• Anonym (mamma till A)

    vårdbidrag för barn med autism och adhd

    Hej

    Jag undrar hur mycket vårdbidrag ni föräldrar får tilll barn med autism och adhd .

  • Svar på tråden vårdbidrag för barn med autism och adhd
  • Anonym (inget)
    MxMeNow skrev 2014-12-27 19:05:23 följande:

    Inte ett öre! Varför skulle det behövas?


    Det kan ju krävas en del med ett sådant barn. Man kan behöva gå ned i tid eller har andra kostnader pga barnet som har med diagnosen att göra.

    Vi har inget, men har heller inte sökt ngt. Vi har dock ett normalbegåvat barn med autism, så vår börda blir nog lättare än för många andra.
  • Anonym (T)

    Har inte sökt, men vissa veckor skulle det behövas. Har tur som har en förstående chef och flexibla arbetstider. Dottern är 15 och går från klarhet till klarhet, de ringer från skolan för att hon har försvunnit, hon ringer och gråter för att hon tog fel buss och är vilse, etc, etc. Är tacksam de veckor som jag inte har behövt göra någon akututryckning!

  • Anonym (Varför?)

    Ni som har en ökad arbetsbörda och ökade kostnader som förälder pga barn med diagnos och inte har sökt vårdbidrag, varför?

  • MxMeNow
    Anonym (Varför?) skrev 2014-12-27 19:30:25 följande:

    Ni som har en ökad arbetsbörda och ökade kostnader som förälder pga barn med diagnos och inte har sökt vårdbidrag, varför?


    För att det är mitt barn och bara för att barnet har en diagnos betyder inte det att jag ska ha ekonomisk ersättning för att vara förälder.
  • Anonym (!)
    MxMeNow skrev 2014-12-27 19:33:59 följande:
    För att det är mitt barn och bara för att barnet har en diagnos betyder inte det att jag ska ha ekonomisk ersättning för att vara förälder.
    Precis!

    Alla föräldrar har ett ansvar att tillgodose sitt barns behov. Råkar det vara så att barnet har särskilda behov, så får man som förälder anpassa sig till detta.

    Är man som förälder inte kapabel till att tillgodose sitt barns behov, - med eller utan särskilda behov, - så är man inte lämpad som vårdnadshavare för det barnet.
  • MxMeNow
    Anonym (!) skrev 2014-12-27 19:38:39 följande:

    Precis!

    Alla föräldrar har ett ansvar att tillgodose sitt barns behov. Råkar det vara så att barnet har särskilda behov, så får man som förälder anpassa sig till detta.

    Är man som förälder inte kapabel till att tillgodose sitt barns behov, - med eller utan särskilda behov, - så är man inte lämpad som vårdnadshavare för det barnet.


    I grova drag!
  • mammatill6

    Men vad sjutton har förmågan att tillgodose barnets behov med saken att göra?
    Jag har enormt stora kostnader p.g.a mina barns funktionsnestättning som jag får en viss del ersättning för. Mina barn kräver oerhört mycket mer tid och arbete än andra barn vilket gör att jobba heltid t.ex bara är att glömma. Man får en ersättning för det merarbetet man gör.
    Jag har två barn med autism och adhd och har 1+1/4 vårdbidrag.

  • Anonym (mamma till A)
    mammatill6 skrev 2014-12-28 10:59:06 följande:

    Men vad sjutton har förmågan att tillgodose barnets behov med saken att göra?
    Jag har enormt stora kostnader p.g.a mina barns funktionsnestättning som jag får en viss del ersättning för. Mina barn kräver oerhört mycket mer tid och arbete än andra barn vilket gör att jobba heltid t.ex bara är att glömma. Man får en ersättning för det merarbetet man gör.
    Jag har två barn med autism och adhd och har 1+1/4 vårdbidrag.


    samma här. jag måste vakta min son HELA tiden under dagarna när han är hemma från dagis. han har gjort sönder kläder, leksaker, möbler, soffor, sängar för många tusentals kronor. han kan även attackera sina syskon. 
  • Anonym (mamma till A)
    Tines skrev 2014-12-27 21:21:47 följande:

    Min son har ADHD och autism och vi har vårdbidrag på 100%.


    ok. jag har sökt vårdbidrag och haft telefonintervju med handläggaren. han var väldigt possitiv och beklagade att det var så jobbigt med barn med de sjukdomarna men har inte fått nåt beslut ännu
  • Anonym (Kämpande mamma)

    Har en son på 15 år som än inte har någon fastställd diagnos, väntar på svar...men har andra problem som koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem mm och jag sökte vårdbidrag för honom och blev beviljat ett halvt + 18% i merkostnad.

    Pengarna jag får är jag så tacksam över eftersom ibland måste åka från jobbet pga av sonen. Medicin han äter som inte är direkt gratis. Extra mat till skolan eftersom han vägrar äta skolmaten.
    Och min egen tid som jag lägger på mitt barn, visst när man väljer att skaffa barn så blir den egna tiden drabbad men när barnet är 15 år så ska det ju kunna vara mer självständigt men det är inte min son och därav är jag mer låst som förälder.

    Har man en rättighet att söka vårdbidrag ska man såklart göra det utan att skämmas för man får extra pengar!

  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Kämpande mamma) skrev 2014-12-28 14:04:36 följande:

    Har en son på 15 år som än inte har någon fastställd diagnos, väntar på svar...men har andra problem som koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem mm och jag sökte vårdbidrag för honom och blev beviljat ett halvt + 18% i merkostnad.

    Pengarna jag får är jag så tacksam över eftersom ibland måste åka från jobbet pga av sonen. Medicin han äter som inte är direkt gratis. Extra mat till skolan eftersom han vägrar äta skolmaten.
    Och min egen tid som jag lägger på mitt barn, visst när man väljer att skaffa barn så blir den egna tiden drabbad men när barnet är 15 år så ska det ju kunna vara mer självständigt men det är inte min son och därav är jag mer låst som förälder.

    Har man en rättighet att söka vårdbidrag ska man såklart göra det utan att skämmas för man får extra pengar!


    Jag förstår inte heller. Det är ju samma sak som att inte ta emot hörselhjälpmedel om barnet har en hörselnedsättning eller vägra rullstol om barnet inte kan gå. Det är ju helt omöjligt att tillgodose behoven vid vissa funktionsnedsättningar.
  • umm abdilleh

    Till er som skriver att man inte ska få vårdbidrag så förstår jag inte hur ni tänker.

  • a no nym

    Jag gissar att ni som vänder er mot vårdbidraget inte har barn med funktionshinder.

    I annat fall fattar jag inte varför ni är emot det. Det är en bra och generös förmån vi har i sverige. Jag använder vårdbidraget till att gå ner i arbetstid, köpa tjänster som städning o avlösning i hemmet. Sånt som gör att jag orkar vara en bra och ansvarstagande förälder istället för ett utarbetat vrak vilket knappast gynnar någon. 

    Föräldrar till funktionshindrade barn mår dåligt. De behöver all hjälp och stöd de kan få. Inte få kastat i ansiktet att de är dåliga föräldrar som inte orkar med sina barn.

  • Madmoiselle
    Anonym (T) skrev 2014-12-27 19:24:38 följande:

    Har inte sökt, men vissa veckor skulle det behövas. Har tur som har en förstående chef och flexibla arbetstider. Dottern är 15 och går från klarhet till klarhet, de ringer från skolan för att hon har försvunnit, hon ringer och gråter för att hon tog fel buss och är vilse, etc, etc. Är tacksam de veckor som jag inte har behövt göra någon akututryckning!


    Varför ringer skolan? Jag har aldrig varit med om att de ringer för en 15- åring.
  • Madmoiselle
    Anonym (mamma till A) skrev 2014-12-28 13:36:18 följande:

    ok. jag har sökt vårdbidrag och haft telefonintervju med handläggaren. han var väldigt possitiv och beklagade att det var så jobbigt med barn med de sjukdomarna men har inte fått nåt beslut ännu


    Adhd och autism är INTE sjukdomar!
  • Anonym (mamma till A)
    Madmoiselle skrev 2015-01-02 08:29:11 följande:

    Adhd och autism är INTE sjukdomar!


    Oavsett vad du kallar det som är det otroligt påfrestande situation för oss föräldrar och vi behöver mycket hjälp och stöd. Visst finns det säkert barn det knappast märks på att de har en eller två FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR men för många också behövs all hjälp
Svar på tråden vårdbidrag för barn med autism och adhd