• DickRex

    Finns det som vi kallar för kvinnoförtryck?

    Naturligtvis finns det förtryckta människor, såväl kvinnor som män. Men eftersom i alla fall jag tycker att det ofta pratas om ett allmänt kvinnoförtryck som jag inte riktigt känner mig bekant med så måste jag fråga hur vi ser på detta. Det framförs ofta tre bevis för kvinnoförtryck:
    - Lägre löner
    - Färre chefspositioner
    - Våldsutsatta
    Läs vad som står här på länkarna nedan och återkom för att svara på frågorna
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Byta-arbetsgivare-en-lonsam-affar/
    http://chef.se/darfor-vill-kvinnor-inte-bli-chefer/
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/


    ...och så tänker jag att; har inte tjejer själva något ansvar för att många av dem (med full visshet om låga löner) väljer karriärer med lång tradition av låga löner.

    En annan grej man kan undra när det pratas om ett allmänt förtryck av kvinnor är ju hur det ser ut för männen? Pojkar klarar sig sämre i skolan, män är oftare arbetslösa, dör oftare i olyckor av alla olika slag, missbrukar osv. Dessutom känner sig kanske inte män så välkomna i alla kvinnoförbund, kvinnliga nätverk som finns lite här och var, idrottsevenemang (tjejmilen m.fl) och på en massa utbildningar och skolor (t.ex Kvinnofolkhögskolan i Gbg). 

    Min fråga är alltså INTE om det finns förtryckta kvinnor, för det gör det naturligtvis, utan om det förtrycket är så aktivt (från mäns eller samhällets sida) eller så stort (i jämförelse med det förtryck män utsätts för) att det verkligen går att prata om "kvinnoförtryck" på det viset (enkelriktat och massivt mot kvinnor utan egen skuld) som vi gör idag? 
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 19:54
    ...och det hade varit roligt om någon kunde förklara de delar där jag kan ha missat eller eller tänker fel. Påvisa gärna varför de fakta jag lagt fram är irrelevanta om ni finner den så. Tänk också på att jag pratar om Sverige i helhet och inte om några minoriteter eller enskilda individer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-10 17:30
    Så här efter en och en halv månad så kan man konstatera att det är fler som anser att det finns ett kvinnoförtryck av rang än motsatsen. Dock kan det konstateras att ingen har bemött de fakta jag lade fram som borde rucka på den vedertagna sanningen. Slutsatsen måste därav bli att det inte finns fog för att prata om "kvinnoförtryck" som ett massivt fenomen mot en utsatt grupp, utan att kvinnor är ungefär lika förtryckta av normerna som män är. Det är alltså lika irrelevant att prata om kvinnoförtryck som det antagligen skulle vara att prata om Boråsares låga skattemoral. Dvs att även om det finns Boråsare med låg skattemoral så skiljer den sig inte mot övriga Svenskars skattemoral.

    ...och när det nu är konstaterat att det inte finns något kvinnoförtryck i samhället, så kanske vi kan lägga denna förvirrade genusfråga åt sidan och se till hur vi på bästa sätt kan låta människor välja fritt och stöttas i sina val oavsett kön. En bra sak att börja med då skulle vara att förbjuda enkönade utbildningar, skolor, idrottstävlingar, nätverk och förbund.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det som vi kallar för kvinnoförtryck?
  • Gert

    Kvinnoförtrycket är påtagligt i andra delar av världen, främst i den muslimska världen. Det är fakta.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy

    Generellt finns det ett kvinnoförtryck. Individuellt finns det ett förtryck av nästan alla människor.

  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-21 19:42:54 följande:

    Kvinnoförtrycket är påtagligt i andra delar av världen, främst i den muslimska världen. Det är fakta.


    Det finns överallt, men tar sig mycket olika uttryck.
  • Palestrina
    DickRex skrev 2014-12-21 19:37:09 följande:
    ...och så tänker jag att; har inte tjejer själva något ansvar för att många av dem (med full visshet om låga löner) väljer karriärer med lång tradition av låga löner.
    Sett ur ett globalt perspektiv är det uppenbart att det finns ett kvinnoförtryck. I Sverige har vi tack och lov kommit så pass långt att det är svårt att tala om ett "förtryck", men att det däremot fortfarande finns en strukturell över- och underordning mellan kön är mycket tydligt, bland annat genom den här frågan som du själv ställer ovan.

    Fråga dig själv hur det kommer sig att just "karriärer" som kvinnor väljer ska vara sämre betalda än yrken som män väljer, och vem som skulle välja att utföra de här jobben om kvinnorna valde bort dem.
  • Sensitiveguy
    Palestrina skrev 2014-12-21 21:18:04 följande:

    Sett ur ett globalt perspektiv är det uppenbart att det finns ett kvinnoförtryck. I Sverige har vi tack och lov kommit så pass långt att det är svårt att tala om ett "förtryck", men att det däremot fortfarande finns en strukturell över- och underordning mellan kön är mycket tydligt, bland annat genom den här frågan som du själv ställer ovan.

    Fråga dig själv hur det kommer sig att just "karriärer" som kvinnor väljer ska vara sämre betalda än yrken som män väljer, och vem som skulle välja att utföra de här jobben om kvinnorna valde bort dem.


    Män borde kvoteras in i sjukvården tycker jag. Och i barnomsorgen.
  • Mascaraklumpar

    Nej, inte om man pratar om svenskar i sverige. Kvinna

  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-12-21 21:25:22 följande:
    Män borde kvoteras in i sjukvården tycker jag. Och i barnomsorgen.
    Det finn väl redan många män i sjukvården? Bättre att höja lönerna än att hålla på att kvotera in.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-21 21:38:02 följande:

    Det finn väl redan många män i sjukvården? Bättre att höja lönerna än att hålla på att kvotera in.


    Vi kör båda delarna, tycker jag. Ser ingen motsättning.
  • DickRex
    Palestrina skrev 2014-12-21 21:18:04 följande:
    Sett ur ett globalt perspektiv är det uppenbart att det finns ett kvinnoförtryck. I Sverige har vi tack och lov kommit så pass långt att det är svårt att tala om ett "förtryck", men att det däremot fortfarande finns en strukturell över- och underordning mellan kön är mycket tydligt, bland annat genom den här frågan som du själv ställer ovan.

    Fråga dig själv hur det kommer sig att just "karriärer" som kvinnor väljer ska vara sämre betalda än yrken som män väljer, och vem som skulle välja att utföra de här jobben om kvinnorna valde bort dem.
    Den där strukturella över- och underordning du menar gör att kvinnor väljer traditionellt lågavlönade karriärer. Menar du att den verkligen tvingar tjejer till dessa val? Jag menar TVINGAR på samma sätt som män har tvingats att göra "lumpen". ...eller menar du att denna underordning "tvingar" tjejer genom någon slags hjärntvätt? Skulle vara roligt att höra någon prata om tjejers eget eventuella ansvar för denna situation och inte bara utmåla sig själva som offer hela tiden.

    ...och vad det gäller lönen i de karriärer som kvinnor väljer så är det inte så att lönerna där SKA vara sämre betalda, utan de BLIR sämre betalda, bl.a eftersom kvinnor inte byter arbetsgivare lika ofta som män, samt kanske för att kvinnor inte lika ofta anser sig kompetenta.

    Vad det gäller "vem skulle välja att utföra de här jobben om kvinnorna valde bort dem" så hade jag hoppats slippa den typen av irrelevanta inlägg. Vet inte om jag ska svara på det med "vem skulle köra sopbilar om inte män gjorde det" eller "återkom med den frågan när det är en realitet" eller "är det inte en större fråga hur vi verkligen ska få tjejer att välja bort dessa yrken" eller "Det ordnar sig alltid. Om det blir brist på arbetskraft så går lönerna upp, och då kommer männen in och agerar som man ska göra om man vill ha högre lön, dvs byter arbetsgivare". ...men som jag sa, den frågan är irrelevant för min frågeställning, och dessutom rent allmän lite smådum och väldigt hypotetisk. Lite som att vid en riskbedömning ta störtande flygplan i beaktande - ett så osannolikt scenario att man inte ska ha med det.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Dorian Ertymexx
    DickRex skrev 2014-12-22 07:59:14 följande:
    Den där strukturella över- och underordning du menar gör att kvinnor väljer traditionellt lågavlönade karriärer. Menar du att den verkligen tvingar tjejer till dessa val? Jag menar TVINGAR på samma sätt som män har tvingats att göra "lumpen". ...eller menar du att denna underordning "tvingar" tjejer genom någon slags hjärntvätt? Skulle vara roligt att höra någon prata om tjejers eget eventuella ansvar för denna situation och inte bara utmåla sig själva som offer hela tiden.

    ...och vad det gäller lönen i de karriärer som kvinnor väljer så är det inte så att lönerna där SKA vara sämre betalda, utan de BLIR sämre betalda, bl.a eftersom kvinnor inte byter arbetsgivare lika ofta som män, samt kanske för att kvinnor inte lika ofta anser sig kompetenta.

    Vad det gäller "vem skulle välja att utföra de här jobben om kvinnorna valde bort dem" så hade jag hoppats slippa den typen av irrelevanta inlägg. Vet inte om jag ska svara på det med "vem skulle köra sopbilar om inte män gjorde det" eller "återkom med den frågan när det är en realitet" eller "är det inte en större fråga hur vi verkligen ska få tjejer att välja bort dessa yrken" eller "Det ordnar sig alltid. Om det blir brist på arbetskraft så går lönerna upp, och då kommer männen in och agerar som man ska göra om man vill ha högre lön, dvs byter arbetsgivare". ...men som jag sa, den frågan är irrelevant för min frågeställning, och dessutom rent allmän lite smådum och väldigt hypotetisk. Lite som att vid en riskbedömning ta störtande flygplan i beaktande - ett så osannolikt scenario att man inte ska ha med det.
    Bortsett då från att det inte fungerar så. Det är en gammal myt att lönerna beror på tillgång och efterfrågan - det finns redan ett underskott på vissa sorters sköterskor, lönerna har inte skjutit i höjden för det. Vi har ett överskott på politiker, deras lön skjuter i höjden ändå.

    Och det där med eget ansvar och fria val låter ju fint, och skulle fungera om vi var vulcans som Spock, med bara rationellt tänkande och förmåga att välja bort tjugo år av fostran och kulturell påverkan. Så är det nu inte. Kvinnor fostras in i roller där de lärs att de är mindre värda, att de ska vara vårdande och människonära, och att det är fint av dem att offra sig för andra. Män fostras till motsatsen. Generellt sett alltså, finns givetvis (och uppenbart) undantag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Finns det som vi kallar för kvinnoförtryck?