• HanasPappa

    Svar på frågan om hur barn skapas

    Hej,

    Min dotter är 8 år och frågar om hur barn blir till. Jag vet inte hur jag ska svara på hennes fråga. Jag har sagt att hon kan fråga hennes fröken och det är hon som fått utbildning att svara på vissa frågor.


    Hur skulle ni svara på denna fråga för en 8 årig tjej?


    Tack.

  • Svar på tråden Svar på frågan om hur barn skapas
  • Tinnys

    Det är du som förälder som ska ta detta samtal inte lärarna. Läs en bok eller nått.

  • cirkusmusen

    Jag skulle förklarat det så ingående som möjligt som barnet klarar av, beror lite på hur barnet är. Du känner ditt barn bäst. Men jag tycker inte man ska dalta så mycket kring ämnet. Om hon frågar betyder det att hon VILL veta. 

  • Grynet2010

    Varför inte bara säga som det är? Att kvinnan har äggstockar och en livmoder och mannen har spermier som möter mammans ägg. Man behöver ju inte tala om hur ett samlag går till men att vara ärlig om fortplantningen tycker jag är viktigt även om hon bara är 8 år. Min syster dotter på 5 år vet vad ägg och spermier är och vart bebisen ligger i magen och hur bebisen kommer ut vare sig via slidan eller kejsarsnitt. När min äldsts son på 13 frågade vid 8 års ålder så berättade jag för honom. Varför vara rädd för något som är naturligt och hänvisa till läraren, är inte barnet ditt?

  • Drottningen70

    Man svarar gradvis och låter barnet leda takten så man inte ger mer information än vad barnet efterfrågar eller tar in. Nu låter ju ditt barn dock lite väl gammal för att inte alls veta. Om barnet frågar hur bebisar blir till skulle jag börja med att säga att de växer i mammans mage, och sen fortsätta berätta beroende på hur barnet frågar vidare.

    Förövrigt är det ett kapitalt misslyckande som förälder om man vid dessa frågor hänvisar till en lärare. Detta har inget med "utbildning" att göra, utan har med förtroende och relation att göra att kunna ha dessa samtal med sitt barn.

  • fluu

    Du ska säga sanningen kanske? På förståelig nivå såklart.

    Du lämnar allt till fröken för att hon har utbildning? Hur klarar du att ta hand om ditt barn i vardagen utan barnskötarutblidning?
    Hänvisar du ditt barn vidare signalerar du "jag må vara vuxen, men jag klarar inte av det här så kom för all del inte till mig med dina problem".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

    Du ska självklart säga sanningen. Det gjorde jag när våra pojkar var 5 respektive 3,5 och började fråga hur lillebror hamnat i min mage......vilket i sin tur väckte frågor om deras egen tillblivelse. Jösses, hänvisa till läraren . Ta hjälp av en bok om du tycker att det känns jobbigt .

  • Royalle
    HanasPappa skrev 2014-12-26 21:30:49 följande:

    Hej,

    Min dotter är 8 år och frågar om hur barn blir till. Jag vet inte hur jag ska svara på hennes fråga. Jag har sagt att hon kan fråga hennes fröken och det är hon som fått utbildning att svara på vissa frågor.


    Hur skulle ni svara på denna fråga för en 8 årig tjej?


    Tack.


    hoppsan! Den kursen missade jag på lärarutbildningen.

    Bara svara, så som de andra skrivit. Men har hon verkligen inte frågat förrän nu? Vi är visserligen bönder där barnen ser det mesta men jag tror inte dottern var mer än fem när hon frågade. Det var ju bara att säga som det var. På vilke sätt skulle det vara ett problem?
  • Anonym (fiskpinne)

    När min nu 8 åriga son frågade för ett år sedan så frågade jag honom
    -Hur tror du att barn blir till?
    (de hör ju en del i skolan)
    -Jag tror de kommer i magen när man äter fiskpinnar, fick jag till svar sedan tappade han intresset för frågan.

    Hans kusin däremot i samma ålder, hade fått reda på exakt hur barn blir till av sin äldre syskons vänner. Han frågade sin pappa om detta stämde och han svarade ja.


    Svaret???
    -Vad äckligt....

    Glad

  • MammatillNicole

    Jag tycker du ska vara ärlig och säga som det är. Det var jag mot min dotter 

Svar på tråden Svar på frågan om hur barn skapas