• Anonym (undrar)

    Hur ser det ut på gatorna i länder där tiggeri är förbjudet?

    Någon som vet?

    Kommer Sverige snart vara det enda EU-land som kan skryta med gator fulla av rumänska tiggare? Eller ser det likadant ut i många europeiska länder?

  • Svar på tråden Hur ser det ut på gatorna i länder där tiggeri är förbjudet?
  • Anonym (Alltså.)

    Det ser likadant ut i nästan alla EU-länder. Även i de där det är förbjudet. Enda skillnaden är att de gömmer sig när patrullen kommer. 

  • lilith88

    Jag har inte varit utomlands sen förra året, men de senaste åren har det sett ungefär likadant ut i många europeiska länder. Ännu mer i vissa. Dock misstänker jag att det kanske håller på att bli omvänt, då fler och fler tiggare har kommit till Sverige, samtidigt som fler och fler länder har förbjudit tiggeri.

  • lilith88
    Anonym (Alltså.) skrev 2014-12-27 08:47:48 följande:

    Det ser likadant ut i nästan alla EU-länder. Även i de där det är förbjudet. Enda skillnaden är att de gömmer sig när patrullen kommer. 


    Men är det så fortfarande?

    Att det var så för några år sen kan jag tänka mig, men då hade Sverige inte heller lika många tiggare.
  • MsFry

    Den enda europeiska staden jag inte har sett tiggare i är Amsterdam, de införde visst en lag mot lösdriveri 2012.

    I de övriga europeiska länder jag besökt under 2014 (Italien, Tyskland mfl) så ser det ut ungefär som här i Stockholm, både i storstäder och på landsbygden. I Tyskland och Italiens storstäder är dock tiggarna något mer gå-påiga än vad de är här.

    På Italienska landsbygden handlar det dock, enligt min erfarenhet, oftare om människor som vill sälja saker (ibland även sig själva) än regelrätta tiggare.

  • Anonym (Alltså.)
    lilith88 skrev 2014-12-27 08:51:41 följande:
    Men är det så fortfarande?

    Att det var så för några år sen kan jag tänka mig, men då hade Sverige inte heller lika många tiggare.
    Ja, det är så fortfarande. Det har ökat överallt. Ni reser för lite, låter det som, saknar perspektiv och tror att Sverige har det värst i världen. Då menar jag generellt, inte du specifikt. Sverige har det överlag fortfarande bättre än de flesta andra länder.
    Tar du Frankrike eller Tyskland så kommer tiggarna och i princip kastar sig över dig, skriker och skränar och viftar. I Sverige nöjer de sig ju oftast med att tjata lite, även om det såklart finns undantag. 
  • Anonym (undrar)

    Jag har hört att det finns väldigt få synliga tiggare i Köpenhamn t ex. Och även i stora delar av UK (båda länderna har förbjudit gatutiggeri).

    Men jag vet inte om det bara är rykten.

  • Anonym (Skänker inga pengar)

    Jag har bott många år i Spanien och där brukade det komma tiggare till mitt hus och tigga. I övrigt betedde de sig mer eller mindre som tiggarna gör här. Dvs en del satt och tiggde och andra var lite mer påflugna. Skillnaden var att det var socialt utsatta , oftast missbrukare, som tiggde, men det var människor som bodde där.

    De rumäner som kommer till Sverige och tigger ger jag inga pengar. Sverige måste ju vara det enda landet där man upplåter församlingsgårdar M.M för att tiggarna ska kunna bygga upp en hel verksamhet runt tiggeriet. Jag är inte med på att exportera ett problem från Rumänien till Sverige. När de förföljer en, drar i kläderna, eller ber om MER pengar när de får, så är det bara riktigt otrevligt.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Alltså.) skrev 2014-12-27 09:04:21 följande:
    Ja, det är så fortfarande. Det har ökat överallt. Ni reser för lite, låter det som, saknar perspektiv och tror att Sverige har det värst i världen. Då menar jag generellt, inte du specifikt. Sverige har det överlag fortfarande bättre än de flesta andra länder.
    Tar du Frankrike eller Tyskland så kommer tiggarna och i princip kastar sig över dig, skriker och skränar och viftar. I Sverige nöjer de sig ju oftast med att tjata lite, även om det såklart finns undantag. 
    Många svenskar reser mindre än tiggarna gör, ja. Helt enkelt för att de inte har så mycket pengar, och då är det inte heller så kul att bli "tjatad på" när man går på stan. Ofredande är dessutom olagligt i Sverige. Är det inte olagligt i Tyskland och Frankrike? Jag förstår att många tiggare är fattiga och desperata, men det du beskriver låter ju extremt. Hur står folk ut?

    Men denna tråd handlar egentligen inte om det, utan om hur gatubilden ser ut i andra länder. Särskilt länder där tiggeri har förbjudits.
  • Anonym (??)

    Om de är villiga att sitta och tigga i Sverige, säger en del om hur de har edt i sina hemländer.

    www.svd.se/kultur/en-svensk-trottoar-ar-som-sheraton_4193609.svd

    Uttrag ur artikeln:


    På en soptipp utanför Cluj-Napoca i Transylvanien sitter en kvinna och ammar sin baby. Hon har inga tänder. Det har däremot råttan som väser intill. Den är lika stor som barnet. Hon bor där. På tippen ? bland stinkande mjölktetror, kladdiga konservburkar och blodiga bindor ? i ett skjul. Väggarna är trasiga plaststolar. Golvet två mögliga madrasser. Hon äter bottenskrapet ur en chipspåse. Hon dricker från bäcken som rinner mellan slängda kylskåp, batterier och läkemedelsavfall. Vattnet är brunt.


    Och jag tänker att nästa barn kommer födas utan ögon. Eller utan mun ? tystat.


    Jag tänker mycket konstigt. För jag kan inte känna längre. Jag har en överlevnadsknapp, när det blir för jävligt stänger jag av.

Svar på tråden Hur ser det ut på gatorna i länder där tiggeri är förbjudet?