• Anonym (Senil?)

    Hur tankspridd får man bli innan det blir sjukligt?

    Jag, eller rättare sagt min sambo, har ett stort problem. Han tappar precis allt. Eller glömmer nånstans. De senaste två åren har han på något sätt blivit av med:
    - 2 par husnycklar.
    - 2 par jobbnycklar (satt inte på samma knippa som husnycklarna).
    - SEX (6!!!!) mobiltelefoner, varav en lånemobil och en som var min
    - 3 cykelnycklar
    - 2 bankdosor
    - 3 gymkort (inte samma gym varje gång)
    - 2 bankkort
    - 1 cykel
    - ca 3000 kr i kontanter
    - Säkert 10 vattenflaskor, handskar att ha på gymmet, små handdukar osv

    Jag brukar säga att han skulle glömma kuken om den inte satt fast på honom. Det är så typiskt. Man kan aldrig ge honom en 500-ing att handla mat för, för då kommer han hem med ett paket mjölk och har tappat resten. Det värsta är när han tappade bort min cykel (står inte i listan ovan) på en massa olika sätt. Först tappade han bort hela cykeln när han lånade den, vi hittade den sen där han absoluuuut inte kunde komma ihåg att han ställt den (fast den var fastlåst i en stolpe och vi hade nyckeln). Efter det skulle han fixa bygellåset till den så vi tog in cykeln i hallen, då lyckades han tappa bort hela låset. Jag fick låna hans lås istället så jag kunde ställa ut cykeln, men kort därefter tappade han nyckeln till det låset.

    Alltså, vad gör man? Är det normalt att vara såhär tankspridd eller börjar han bli dement eller nåt?

  • Svar på tråden Hur tankspridd får man bli innan det blir sjukligt?
  • Anonym (Hmmm...)

    Demens i unga år-före 50 är väldigt ovanligt. Däremot kan depression och andra psykiska besvär ge ungefär samma symtom. Även fibromyalgi,men det r ovanligt hos män. Hur mår han f.ö?

  • Anonym (Senil?)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2014-12-21 15:53:22 följande:

    Demens i unga år-före 50 är väldigt ovanligt. Däremot kan depression och andra psykiska besvär ge ungefär samma symtom. Även fibromyalgi,men det r ovanligt hos män. Hur mår han f.ö?


    Han är 25. Han mår bra psykiskt, fysiskt mår han väl sådär. En del övervikt, lite problem med magen och halsbränna och sånt men det beror på hans matvanor tror jag. Ingenting man skulle reagera på som jätteonormalt direkt.
  • Anonym (Hmmm...)

    Då kan du utesluta demens direkt när han är så ung.  Stress då? Jobbet,hemma,nåt annat? Humöret då? Så tankspridd verkar ovanligt utan nåt bakomliggande som gör honom just så tankspridd.

  • Anonym (Har gjort det)

    Om du är orolig över hans hälsa kan du be att han går till en psykolog och gör ett kognitivt test. Utifrån det kan psykologen utläsa om han har en kognitiv störning.
    Dvs en sjuklig förändring av sitt minne och förmågan att inta och bearbeta information.

  • Anonym (Senil?)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2014-12-21 15:59:24 följande:

    Då kan du utesluta demens direkt när han är så ung.  Stress då? Jobbet,hemma,nåt annat? Humöret då? Så tankspridd verkar ovanligt utan nåt bakomliggande som gör honom just så tankspridd.


    Han har varit såhär sen vi blev ihop för 2.5 år sen, vi bor ihop. Inget jag reagerade på i början, alla kan väl tappa en nyckel eller nåt, men ju mer han glömmer/tappar desto konstigare är det.
Svar på tråden Hur tankspridd får man bli innan det blir sjukligt?