• Anonym (hur?)

    KFM utmätning

    Jag har utmätning på lönen av kfm och nu sist så drog de både på lönen och på VAB som jag ska få in på tisdag för ena barnet. Det har alltså dragit det belopp de ska dra per månad. Men nu har andra barnet fått en förkylning och jag måste då tyvärr vabba imorgon igen (att dessa jädra baciller aldrig går över!), hur blir det då? Drar kfm igen på den vabdagen?

    De drog lite mer än 1273 som de ska dra per månad denna månad, de drog ca 3000kr då det var både på lön och vab?

  • Svar på tråden KFM utmätning
  • Anonym (Wildrat)

    Ring och prata med dem. Nånstans har det blivit fel. Har du mindre inkomst ska mindre dras, inte mer, för du ska alltid ha minst förbehållsbeloppet kvar.

  • Anonym (hur?)

    jo, jag tänkte göra det. För enligt överenskommelsen ska de dra 1273 kronor. Men denna månad drog de mer än det överenskomna. Om jag tjänar mer än förbehållsbeloppet och det de ska dra, brukar de dra mer än det som är överenskommet?

  • elmadumle
    Anonym (hur?) skrev 2014-12-21 17:11:40 följande:

    jo, jag tänkte göra det. För enligt överenskommelsen ska de dra 1273 kronor. Men denna månad drog de mer än det överenskomna. Om jag tjänar mer än förbehållsbeloppet och det de ska dra, brukar de dra mer än det som är överenskommet?


    De får inte dra mer än det det de räknat ut att de ska dra. Du ska alltid få behålla ditt förbehållsbelopp, har de dragit mer än de ska tycker jag du ska ringa och kolla om det blivit fel.
  • Anonym (Wildrat)

    Tjänar du mer, tex övertidsersättning, så får du behålla det. De drar aldrig mer än det uträknade beloppet. Men tjänar du mindre pga sjukdom eller vab så ska de dra mindre så du får behålla förbehållsbeloppet.

    Tänk på att säga till om du har större utgifter som tex tandläkare, glasögon eller dylikt, då ska de också dra mindre alt inget alls.

  • Anonym (hur?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-12-22 01:03:12 följande:

    Tjänar du mer, tex övertidsersättning, så får du behålla det. De drar aldrig mer än det uträknade beloppet. Men tjänar du mindre pga sjukdom eller vab så ska de dra mindre så du får behålla förbehållsbeloppet.

    Tänk på att säga till om du har större utgifter som tex tandläkare, glasögon eller dylikt, då ska de också dra mindre alt inget alls.


    Tack så jättemycket! Ja jag blev lite fundersam, då jag jobbade lite extra och de ska dra 1273 kr i månaden men nu dragit sammanlagt 3200kr på lön+vabb. Det var därför jag undrade om de nu väntar till nästa lön för att dra eller om de drar från morgondagens vabb också?
  • elmadumle
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-12-22 01:03:12 följande:

    Tjänar du mer, tex övertidsersättning, så får du behålla det. De drar aldrig mer än det uträknade beloppet. Men tjänar du mindre pga sjukdom eller vab så ska de dra mindre så du får behålla förbehållsbeloppet.

    Tänk på att säga till om du har större utgifter som tex tandläkare, glasögon eller dylikt, då ska de också dra mindre alt inget alls.


    För att få behålla pengar för tandläkare, glasögon osv måste man lämna ett kostnadsförslag som kf förhoppningsvis godkänner, man kan inte bara säga att man har den utgiften. Nu när våran varmvattenberedare pajade så kostar det 12000, för att få behålla pengarna till den räkningen så fick vi skicka in kopia på fakturan.
  • Anonym (hur?)

    Jag pratade med dom igår och han sa att det blivit rätt tydligen, att de ska dra från lönen varje månad och sen på vabb ska de dra en viss summa per dag.. Men det är ok, för jag vill ju betala mina skulder men inte leva på barr. Men ska bli skönt att bli av med skiten. Kan varna andra att ställ ALDRIG upp som borgenär/medsökande till någon oavsett om det är en s.k bästa barndomsvännen eller annan.

Svar på tråden KFM utmätning