• Anonym (Ts)

    Hjälp- måste sanera hemma!

    Pga en depression har mitt hem helt förfallit. Det är så ostädat och äckligt så jag vet inte var jag ska börja... Har massor av äckliga kryp bland kläderna t ex (som legat på golvet), måste jag kasta allt? Kan inte ta mig för att börja för det är så mycke å så blir inget alls gjort. Kan någon hjälpa? Hur ska jag göra? Vad ska jag tänka? Är desperat nu!

  • Svar på tråden Hjälp- måste sanera hemma!
  • Bella 89

    Det beror lite på, vad är det för kryp? Men i allmänhet ska du inte behöva slänga något...men tvätta precis allt, och storstäda väldigt noggrant. Använd gärna medel som luktar citron när du städar, många kryp hatar detta. Och är det silverfiskar, skaffa cederträ att lägga bland textiler, det håller dem borta. 

  • Fjärilslarv

    Kryp bland kläderna är aldrig bra. Har kläderna blivit skadade, fått hål i sig osv? Om inte så kan du frysa dem och sen tvätta dem i 60 grader (de som inte tål detta måste du nog slänga). Hur stort hem har du?
    Börja med något i något rum, eller kanske ta all disk och tvätt en dag? sedan plockandet i två till tre dagar, sedan själva damsugningen och torkandet?

    tänk dig att du ska göra som en flyttstädning.

  • Anonym (Ordning o reda)

    Har du råd så lej en städfirma,men i stort tycker jag du ska göra allt själv så du lär dig och får ordning på egen hand. En sak i taget,ett rum i taget. Släng,röj,skänk bort,tvätta alla kläder,vädra överallt. Luktar kylen ställ in en kål med ättika. Försök få en grundordning du sen kan hålla.

  • Anonym (Ingen expert men..)

    Hade det inte varit för krypen hade det varit enklare. Vet du vad det är för kryp? Börja först och främst med att slänga alla kryp i toan! Skaka av kläderna där över och samla kläderna i en kasse. Ta en påse och släng allt skräp du hittar, tex tomma förpackningar mm. Har du mycket odiskad disk?

  • Anonym (Ts)
    Bella 89 skrev 2014-12-28 19:23:23 följande:

    Det beror lite på, vad är det för kryp? Men i allmänhet ska du inte behöva slänga något...men tvätta precis allt, och storstäda väldigt noggrant. Använd gärna medel som luktar citron när du städar, många kryp hatar detta. Och är det silverfiskar, skaffa cederträ att lägga bland textiler, det håller dem borta. 


    Det ät inte silverfiskar utan äckliga små brunsvart- randiga larviknande saker med "fjun" på stjärten. Och jag kan inte tvätta allt, det är för mycket, och kan liksom inte bara börja storstäda. Hade jag kunnat det så hade jag redan gjort det
  • LaLola
    Bella 89 skrev 2014-12-28 19:23:23 följande:

     Och är det silverfiskar, skaffa cederträ att lägga bland textiler, det håller dem borta. 


    Menar du kanske pälsängrar?
  • Anonym (Ordning o reda)
    Anonym (Ts) skrev 2014-12-28 19:30:01 följande:
    Det ät inte silverfiskar utan äckliga små brunsvart- randiga larviknande saker med "fjun" på stjärten. Och jag kan inte tvätta allt, det är för mycket, och kan liksom inte bara börja storstäda. Hade jag kunnat det så hade jag redan gjort det
    Om du inte kan vare sig tvätta allt eller storstäda så återstår att leja bort för allt. Annars blir du aldrig av med krypen och du får aldrig ett fint hem.
  • Anonym (Ts)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-28 19:26:21 följande:

    Kryp bland kläderna är aldrig bra. Har kläderna blivit skadade, fått hål i sig osv? Om inte så kan du frysa dem och sen tvätta dem i 60 grader (de som inte tål detta måste du nog slänga). Hur stort hem har du?

    Börja med något i något rum, eller kanske ta all disk och tvätt en dag? sedan plockandet i två till tre dagar, sedan själva damsugningen och torkandet?

    tänk dig att du ska göra som en flyttstädning.


    Det är små hål i kläderna. Och äckliga kryp, vill bara kräkas! Bra idé att ta lite i taget, men det är så himla mycket bara! Ligger saker överallt, på golvet också
  • Fjärilslarv
    Anonym (Ts) skrev 2014-12-28 19:30:01 följande:
    Det ät inte silverfiskar utan äckliga små brunsvart- randiga larviknande saker med "fjun" på stjärten. Och jag kan inte tvätta allt, det är för mycket, och kan liksom inte bara börja storstäda. Hade jag kunnat det så hade jag redan gjort det
    nej du kanske inte kan tvätta allt idag, men tvätta allting måste du göra, speciellt om du fått kryp.
    Denna typ av städning tar ju ett par dagar, kolla på rent hus så får du se.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ordning o reda) skrev 2014-12-28 19:31:46 följande:

    Om du inte kan vare sig tvätta allt eller storstäda så återstår att leja bort för allt. Annars blir du aldrig av med krypen och du får aldrig ett fint hem.


    Men städfirmor städar väl bara avplockade ytor, och inte ställer de sig och sorterar kläder och tvättar kläder? Det är så lätt att säga att det väl bara är att tvätta och storstäda, men så enkelt är det inte...
Svar på tråden Hjälp- måste sanera hemma!