• Guiu

    Stressad ensamstående med 1 autistiska son.

    Hej!  Tack för ni ställer upp för svara mig .


             Jag är ensamstående mamma med 1 barn... han har ingen kontakt med sin svenska pappa.
    Min son fick i 200 diagnos autism  när han var 8 år men alltid försöka klara själv sina lektioner ..det var i en kommunal skola i Malmö med 25 elever i en upprörd  klass rum. Jag sökt hjälp os hans svårigheter  men skolan agera inte. Jag visste inte hans rättigheter som elever med diagnos som t.ex. har mindre elever i klass  och assistent..ingenting av dessa  fick inte honom. Fråga: varför  skolan agerat så om han har autism?


     Jag har arbetat i hemtjänst/ vårdboende i Malmö, Lund och tagit hänsyn till andra och tror jag varit duktig att hjälper om andra. Det hänt att jag lämnat honom ensam  hemma istället att stanna med honom och assisterad som mamma. På allt fick jag bara en låg vårdbidrag från Försäkrinksgakassan ingen mer.
    På sist stanna jag hemma utan F.K  extra bidrag för hjälp honom och kan inte jobba bara p.g.a. det.


    Tiden gick  klara han inte gymnasiet, nu studera han i Malmö Komvux. Där de förklara att på Komvux  elev måste klara lektioner själv. Nu är jag sjukskriven och bor vi tillsammans   en hyra lägenhet från annan kommun. Alltid betalt jag hela hyra men p.g.a.ekonomi bad jag kommun för betala hans del av hans hyra 2300 kr + el 800 kr=3400 kr. Men dem vill inte betala, dem sagt att är jag stå  som ansvar att ta hänt om hyra själv om han inte betala sin del...vad skall jag göra? Mina bekymmer  är: kan kommun ta bort oss från lägenheten? har jag bara 8870 kr. Jag är oroligt för det! tror jag att dem ta hänsyn om detta.
    Han vill inte bo genom LSS boende. han vill bo med mig p.g.a. vissa individuell omständigheter. Social fobi etc.. Nu äter honom medicin för   ångest, depression p.g.a. Försäkringskassa ta fel beslut på en del av hans ansökan och ta så läng tid att svara på hans ansökan... d.v.s. mellan 4 månader. Ibland måste jag betala extra summan för att honom överleva... En fråga: Genom LSS eller annan lag  har vi rätt att få  ett boende till oss i samma adressen? Det är  så mycket stress  för att försöker hitta lösningen till olika besked angående myndighetskontakt  p.g.a. har jag ingen jurist  för underläta den till mig...annars  göra någonting i Guds hand.

  • Svar på tråden Stressad ensamstående med 1 autistiska son.
  • Kerubmamman

    Hur gammal är han? 
    Har du sökt bostadsbidrag hos försäkringskassan? 
    Har du sökt ekonomiskt bistånd (socialbidrag) hos kommunen? (det måste vara kommunen du bor i) 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Guiu

    Hej! Jag han har sökt medan han vänta på Försäkrings kassa besked. Men alltid ta så lång tid...och han måste äta för överleva. betala telefon internet ,,o.s.v. och allt kosta pengar...på vänta besked  försörja  honom. På sist fick honom en 3.000  varje månad...men det blev  tråkigt att efter Försäkringskassa beslut  ersättning besked,  Kommun   gjord kommun 20.120 kr avdrag från hans ersättningen från Försäkringen kassa. Jag tror det är så fel!Nalle.. Han fick bidrag från kommun och ingen lån,. Alla som fick jobb ska återbetalar  försoningsdöd till kommun ifall de fått bidrag innan?. efter många tusen brev från F.K fick honom bostads tillägg  2014 i den året...innan fick honom ingen bostadtillägg när gick honom på gymnasium,nu  han önska ha den retroaktiv  men Försäkringskassa vill inte betalar. I året  nu börjar honom  få aktivitetsersättningen + bostads tillägg. Han hade en ombuds man från kommunen den nästan gjord ingenting  det han alltid som svara på alla myndigheter beslut och på sist koncentrar inte honom på hans lektioner, blev stressad, med ångest och fick icke godkänd på skolan ämne. Jag har sökt handikappersättningen för följa honom till aktiviteters    från F.K men fick icke godkänd.  Han åter medicin till oro, ångest  och sömn  tabletter. Jag fick ingen ersättningen medan jag stanna hemma och hjälpa honom, inte jobba p.g.a. det...jag läst här i en grupp att en mamma fick 8.000 kr per månad  för att sköta sitt barn... kan du rekommendera mig en jurist i Malmö eller någonstans?  tack!

  • Dimisi

    Det låter som att du behöver någon som hjälper dig i kontakten med kommunen. Det gäller att hitta en människa som bryr sig, och som vet lite om vilka rättigheter du har. Ring till socialen och försäkringskassan och be att få en person som ser över hela er situation. Om inget händer kanske du kan vända dig till Röda korset, Rädda barnen eller någon liknande organisation. De kanske inte kan så mycket om LSS, men de kanske är villiga att engagera sig. 

  • Guiu

    Hej jag har sökt men det låter jätte jobbigt..kan ni rekommendera mig någon jurist i den fall i Malmö eller Lund..de vet om lager o fel o rätt...känner ni någon som kan jag kontakta.  för rådgivningen angående detta fall? Tack så mycket..Jag fick Diabetes2 i somras...o det är inte lätt att ta hand om allt ensam. Plus engelska exsambo tagit huset som jag köpte tillsammans med honom. Jag letar också efter  en 3(trea) lägenheten i Malmö snart som möjligt för att hyra...mina saker är i Shurgard förråd. Tack så mycket för stöd mig.

  • Guiu

    I den fall menar jag boende o Försäkringskassa. Efter jag som ta hand om allt tror jag kan jag bli hans assistent  som närstående istället för att att jag jobba ut eller hur? Tack

  • ajnas

    Vad jobbigt ni har det! Har tyvärr inga råd att ge, men vill bara skicka en kram och säga att jag tycker det är tråkigt att ni inte fått den hjälp ni har rätt till. Hoppas det kommer bli annorlunda för er år 2015. Kram

Svar på tråden Stressad ensamstående med 1 autistiska son.