• scrapparlotta

    Årets julklapp - träningsarmbandet??

    Jag har önskat mig ett presentkort på netonnet eller elgiganten i år för jag vill så gärna ha årets julklapp - ett träningsarmband. Hoppas det kan få mig att röra mig mer, och jag har en känsla att jag sover för lite/dåligt och skulle vilja ha koll på det. Men jag är så nyfiken...hur sjutton vet armbandet hur jag sover? När jag somnat, när jag sover djupt och inte....Hur funkar det??

    Sen vet jag inte vilket armband jag ska köpa....vilket har ni? Är ni nöjda?

    Jag vill gärna att den ska vara vattentät så man kan bada och duscha med den. Nu vet jag inte om och i så fall hur mycket jag får i presentkort...men om jag inte får presentkort ska jag köpa en ändå. Så jag kan tänka mig att lägga 1000 kr eller lite mer. Lägger gärna till lite för att få en som är bra, fast samtidigt vill jag inte köpa dom dyraste.

    Berätta gärna vilken ni har och för och nackdelar.
    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Årets julklapp - träningsarmbandet??
  • Angeliyn
    scrapparlotta skrev 2014-12-21 22:31:58 följande:

    Jag har önskat mig ett presentkort på netonnet eller elgiganten i år för jag vill så gärna ha årets julklapp - ett träningsarmband. Hoppas det kan få mig att röra mig mer, och jag har en känsla att jag sover för lite/dåligt och skulle vilja ha koll på det. Men jag är så nyfiken...hur sjutton vet armbandet hur jag sover? När jag somnat, när jag sover djupt och inte....Hur funkar det??

    Sen vet jag inte vilket armband jag ska köpa....vilket har ni? Är ni nöjda?

    Jag vill gärna att den ska vara vattentät så man kan bada och duscha med den. Nu vet jag inte om och i så fall hur mycket jag får i presentkort...men om jag inte får presentkort ska jag köpa en ändå. Så jag kan tänka mig att lägga 1000 kr eller lite mer. Lägger gärna till lite för att få en som är bra, fast samtidigt vill jag inte köpa dom dyraste.

    Berätta gärna vilken ni har och för och nackdelar.
    Tack på förhand :)


    aktivitetsarmbandet från elgiganten http://www.elgiganten.se/product/personvard-halsa/traningsklocka/GARVIVOFITBK/garmin-vivofit-aktivitetsarmband-svart årets julklapp , är det denna du menade?

  • Angeliyn

    Har i alla fall detta aktivitetsarmband och tycker att det är helt OK till de som vill mäta steg och distans (kanske se tid och datum) tävla mot andra genom veckoutmaningen.


    Det bästa är väl att den ger dig ett dagligt mål med steg som du kan sträva mot att uppnå. :)


    Den mäter även kalorier vet dock inte exakt hur den räknar ut kalorierna eller om den går på en basis som gäller för alla inom den aktivitetsgruppen.


    Sömnen tyckte jag var bra den visar ett diagram med en kurva beroende på hur mycket du rört dig i sömnen. OBS glöm inte hålla inne knappen på klockan tills texten visar sleep (det är endast då den mäter sömnen) sen kan du välja hur du känner att du sovit (Dåligt/ok/väldigt bra)


     


    Om du köper detta så gå direkt till hemsidan/appen och ställ in vikt (hur många steg du tar på tex 5m så den vet hur långa steg du tar för att räkna rätt) även dina sovtider när lägger du dig och när går du upp. 


    Du kan duscha med denna. Dom sa att batteriet håller i upp till ett år vilket är väldigt bra och lång tid.


    Den visar datum och tid. Pulsband medföljer ej denna modellen så du tänker på det. Vet ej om pulsen går att mäta med denna utan ett pulsband då jag ej testat det ännu.

  • En PantherTant

    Jag har en Polar Loop. Fungerar helt ok, använder den dygnet runt. Kan användas också när man simmar.

    Kräver en iphone (4S eller nyare) för att ha maximal nytta, har du den bara till datorn så är det ett onödigt köp.

    Nackdelen är att åtminstone för mig fungerar den halvtaskigt med Polar Beat, de glömmer bort varann på något vis och är turvist utloggade.

    Men i det stora hela är jag nöjd.

  • scrapparlotta
    Angeliyn skrev 2014-12-21 23:35:57 följande:

    aktivitetsarmbandet från elgiganten http://www.elgiganten.se/product/personvard-halsa/traningsklocka/GARVIVOFITBK/garmin-vivofit-aktivitetsarmband-svart årets julklapp , är det denna du menade?


    Ja det är ju en sån jag vill ha....fast det finns ju massor att välja på. Och det är just det jag velar på, vilket märke ska jag ha...

    Så skulle gärna vilja ha svar från flera som har dessa armband av olika märken och tala om vad ni tycker är bra och dåligt med dom.


  • scrapparlotta

    Lutar starkt åt en garmin...men är lite osäker på hur den mäter sömnen. Har läst om den och den verkar bara kolla hur du rör dig i sömnen. Jag vill ha en som mäter djupsömn och sånt.

    Gör garmin det eller vilken gör det?

    Har åxå funderat på jawbone up 24, men har läst att man fastnar överallt med den..att öppningen fastnar i tröjor, väskor osv...skulle jag ju störa mig på.

    Åh vilken beslutsångest man har..hehehe.....

  • Ellonbellon

    Jag har det som kommer med Z2 mobilen. Den registrerar inte när jag vaknar och sover som den ska (kan säga att jag sover djupsömn när jag ligger och läser till exempel). Den mäter inte sträcka eller steg korrekt.

    Den mäter sociala medier, men bara det man gör på mobilen (så klart).

    Tyckte inte det var värt att släpa runt på.
    Minns inte om det var vattentätt, orkade inte ha det på mig då jag tyckte det var för stora avvik för att vara vettigt.

    Finns dock säkert bättre armband, men i så fall lägger jag heller pengar på en pulsklocka som är mer korrekt.

  • sportpappa
    scrapparlotta skrev 2014-12-25 09:29:42 följande:

    Lutar starkt åt en garmin...men är lite osäker på hur den mäter sömnen. Har läst om den och den verkar bara kolla hur du rör dig i sömnen. Jag vill ha en som mäter djupsömn och sånt.

    Gör garmin det eller vilken gör det?


    Träningsarmbanden är egentligen bara avancerade stegräknare. De känner av rörelser. De vet inte något om din sömn förutom hur du rör armbandet. Sen går det att på olika sätt dra slutsatser utifrån dina rörelser och vid vilka tidpunkter de sker. Olika tillverkar drar olika slutsatser utifrån den data som samlas in och påstår att deras armband och program och appar kan förstå allt möjligt, men man ska ta det med en nypa salt.
  • scrapparlotta
    sportpappa skrev 2014-12-25 10:50:45 följande:

    Träningsarmbanden är egentligen bara avancerade stegräknare. De känner av rörelser. De vet inte något om din sömn förutom hur du rör armbandet. Sen går det att på olika sätt dra slutsatser utifrån dina rörelser och vid vilka tidpunkter de sker. Olika tillverkar drar olika slutsatser utifrån den data som samlas in och påstår att deras armband och program och appar kan förstå allt möjligt, men man ska ta det med en nypa salt.


    Fast det finns väl dom som stämmer mer än andra?
  • sportpappa
    scrapparlotta skrev 2014-12-25 20:35:55 följande:
    Fast det finns väl dom som stämmer mer än andra?
    Jo, det klart.
    Ta ett som du tycker verkar bra, ser snyggt ut och passar plånboken.
  • scrapparlotta

    Kan man ha sitt armband på sig även när man typ styrketränar eller går på annan gympa? Jag går på styrketräning och dansar en dag i vecka....försöker även komma iväg på en stationsgympa en gång i veckan. Kan man ha armbandet på då och den mäter rörelserna då eller? För då måste den väl reagera mer än om man bara tar en promenad?

  • scrapparlotta
    scrapparlotta skrev 2014-12-25 22:33:31 följande:

    Kan man ha sitt armband på sig även när man typ styrketränar eller går på annan gympa? Jag går på styrketräning och dansar en dag i vecka....försöker även komma iväg på en stationsgympa en gång i veckan. Kan man ha armbandet på då och den mäter rörelserna då eller? För då måste den väl reagera mer än om man bara tar en promenad?


    Nån som vet om min sista fråga här? Och sen, på jobbet, jag jobbar på fabrik och använder armar och händer mycket, men står i övrigt sill en del. Då kanske armbandet reagerar över rörelserna på armarna fast jag inte rör mig mycket. Jag packar och sånt bla....Kan jag ha armbandet i byxfickorna eller i hällorna på byxorna, den borde reagera som om den satt på armen ändå eller?
  • scrapparlotta

    NU har jag bestämt mig. ....blir en jawbone up24. Ska åka imorgon och köpa den. Längtar ???? nu åerstår det bara nästa val...svart eller rosa. Jag älskar rosa...samtidigt som svart passar till allt...oj oj oj. .inte lätt.

    Vill tacka alla som kommit med bra tips ????

  • scrapparlotta

    Köpte ju ett band i julas...en jawbone up24. Funkat bra ända tills igår...då slutade bandet att synka mot telefonen. Ända sättet att koppla upp dom ihop igen är att starta om telefonen. Då är dom synkade ett tag. Kanske 30 min eller så. Sen bryts kontakten igen...och för att synka dom igen måste jag stänga av telefonen. Vad är problemet? Jag har gjort allt som står på jawbones hemsida att man ska göra för att synka dom igen. Jag har avinstallerat appen och laddat hem den igen. Är det bandet eller telefonen som är felet tro?

  • scrapparlotta
    sportpappa skrev 2015-03-04 21:57:16 följande:

    Har du testat att göra en soft reset av bandet?

    Videoinstruktion:


    Japp..testat det med. Funkar inte. Man vet ju inte om det är telefon eller bandet det är fel på. Fast jag skulle tippa på bandet. Det är sjuuuukt irriterande.
  • sportpappa
    scrapparlotta skrev 2015-03-04 22:31:27 följande:
    Japp..testat det med. Funkar inte. Man vet ju inte om det är telefon eller bandet det är fel på. Fast jag skulle tippa på bandet. Det är sjuuuukt irriterande.
    Hör av dig till Jawbones support: help.jawbone.com/
    Berätta vad du testat att göra. De kanske har något annat tips. Annars så får du göra en reklamation.
Svar på tråden Årets julklapp - träningsarmbandet??