• Elinhulm

    hjälp med namn?

    Har skrivit en tråd innan, men har kommit på nya namn som jag och min pojkvän gillar. Säg gärna era åsikter :)

    Killnamn
    Lennox
    Milton
    Mikael
    Noa
    Bubba haha, konstigt nog.

    Tjejnamn
    Amelia
    Stella
    Minna
    Melanie

  • Svar på tråden hjälp med namn?
  • fluu

    Lennox - Xander. Känns inte seriöst, smälter inte in bra i den svenska namnfloran eller språkfloran och passar inte med ett svenskt efternamn(om ni nu har ett sådant). Kan också bli "Lenny" Kräks

    Milton - Å ena sidan får jag bilden av en snofsbritt, å andra sidan är det barnsligt och mjukt. Och så har vi kopplingen till hästen på det.

    Mikael - Mikael i sig är mycket bra och fint. Vackert, gångbart på alla vis, enkelt, ovanligt på småungar, passar hela livet os. MEN lär bli Micke(får rysningar!) eller Mick och bara det får mig att välja bort.

    Noa - Vackert. Gillar bibliska namn. Men för sött och smått. Gillar dock stavningen utan h bäst.

    Bubba - Bara nej. Inte seriöst någonstans.

    Amelia - Väldigt prinsessigt, det gillar jag inte. Internationellt gångbart. Lär bli smeknamn. Tänker på tant Adamo och det är en mindre trevlig koppling enligt mig....

    Stella - Inte riktigt min grej, men jag gillar det ändå. Det må vara väldigt feminint och lite sött, men det är även kaxigt. Gångbart på alla vis. Kanske lite gjort.

    Minna - Bra på ett litet barn, men där tar det stopp. Så många storlekar för smått för att vara seriöst på en vuxen. Och så typiskt modenamn. 

    Melanie - Tycker inte att det passar in i den svenska namn- eller språkfloran och inte heller med ett svenskt efternamn. Inte så seriöst och känns väldigt prinsessigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Leonie88

    Lennox - Tycker det inte är så passande på ett svenskt barn. Känns för amerikanskt.

    Milton - söt, svårt att se en vuxen i det namnet.

    Mikael - ett namn som passar i alla åldrar men är lite tråkigt.

    Noa - söt, svårt att se en vuxen med det namnet

    Bubba - nej, funkar inte.

    Amelia - fint och passande i alla åldrar.

    Stella - fint och lite kaxigt namn.

    Minna - fint och passande i alla åldrar

    Melanie - fint men lite för amerikanskt för min smak

  • fluu

    För att rangordna:

    1. Stella
    2. Amelia
    3. Minna
    4. Melanie

    1. Noa
    2. Mikael(pga Micke)
    3. Milton
    4. Lennox
    5. Bubba


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie

    Milton och Noa är fint, Bubba hade jag inte valt.

    Stella och Minna är också fina!

Svar på tråden hjälp med namn?