• Anonym (Tesla)

    Kan man ta en paus från sin familj?

    Under flera års tid, kanske ända sedan jag var liten, har jag känt mig väldigt missförstådd i min egen familj. 

    Som liten var jag utstött i skolan, och jag har alltid känt att mina föräldrar aldrig riktigt tog mitt parti utan bara undrade vad "det var för fel på deras barn som inte klarade av att få vänner som alla andra." Detta är något som vid vissa tillfällen fortfarande känns och gör ont, särskilt då mitt syskon är en väldigt extrovert personlighet som alltid haft väldigt lätt för att "mingla" och knyta nya kontakter, medan jag är tystare, mer inåtvänd. 

    Min mamma har ett sätt att anmärka på precis allting jag gör, säger att jag har fel tonläge, gör fel - behandlar mig som om jag vore ett barn, för att i nästa stund kräva att jag ska vara vuxen och ta ansvar. Pappa är likadan, han ifrågasätter alla mina beslut, tankar, idéer - det känns som att jag inte kan vara jag på mina egna villkor, bli en egen person, utan deras godkännande i allting. Mitt syskon och jag har väldigt olika personligheter och "förstår inte riktigt varandras språk".

    Vid vissa tillfällen när allt blivit för mycket har jag funderat på att säga upp kontakten med min familj. Detta känns dock drastiskt och jag känner att jag behöver tänka igenom detta mycket mer. Däremot undrar jag, är det "okej"/går det ens att ta en paus från sin familj? Säga att man behöver tid utan kontakt, att man behöver vara ifred.

    Vad skulle ni gjort? Jag hade ingen "hemsk" barndom utöver skolan utan kommer väl på ytan från en helt vanlig Svensson-familj, dock med mycket irritation och slitningar under ytan som är så påfrestande vid detta laget att jag inte vet var jag ska ta vägen.

  • Svar på tråden Kan man ta en paus från sin familj?
  • Anonym (Angi)
    Anonym (Tesla) skrev 2014-12-23 13:49:06 följande:

    Under flera års tid, kanske ända sedan jag var liten, har jag känt mig väldigt missförstådd i min egen familj. 

    Som liten var jag utstött i skolan, och jag har alltid känt att mina föräldrar aldrig riktigt tog mitt parti utan bara undrade vad "det var för fel på deras barn som inte klarade av att få vänner som alla andra." Detta är något som vid vissa tillfällen fortfarande känns och gör ont, särskilt då mitt syskon är en väldigt extrovert personlighet som alltid haft väldigt lätt för att "mingla" och knyta nya kontakter, medan jag är tystare, mer inåtvänd. 

    Min mamma har ett sätt att anmärka på precis allting jag gör, säger att jag har fel tonläge, gör fel - behandlar mig som om jag vore ett barn, för att i nästa stund kräva att jag ska vara vuxen och ta ansvar. Pappa är likadan, han ifrågasätter alla mina beslut, tankar, idéer - det känns som att jag inte kan vara jag på mina egna villkor, bli en egen person, utan deras godkännande i allting. Mitt syskon och jag har väldigt olika personligheter och "förstår inte riktigt varandras språk".

    Vid vissa tillfällen när allt blivit för mycket har jag funderat på att säga upp kontakten med min familj. Detta känns dock drastiskt och jag känner att jag behöver tänka igenom detta mycket mer. Däremot undrar jag, är det "okej"/går det ens att ta en paus från sin familj? Säga att man behöver tid utan kontakt, att man behöver vara ifred.

    Vad skulle ni gjort? Jag hade ingen "hemsk" barndom utöver skolan utan kommer väl på ytan från en helt vanlig Svensson-familj, dock med mycket irritation och slitningar under ytan som är så påfrestande vid detta laget att jag inte vet var jag ska ta vägen.


    Hej,

    Tråkigt att familjen är så tråkiga att inte vilja acceptera dig så som du är.
    Vet du vad, du behöver definitivt ändra på ditt liv, kanske inte genom att bryta kontakten helt utan bara ha kontakt med de då det är högtider, födelsedagar ,om någon är sjuk osv,  ja mer kontakt behöver inte du ha egentligen, du kommer att märka  en skillnad och att du inte blir irriterad på deras sätt att  var mot dig och slipper deras kommentarer .
    Bor du själv , alltså har ett eget boende ?
  • radwanska

    Ja jag tycker absolut det är okej att säga så.

    Frågan är om de kommer kunna ta det på ett bra sätt.

  • Blablablah

    Om du är beredd att förlora din familj så kan du ta en paus från dem. Min ena bror valde att ta paus från mamma - andra hamnar i kläm av detta beslut och han ingår inte längre i familjen. Familj är nummer ett oavsett vilket, men väljer någon bort en medlem så får de stå ut med att alla försvinner. DU är inte den enda i familjen med känslor... Visst ok att bara umgås högtidsdagar, men att helt säga upp bekantskapen med en eller flera familjemedlemmar är idioti och elakt och nära omöjligt ta tillbaka. Paus: ja det kan man ta, men då vara beredd på sura miner och att det blir längre paus än tänkt. Typ till döden, vilket verkar vara fallet för min del.

    Tror dessutom de flesta mammor går sina barn på nerverna och vice versa. Mest troligt av omtanke de undrar och så. Råd: säg till hur du känner- lyssna hur de känner. Acceptera varandra och gå vidare.

  • Anonym (m)

    jag hade en period när jag var sjukskriven pga utmattningssyndrom. Då orkade jag inte träffa människor knappt så jag i princip bara höll mig undan. De visste ju att jag var sjukskriven, och i vanliga fall gillar jag min familj, men jag hade så fullt upp med mig själv och att bli frisk så jag fick vara lite "ego" , så jag träffade knappt nån på flera månader. Pratade i tfn nån gång kanske men inte mer än så. Nu hade ju jag en sjukskrivning "på papper" så det var inte svårt att motivera varför jag inte orkade med andra människor, men du kanske kan säga nåt liknande, TS? Inte att du är sjuk men att du har det körigt och behöver lugn och ro?

    sen är det ju så att bara för att man tillhör samma familj, kanske man inte går jättebra ihop med alla. Vänner kan man välja men familj får man den man får. Jag har själv flera syskon och har mest kontakt med ett av dem, de andra ringer jag nästan aldrig, vi ses när det är födelsedagar, jul osv. Det finns inget otalt alls mellan oss, bara att vi lever ganska olika liv, inte i samma stad, vi hinner inte/prioriterar inte att umgås mer än så. 

Svar på tråden Kan man ta en paus från sin familj?