra gator är det knappast lösningen på något sätt.

    Jag är också lite nyfiken på hur våra politiker hanterar frågan mot länderna. Just nu är väl min gissning; Inte alls!
  • Anonym (suck)

    Sverige är det EUland som betalar högst avgift per capita (pengar som bla går till Rumänien varifrån tiggarna kommer). Vi är även det land som tar emot flest invandrare och flyktingar. Enligt våra politiker och många pkmuppar finns det tydligen ingen som helst gräns för svenskarnas ansvar att rädda världen.
    Glömde bistånd, där ligger Sverige också i en helt egen klass.

  • Anonym (röka)

    Har själv skänkt pengar ibland men det som stör mig med tiggarna är att många röker massor och köper cigg ständigt. Att röka är inte billigt!

  • BCH52
    Anonym (röka) skrev 2014-12-21 09:26:32 följande:

    Har själv skänkt pengar ibland men det som stör mig med tiggarna är att många röker massor och köper cigg ständigt. Att röka är inte billigt!


    De har med sig cigaretter, billigt i Rumänien. Att röka dämpar hungerkänslor, det vet alla rökare.
  • yodi
    Mandel skrev 2014-12-21 08:33:55 följande:

    Jag anser att vi har ett politiskt ansvar som Sveriges politiker fullkomligt verkar strunta i....


    Vi måste politiskt trycka på Rumänien och andra länder som de kommer ifrån att ta sitt ansvar för sitt eget folk. 
    Uppenbarligen så finns det en hel del eu-pengar till detta, men hemländerna ansöker inte om dem. Why?

    Kanske dags att vi börjar fakturera hemländerna för att få fart på dem? Stämma dem för brott mot mänskliga rättigheter? Vad som som får dem att börja agera istället för att bara strunta i dessa medborgare.

    Det hjälper inte att vanliga Svensson skänker en tia hit, en tjuga dit. Det handlar om tusentals människor som lever i misär. Ju mer vi skänker desto fler kommer hit.
    Det som ges vid tiggeri hjälper dem aldrig till ett drägligt liv. Det hjälper dem på sin höjd att inte svälta ihjäl.


  • Anonym (nej)
    BCH52 skrev 2014-12-21 10:22:44 följande:

    De har med sig cigaretter, billigt i Rumänien. Att röka dämpar hungerkänslor, det vet alla rökare.


    Vilket naturligtvis inte är någon som helst ursäkt.
  • Anonym (röka)
    BCH52 skrev 2014-12-21 10:22:44 följande:
    De har med sig cigaretter, billigt i Rumänien. Att röka dämpar hungerkänslor, det vet alla rökare.
    Inte alla. Här köper många...jobbar i affär.
Svar på tråden Är tiggarna Sveriges ansvar?