• Anonym (Mörkrädd!)

    Vad är adopterade enligt dig?

    Äkta barn? Ska de få ärva? Får de kallas släktingar? Stå med i ett släktträd? I ett familjeträd? (vad nu skillnaden är...) Ska de kallas "barn" rätt och slätt eller "adopterade barn" eller kanske "fosterbarn"? Ska de likställas med genetiska barn? Ska mor-och farföräldrarna  kalla barnet sitt barnbarn eller nåt annat-eller kanske inte alls vilja ha kontakt med barnet? Ha samma rättigheter eller särbehandlas? Vad är din åsikt om adopterade?

    Måste få fråga eftersom det tycks finnas delade meningar om detta vilket skrämmer mig som snart blivande mamma till ickegenetiskt barn via ED!

  • Svar på tråden Vad är adopterade enligt dig?
  • SupersurasunkSara

    För mig är ett adopterat barn föräldrarnas barn likväl som ett biologiskt barn både juridiskt och känslomässigt.

    Det är inte dna:t man delar som gör en till förälder till någon, det är omtanken, omhändertagandet och känslorna.

  • Themis

    Men nu jävlar i min lilla låda blev jag arg!!! Skrikandes

    Det är väl för i ¤%&¤&%/)&/&=/(/?)(/?)(/=()/!!!!  självklart att ett adopterat barn ska ha samma värde och rättigheter som biologiska barn!

    Visa mig var idioterna bor som inte håller med om detta så ska jag berätta för dom vad dom är för några efterblivna troglodyter!


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Anonym (Mörkrädd!)
    Themis skrev 2014-12-21 15:39:23 följande:
    Men nu jävlar i min lilla låda blev jag arg!!! Skrikandes

    Det är väl för i ¤%&¤&%/)&/&=/(/?)(/?)(/=()/!!!!  självklart att ett adopterat barn ska ha samma värde och rättigheter som biologiska barn!

    Visa mig var idioterna bor som inte håller med om detta så ska jag berätta för dom vad dom är för några efterblivna troglodyter!
    Man får väl inte länka till andra trådar,men det går leta själv. Alla påståenden jag skrev om kom fram i den tråden. Fattar du nu varför jag blev mörkrädd?!
  • Coruscant

    Precis som man gifter sig in i en släkt, så adopteras man in i en släkt - och får med därmed samma roll och rättigheter som biologiska barn.

  • Loriyana

    Adoption innebär att barnet blir medlem i familjen och bör givetvis behandlas som en medlem i familjen, dvs vara med i diverse släktträd osv

  • brinker

    Adopterade barn oavsett vilken ålder det är på barnet när han/hon adopteras är de precis likvärdiga som biologiska barn.

    Folk som tycker annorlunda hoppas jag verkligen blir nekade när de ansöker om adoption!

  • Mrs Moneybags

    Det är självklart för mig att de är likställda med biologiska barn, precis som lagen säger.

    Det spelar ju ingen roll vad folk tycker, lagen har sagt sitt och så är det. Ingen kan rucka på adoptivbarns rätt att ärva eller några andra rättigheter de har i relation till sina föräldrar.

  • Dixie

    Självklart är adopterade barn likställda med biologiska barn, finns ingen skillnad.

    Men som släktforskare kan jag se ett "problem" i framtiden om man vill göra dna test i sin släktforskning (vilket många gör) , så jag hade självklart haft med adopterade barn i släktträdet, men gjort en notis om adoptionen ( precis som man gjort med tex ingifta, styvbarn)

  • sextiotalist

    När det gäller den juridiska biten, så finns inget tyckande, där är det exakt samma sak som de biologiska barnen. Ett barn som adopteras har ingen arvsrätt efter den föräldern som adopterade bort barnet.

    Känslomässigt så finns det inget som kan tvinga någon släktingar att se det som sin släkt.

    Släktträd, absolut. Men kanske en notering att barnet adopterades och var man kan läsa mer om barnets ursprung

  • Anonym (släktingar)

    För mig är de kusiner, farbröder, farfar, syssling, mormors kusin och kanske lite andra mer avlägsna som jag inte känner till. Jag skulle förlora sex av mina åtta kusiner om inte adopterade räknades som släkt. Och det vore lite synd tycker jag.

  • Jennie med ie

    Jag har adopterat mitt barn och ser honom givetvis som min fullt ut även om vi inte delar gener. De släktingar som känslomssigt inte ser honom som släkt har ju rätt att känna det så men dem kan vi vara utan....

    När det gäller släktträd och släktforskning kan jag ändå förstå folks tveksamhet eftersom blodsbanden kan vara av stor vikt beroende på syftet med sådana eftersökningar. För mig känns det självklart att även min son ska stå med men att det ska framgå att han är just adopterad, det ligger ingen värdering i det utan ett konstaterat faktum så att säga. Samtidigt vet jag att det bakåt i tiden var vanligt att man inte var öppen med sådant, kanske barnet inte ens själv visste ens i vuxen ålder, och det kan vara lite känsligt. Nu för tiden hoppas jag att adoption inte är något hemligt och skamfyllt men det är heller inte helt enkelt ur integritetssynpunkt.

  • Anonym (jultomten)

    Ett föräldraskap kan delas in i ett genetiskt, biologiskt, juridiskt och socialt. Det vanligaste i sverige är att de sammanfaller.

    Ett föräldrapar föder ett barn som de är både genetiska och biologiska föräldrar till. De blir automatiskt även de juridiska föräldrarna och gör sig själva de till sociala föräldrarna.

    Det genetiska och biologiska föräldraskapet bestäms av naturlagarna. Det juridiska bestäms av lagstiftningen. Och det sociala föräldraskapet skapar människor själva.

Svar på tråden Vad är adopterade enligt dig?