• Anonym (anneli)

    Ni som har barn varannan vecka hur gör ni med barnens utgifter?

    Jag har två barn 5 och 8 år som bor hos mig varannan vecka. Delar på barnbidraget med pappan, så för mig känns det självklart att även utgifterna för barnen ska delas då, och då menar jag saker som vinterjackor, overaller, skor och dyrare saker.

    Känner att jag fått stå för det mesta senaste året, jag har köpt vinterjackor, vinterskor, gummistövlar, regnkläder, overaller m.m Vilket absolut inte är rätt att jag ska betala mycket mer då jag bor själv med en väldigt låg inkomst och hos pappan är de två vuxna med fasta inkomster. (Pappan kan köpa något litet när han känner för det, utan att informera.) Vanliga kläder har barnen varsin uppsättning av hos både mig och hos pappan.

    Jag har försökt ta upp frågan med pappan, många gånger, får inget svar tillbaks alls. Tänkte nu försöka fråga en sista gång  igen. 

    Har ni något förslag på hur jag ska formulera mig, tänkte skriva ett sms.

  • Svar på tråden Ni som har barn varannan vecka hur gör ni med barnens utgifter?
  • Anonym (7, 13)

    Har varannan vecka om med mina barn. Delar på det mesta om det behövs. Men är det nåt som egentligen inte behövs, (som man redan har och som är helt och passar)utan man köper iaf så står ju vi själva för det. 

    Vinterkläder är ju sådant som inte alltid behövs kanske köpas varje år tex.

  • Anonym (joko)

    " Du Svante, Ebba och Totte behöver ju nya overaller nu och jag har hittat ett par bra och fina för 598 kr/st. Ska vi ta dem tycker du? Sätt då in 598 kr på mit konto så kan jag handla dem eller om du vill köpa dem så sätter jag in pengar till dig? Om du inte har sett några andra overaller du tycker vi ska köpa till ungarna?"
    Så kan du säga på ett ungefär.

    För övrigt så tänkte jag tipsa dig om "underhållsstöd vid växelvis boende" eftersom du skriver att du har låg inkomst.

  • Anonym (m)
    Anonym (joko) skrev 2014-12-28 11:46:30 följande:

    " Du Svante, Ebba och Totte behöver ju nya overaller nu och jag har hittat ett par bra och fina för 598 kr/st. Ska vi ta dem tycker du? Sätt då in 598 kr på mit konto så kan jag handla dem eller om du vill köpa dem så sätter jag in pengar till dig? Om du inte har sett några andra overaller du tycker vi ska köpa till ungarna?"
    Så kan du säga på ett ungefär.

    För övrigt så tänkte jag tipsa dig om "underhållsstöd vid växelvis boende" eftersom du skriver att du har låg inkomst.


    Så gör mina barns pappa och jag också.
  • mina1

    Jag o mina barns pappa har växelvis boende för våra fyra barn. Vi har ett konto dit barnbidraget går (som båda har tillgång till då vi har samma bank) och så tar vi alla barnens avgifter/räkningar och stora inköp därifrån. Suveränt tycker jag! Då spelar det ingen roll vem som betalar vad eftersom det ändå är barnens pengar. Försäkringar mm går med autogiro därifrån också.

  • Sara787

    Att dom är två har inget med saken att göra.

    Tror inte ditt ex sambo vill betala för era barn

  • Anonym (Mamsa)

    Tror nog ts menade att de är 2 om utgifter för boende... Blir ju billigare då...

    Jag har oxå min dotter vv...

    Hon är 8.

    Jag får barnbidraget men även fritidsräkningen.

    Han har förs och mobil, jag köper mer ytterkläder som hon tar med sig där hon är.

    Vanliga kläder köper vi var försig och håller här hemma. Men vill hon ha nåt speciellt får hon såklart ta med det, men det ska tillbaks sen.

  • Anonym (Separata)

    Vi har separata kläder förutom skor.

    De kommer i kläder från den andra föräldern och så lägger vi undan dem. Det funkar bäst så för vi har inte riktigt samma syn på hur man går klädd till skola och jobb. Barnens mamma är supertrevlig på alla sätt men ser liksom inte permanenta fläckar och hål på kläder som något att bry sig om, medan vi har principen hel ren och proper.

    Barnen har själva koll nu på vilka kläder som hör vart men samtidigt så kommer detta bara funka i något år till för sen kommer väl tjatet om märkeskläder för de är inga småbarn längre:)

Svar på tråden Ni som har barn varannan vecka hur gör ni med barnens utgifter?