• Snällspiken

    OK att säga till förskolebarn att Gud finns?

    Mitt fyraåriga barn fastslog idag att "Gud finns". När jag frågade hur han kunde vara så säker, berättade han att fröknarna på förskolan brukar säga just det, att "Gud finns"; att han har "byggt hela världen" och att de läser bibeln på vilan ibland. Jag blev lite förvånad, jag trodde inte att det var tillåtet för pedagoger att pådyvla barn sina egna religiösa uppfattningar. 

    Jag blev inte klokare av att läsa skolverkets regler. Enligt dem är konfessionella inslag OK på vissa fristående förskolor och skolor, men enbart när det handlar om utbildning och inte om undervisning (när de sedan skulle förklara skillnaden mellan dessa båda begrepp förstod jag uppriktigt sagt ingenting!). 

    The bottom line är väl ändå att skolan och förskolan ska vara rättvis för alla barn, eller? Med andra ord ska alla barn ha rätt till en objektiv undervisning, fri från religiös indoktrinering? Eller, har ni någon annan erfarenhet?

    Jag blir speciellt glad om någon sakkunnig ? exempelvis lärare eller förskolepedagog ? kan upplysa mig om vad som gäller! 

  • Svar på tråden OK att säga till förskolebarn att Gud finns?
  • Lindsey Egot the only one

    Går ditt barn på provat eller kommunal förskola? Självklart får man säga att man tror att Gud finns men att man alla har sin egen rätt att tro på vad de vill.

  • Snällspiken

    Barnet går på en privat förskola (inte uttalat religiös) och där är det OK att låta konfessionella inslag förekomma inom utbildningen men inte i undervisningen (!). Som jag tidigare skrev har jag ingen aning om vad det skulle vara för skillnad. 

    Det jag reagerar mot är att min son är så övertygad om att "Gud finns för det har fröknarna sagt". Jag trodde först att det var en enstaka fröken på den andra avdelningen det handlade om (där vårt andra barn tidigare gick) men tydligen delas hennes uppfattning av övriga fröknar. 

    Varken min man eller jag är troende och även om vi respekterar att andra är det, skulle vi aldrig påstå att vår sanning är den enda rätta. M a o skulle vi aldrig så i ett barn att Gud finns, eller inte. 

    Här handlar det alltså inte om att fröknarna har sagt att de själva tror på gud utan de verkar aktivt gå in för att barnen ska tro på Gud. Jag fattar verkligen inte varför!

    Innan jag talar med dem vill jag först och främst få koll på reglerna och skolverkets hemsida gjorde mig inte klokare så jag hoppades att någon av er kunde hjälpa mig här. 

  • vuxenmentrött

    Vad är problemet egentligen för dig? Att din son säger att han tror på Gud, eller att fröknarna just har sagt till din son att Gud finns?

  • Threezool

    Jag skulle ha bytt förskola på en gång! Religion är något som en person kommer fram till i sin egen takt och inte genom att påverka yngre barn!

  • Mini liten

    Jag skulle strunta helt i om dom får eller inte får göra så. Jag hade pratat med dom ändå. Att prata om gud, och att vissa tror och vissa inte tror, det är ok. Men att lära barnen ATT gud finns är inte ok för mig.

  • Zpree

    Jag tycker inte det är konstigare än att man i kommunala skolor har luciatåg, högläsning om Maria och Jesus, kyrkobesök, pjäser om jesubarnet, julpynt etc. Allt det här bygger ju på kristendomen och kristendomen bygger på en tro på Gud. Julen är faktiskt inte en svensk tradition utan en kristen högtid.

  • MadHatter

    Vad jag förstår får man på religiösa friskolor och så ha gemensamma samlingar med religiösa inslag. Dessa ska dock ej vara obligatoriska och får ej räknas som en del av undervisningen (vara underlag för betyg). Själva undervisningen i skolans ämnen ska vara religiöst neutral.

    Detta gäller alltså friskolor med en viss inriktning, inte alla friskolor. Dessutom ska föräldrar informeras om de religiösa inslagen då det ska vara frivilligt att delta på dessa.

    När det gäller förskola känns det hu svårare att avgränsa. Men jag skulle kunna tänka mig (en gissning nu bara) att det kan vara ok med organiserad bibelläsning vid förutbestämda tillfällen, men att föräldrarna måste informeras om detta då de då kan välja att deras barn ej ska närvara på dessa stunder.

    Så att läsa Bibeln lite då och då pch lära ut att Gud finns, har jag svårt att se att skulle vara ok. Var ligger frivilligheten i det? Vad jag förstår har ni föräldrar heller inte blivit informerade, och det gäller ej en fristående förskola med religiös inriktning.

    Så min gissning är att förskolan gör rejält fel.

    Jag skulle kontakta förskolechefer och fråga om deras inställning, ringa Skolverket och dubbelkolla reglerna och vara tydlig gentemot förskolan med vad som är ok och inte gällande mitt barn.

  • MadHatter

    Konfessionella inslag får alltså bara finnas på förskolor som fått tillåtelse att bedriva sån verksamhet.

Svar på tråden OK att säga till förskolebarn att Gud finns?