• slemeline

    Fel på Hjärtat?

    Det senaste året har jag känt hur hjärtat ibland "bubblar" till. Googlade då detta och kom fram till att det kan vara extra slag, vilket är väldigt vanligt. Men dem senaste två veckorna har det hänt mycket mer än vad det brukar, ibland till och med två gånger per dag. När det händer så anstränger jag mig inte, utan gör vanliga vardagssysslor, eller kollar på tv o.s.v. Ibland kan jag även känna att jag har ont i hjärtat, men det är oftast bara i 30sek åt gången och det händer ganska sällan. 

    Är förövrigt frisk, bara 17år (vilket är det som oroar mig mest), motionerar inte mer än det vanliga, äter en nyttig vegetarisk kost, normalviktig (45kg, 157cm), röker ibland, hade även astma som barn. 

    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig då jag inte vill oroa någon i onödan, därför tänkte jag kolla om någon upplevt någonting liknande här. Ringer nog vårdguiden imorgon också. Tacksam för alla svar! 

  • Svar på tråden Fel på Hjärtat?
  • Anonym (Doc)

    Hur var smärtan lokaliserad? Som ett band eller som en punkt?

    Hur länge varar en av dina episoder?

    Om jag har förstått dig rätt känns det mer som ett extra hjärtslag och inte som mer långvarig hjärtklappning. I så fall kan jag säga att det i den absoluta majoriteten av fallen är helt normalt och inget att oroa sig över.

    Vad gäller smärtan låter (speciellt med tanke på din ålder) främst som en så kallad hjärtneuros, dvs att hjärnan pga ex oro eller stress uppfattar smärtsignaler som egentligen inte finns där.

    Kolla oavsett vad upp det på din vårdcentral. Det kommer om inte annat att få dig lugnare

    Lycka till!

  • Anna74a

    Jag upplever samma sak, började när jag var runt trettio.

    Känns väldigt obehagligt.

    Jag har blivit undersökt med EKG och ultraljud och de hittade inget fel på hjärtat.

    Normala avvikelser.

    Det hjälper att hosta när det händer, då blir hjärtrytmen normal igen.

Svar på tråden Fel på Hjärtat?