Inlägg från: Anonym (Heaven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Heaven)

    Skuldfri och/eller köpstopp 2015?

    Isengard22 skrev 2015-03-11 00:05:24 följande:
    Jag har inte betalat ett öre utav skulden och jag tänker inte göra det, eftersom att det inte var jag som gav mig själv den! :) Det är en ren principsak så nu är det bara att vänta till i Januari 2017
    Får man fråga varför du står med på skulden?
    Min sambo var vrång och tänkte som du långt innan vi träffades, vägrade betala för det var inte han som köpt något. Tyvärr så stod han med i papper som gjort honom betalningsskyldig fast han inte hade med köpet direkt att göra så idag betalar han en skuld på 30 000:-. Det är att riktigt kasta pengar i sjön. Hade inte jag kommit in i bilden och förhandlat hade han fått betala hela skulden på över 80 000:-, vad den hade stått i idag vill jag inte ens tänka på! Vill bara råda dig att ordentligt kolla upp saken, du står ju inte på en skuld för ingenting. Inkasso-bolag skiter i principer, står du med på ett papper kommer dom kräva pengar av dig förr eller senare.
  • Anonym (Heaven)

    Åh jag behöver pepp och tips av er!

    När jag träffade min sambo tog det bara cirka 2-3 månader så pluggade jag. Sämre inkomst såklart, har haft runt 12000:- att röra mig med. Han har jobb och får mellan 15-20 000 efter skatt varje månad. Det jag inte visste när jag valde att bli sambo och börja plugga var att han hade skulder. Han visst inte heller på hur mycket förrän jag tog tag i saken, kollade upp allt och såg till att han började betala på allt innan allt bara växte ännu mer. 2500:- ryker direkt från hans konto varje månad och då betalar han minimum på alla skulder! Han kommer inte vara skuldfri på många år.. Våra månadskostnader är:
    Hyra 5000:-
    Mat 4000:-
    Diesel 6000:-
    Övriga kostnader 3000:-
    Räkningar (utan hans skuld) cirka 8000:-
    Så totalt 28500:- varje månad, minst. Så när han får en 'dålig' lön går det precis runt, när han får en bättre lön vill han unna sig något och så får vi ta dom pengarna till när bilarna går sönder, ska besiktas osv.. Utöver bara oss har vi hund samt hans dotter som är här tors-mån varannan vecka. Han betalar underhåll + att hon har allt hon behöver här, Cykel, garderob, leksaker mm. Jag känner bara att han kan unna sig något ibland för cirka 1000:-, jag kan ALDRIG bara få gå till klädaffären och shoppa! Det går bara inte! Sparande är ju bara att glömma just nu, känns som man får vända på varenda krona i slutet av varje månad. Hur GÖR ni som kan lägga undan ett par tusen i månaden? Jag skulle vara glad om man kan lägga undan 1000:- bara jag känner att man sparar. Får panik av att se sparkontot rasa som det gör nu, samtidigt som det känns som man inte får någonting för det. Handlar inget onödigt, är mycket snål på kläder och knappt någon inredning alls senaste halvåret. Jag har gått igenom räkningar men kan inte se vart vi kan dra ner heller. Möjligtvis om vi byter bil att vi kan spara lite på diesel (flytta är inte ett alternativ) men annars har vi bara nödvändiga räkningar. Försäkringar, telefon, akassa mm. Hjälp!


  • Anonym (Heaven)

    Kan väl tillägga att jag funderat på extrajobb på helgerna men känner också att jag vet inte om jag fixar att plugga fem dagar och sen jobba på helgen. Sambons jobb gör att vi knappt ses alls på veckorna så jag är rädd att det går ut över förhållandet om vi typ aldrig får tid till varandra? Hur gör ni andra?


  • Anonym (Heaven)
    Sagolina skrev 2015-03-11 13:53:01 följande:
    Hej!

    Jobbig situation för dig, förstår att det är tråkigt att känna att man inte kan spara och inte har råd att shoppa någon gång nu och då.

    Det jag reagerar på är era dieselkostnader. För oss går bensinen på c.150euro en månad vi kör lite mera. Är det långt till arbetet eller hur kommer det sig att det blir så dyrt för er?

    Räkningar tycker jag också ni verkar ha mycket? Finns där verkligen inget som ni kan minska på?

    Matkostnaderna, har ni försökt sänka dem? Vi ligger på det samma på 2vuxna(varav en man på 190cm som äter rejäla portioner), två blöjbarn (ena behöver också ersättning) och två katter. Vi äter gott, mycket grönsaker och frukt. Har valt att äta vegetariskt 1-2ggt/v för att hålla kostnaderna lite nere. Kanske ni kan spara några hundralappar här?

    Vad ingår i övrigt?

    Om ni kan minska lite här och lite där kanske ni kan lägga undan 500kr/mån och du få lite fickpengar:)
    Vi bor på liten ort där det inte finns jobb. Närmaste storstad är 4 mil bort enkel resa och det är där vi jobbar båda två. Hans dotter bor 1 mil bortanför våra jobb så det blir extra åkande där dom dagar det inte passar att man 'bara' åker omväg från jobbet. Men visst har vi dyra bränslekostnader, det var där jag tänkte att vi eventuellt kan spara lite. Just nu har vi ena bilen är större bil för att kunna lasta, kör mycket grejer. Men den drar lite mer också. Får nog sälja den och köpa mindre bil, kan nog spara ett par hundra om året på skatten också. Men annars, räkningarna. Jag tycker också det är mycket men jag vet inte hur vi ska sänka dom. Bl.a. kostar bara internet här hemma 399:-. Visst finns det billigare men det är så dålig hastighet att det inte blir användbart här på vischan och sambon spelar online. Kanaler kan vi spara en hundring på möjligtvis. Försäkring på hunden kostar runt 400:- i månaden och 600 i mat. Har provat billigare foder men hans mage pajar. Skatt o förs på bilarna är runt 2000 i månaden. Telefoner till oss båda 1100:-. Mina linser 200:-. Underhåll 1300:-. Ibland behövs veterinären, nästa månad är det skolkort, månaden efter det någon annan oväntad utgift. Men ju mer jag skriver här känner jag att bilarna är största boven, får nog börja där. Och som du säger, maten kanske man kan snåla mer på. Bomba gärna med billiga maträtter! Vi behöver matlådor båda två i veckorna och på helgerna blir det ju både lunch + middag.

    Jag har sagt upp prenumeration på filmklubben iallafall, glömde jag bort att tacka nej fick jag en film hemskickad en gång i månaden och den kostade cirka 200:- med porto. Det var en liten lyx vi unnat oss men nu drar jag in det oxå tänkte jag. När jag pratade med hon på klubben fråga hon varför jag inte utnyttjat bonusen? Vilken bonus? Tänkte jag. Visade sig att jag har 17 gratis filmer att hämta ut där mot porto på 38:- haha! Så OM vi vill lyxa en månad är 38:- betydligt bättre än 200:- :)

    Någon som har knep att spara pengar på presenter? Vi är stora familjer både hos mig och på min sambos sida. Julklappar får jag börja handla i augusti annars brakar ekonomin. Men även på vårkanten är det tufft. Köper för max 200:- /person men januari-mars är det 2-3 kalas varje månad. Känner mig så snål om jag köper för mindre då jag själv alltid får fina presenter..
  • Anonym (Heaven)
    Anonym (??) skrev 2015-03-11 18:53:22 följande:
    Anonym (Heaven) skrev 2015-03-11 11:28:12 följande:
    Får man fråga varför du står med på skulden?
    Min sambo var vrång och tänkte som du långt innan vi träffades, vägrade betala för det var inte han som köpt något. Tyvärr så stod han med i papper som gjort honom betalningsskyldig fast han inte hade med köpet direkt att göra så idag betalar han en skuld på 30 000:-. Det är att riktigt kasta pengar i sjön. Hade inte jag kommit in i bilden och förhandlat hade han fått betala hela skulden på över 80 000:-, vad den hade stått i idag vill jag inte ens tänka på! Vill bara råda dig att ordentligt kolla upp saken, du står ju inte på en skuld för ingenting. Inkasso-bolag skiter i principer, står du med på ett papper kommer dom kräva pengar av dig förr eller senare.
    Varför betalar (eller ignorerar) man en skuld som man inte själv har tagit? Då är det väl bedrageri och borde polisanmälas?
     
    Jag har en misstanke om vad som ligger bakom, men det är ju fortfarande ett beslut man tagit en gång, som man får ta ansvar för?
    Han skrev in sig som delägare på ett företag som hans 'kompis' hade. Och ja, klantigt av honom att inte läsa det finstilta och klantigt att lita blint på en person. Dom drev det tillsammans, sambon jobbade med det praktiska och hans 'kompis' med det administrativa sen fanns det en till minns inte vad han gjorde. 'Kompisen' visste väl att sambon har noll koll på papper så han köpte saker hit och dit på kredit, betalade inte abonnemang på firman osv. När det kursade stod alla 3 personligt ansvariga för skulderna.
    Så juridiskt är det hans skuld likväl som de andras, tekniskt sett visste han inte om alla dom här köpen och krediterna förrän han stod med skulderna.

    Därför var jag nyfiken på också hur man kan ha en skuld som man inte behöver betala på. Då tänker jag lite som du, den borde anmälas och avskrivas med en gång.
  • Anonym (Heaven)

    Anonym??, nej visst skulle jag tjäna på att vi hade gemensam ekonomi. Men jag har aldrig varit den som lever på andra. Skulle helt enkelt aldrig kunna kräva 500:- varje månad av honom för att jag vill ha det, hellre hittar jag sätt där jag kan snåla eller kanske tjäna en liten slant på något.

    Isengard22, Jaha! Då var det tur att du inte erkände så du inte behövde ta smällen för ett beslut dina föräldrar gjorde! Kan tänka mig att det är stressande ändå att gå med en skuld..? Men som sagt, skönt att den avskrivs av sig självt!


  • Anonym (Heaven)
    Livsnjuterskan skrev 2015-03-22 19:17:50 följande:

    Börjar du dra ner lite här och lite där, så kan det blir en tusenlapp att spara i månaden.

    Och när du om några månader kikar över utgifterna igen så kanske du ser med andra ögon på dem och kan dra ner ytterligare några kronor här och där.

    Angående presenter så är det väl att börja planera i god tid inför de olika födelsedagarna och jul.

    Kanske kan du tillverka egna presenter som inte kostar mycket (mer än din tid) men som blir mer uppskattade än något köpt?


    Jag har snålat som en tok sen jag skrev här sist och tror jag kan ha iallafall ett par hundra kvar den 25:e!

    Julklappar började jag köpa i augusti förra året bara för jag visste att jag inte skulle fixa den summan på en gång i november. Det här året köper vi inte till 2 av sambons bröder så där sparar jag väl 400:-. Men med småbarnen (dom vill man ju ändå ge) blir det endel när det är 7 st. Och 2 egna som man vill skämma bort lite extra.. men det är väl januari-mars när hela min familje skara fyller + sambons 4 av dom som man kanske kan göra lite eget. Känner mig bara så snål när jag vet att dom lägger 200-250:- på mig och så ska jag komma med något jag knåpat ihop för 50-100:- :/
  • Anonym (Heaven)

    Det låter väl underbart att du ändå kunde betala av hela skulden den här månaden! Grattis till en skuld mindre! :)

  • Anonym (Heaven)

    Jag känner lite ångest inför semestern. Samtidigt som jag vill unna oss något, åka iväg och bara njuta tillsammans nånstans så ser jag pengarna skena iväg. Ska dock försöka spara så mycket det bara går!

    -Har börjat sälja gamla saker som bara samlar damm!

    -Registrerat mig som mystery shopper och har redan 2 uppdrag att utföra!

    -Ska åka till röda korset på lördag och följa tipset någon skrev i en tråd här att hitta billiga märkeskläder till barn och sälja på tradera.

    Tänkte även stanna till på kappahl imorgon. Här har dom halva reapriset just nu tydligen pga ombyggnation. OM det finns så där superbilligt tänkte jag ha framförhållning och köpa sommarkläder åt lilltjejen :) (ska ändock försöka hålla mig under 300

  • Anonym (Heaven)
    Livsnjuterskan skrev 2015-03-27 00:06:22 följande:

    Mystery shopper, vad är det?


    Du åker till olika butiker/kedjor och kollar ex renlighet, hur personalen bemöter dig, hur servicen är, kvalitet mm.. sen rapporterar du detta till företaget och får en liten ersättning för det. Det är ju ingen höjdarlön direkt men man väljer också helt själv hur många man vill göra och vilka.
  • Anonym (Heaven)
    kickan321 skrev 2015-04-08 15:42:34 följande:

    Hej!

    Jag brukar spara in så mycket pengar som möjligt varje månad. Sedan brukar jag även medverka i betalande marknadsundersökningar online för att få in lite i kassan. Det går fort och det är kul, det finns många olika sajter.

    Brukar föredra Hiving, de har ett bra utbud av undersökningar och man får medverka ofta:www.joinhiving.com/sv_SE

    annars tycker jag triaba är helt ok även om det är färre undersökningar är det ok iallafall www.triaba.com/hem.188291.se.html

    Värt att kolla upp då man ändå drygar ut kassan lite:)


    Hur mycket tjänar du på det här? Låter ju lockande men har hört så mycket negativt om just undersökningar på nätet. Att man kanske inte ens får betalt och får man så är det väldigt lite?
  • Anonym (Heaven)
    SolblommaSthlm skrev 2015-04-08 18:54:16 följande:

    Precis som du skriver är det viktigt att hela tiden ha målbilden framför sig. Jag brukar därför logga in på min bank rätt så ofta för att se att jag faktiskt numera har en buffert, om än liten än så länge.

    Jo, det går bra med att äta ur hemma. Fast nu blev det påsk och då fylldes det på med lite nytt. Det mesta är dock uppätet nu, bara lite sill och ägg kvar. Jag har dock väldigt svårt för att inte handla mat om jag ser någonting som det är jättebra pris på. Det mesta hamnar i frysen så det finns ju kvar.


    Fast om det är jättebra pris tycker jag snarare att du handlar smart! Det är ju ett sätt att spara pengar på också, att betala mindre även om man betalar. :)
  • Anonym (Heaven)

    Vill be er om råd. Det handlar kanske inte om det tråden ska handla om egentligen men jag tänker att ni har ju så bra koll på det här att leva snålt och spara..

    Min kära sambo fyller jämnt om en månad. Jag skulle egentligen velat ge honom fallskärmshopp men det är bara glömma. Pengarna finns inte helt enkelt. Han vill egentligen inte fira sig själv heller mer än att kanske grilla med några vänner. Men jag vill ju ändå göra något nu, tar ju 10 år innan han fyller jämnt igen. Så eftersom jag inte kan köpa en så fin present som jag skulle vilja så kom tanken att ha en överraskningsfest för honom. Bjuda hem närmaste vännerna och familjen. Frågan är hur man gör det så billigt som möjligt? Det handlar isf om ca 20 Pers. Potatissallad är ju billigt att göra. Och sallad o bröd. Vad kan man ha till? Och hur får man en lite 'festligare' känsla så billigt som möjligt?

Svar på tråden Skuldfri och/eller köpstopp 2015?