• Anonym (babs)

    frågar ni gäster om de e ok att andra gäster kommer?

    Lät invecklat. Menar som så att om ni ex ber 3 familjer hem till er o fira nyår, frågar ni då ex era bästa vänner (som alltså är på kommande) om det är ok för dom att ni ber 2 andra familjer också eller ber ni vem ni vill komma?

  • Svar på tråden frågar ni gäster om de e ok att andra gäster kommer?
  • Anonym (nope)

    Det beror på omständigheterna, men på en nyårsfest kollar jag inte av, däremot så informerar jag alla om vilka andra som ska komma, så att alla vet vad dom har att förvänta sig och inte blir tagna på sägen så att säga.
    Men frågar om lov vem jag ska bjuda till mitt eget hem, nä, det brukar jag generellt sett inte göra. 

  • Gryntroll

    Brukar också informera alla om vilka som planeras att bjudas in så de vet vilka/hur många vi blir. Men njae fråga om lov skulle jag inte kalla det.

  • EnGladPingvin

    Frågar? Nej. Informerar? Ja. I alla fall så pass att jag berättar att det kommer några fler, inte nödvändigtvis vilka det är.

  • Johan70

    Nej, det är ju du som bjuder in och du bjuder vilka du vill. Det är inte gästerna som bestämmer sådant. Om någon av gästerna visar sig inte tåla någon av de andra gästerna, så är det den personens problem som de får reda ut någon annanstans än på din fest.

  • eslah

    Man bjuder väl in vilket folk man vill om det är hem till sig, sedan kan man ju meddela gästerna vilka som kommer.

  • Centurione

    Jag tycker att det är säkrast att kolla av. Det kan finnas intriger och motvilja mellan personerna, som man inte känner till. Det är väldigt tråkigt att anlända hem till någon, och så visar det sig att "HON" är där. En person som man tycker hjärtligt illa om, och absolut inte vill tillbringa en kväll med - för att inte tala om att få sin nyårsafton förstörd. Och att bara STÅ där inför fullbordat faktum, knappast kunna rusa därifrån för att vett och etikett förbjuder det, och sjuda av ilska över att man inte fått en chans att välja bort sällskapet...

  • Anonym (I)

    Ja, om det från början är tänkt att bli en liten tillställning med två familjer så frågar jag nog innan jag bjuder in fler, i alla fall om det inte är gemensamma goda vänner som jag vet att de gärna vill träffa.

  • Johan70
    Centurione skrev 2014-12-29 08:58:32 följande:

    Jag tycker att det är säkrast att kolla av. Det kan finnas intriger och motvilja mellan personerna, som man inte känner till. Det är väldigt tråkigt att anlända hem till någon, och så visar det sig att "HON" är där. En person som man tycker hjärtligt illa om, och absolut inte vill tillbringa en kväll med - för att inte tala om att få sin nyårsafton förstörd. Och att bara STÅ där inför fullbordat faktum, knappast kunna rusa därifrån för att vett och etikett förbjuder det, och sjuda av ilska över att man inte fått en chans att välja bort sällskapet...


    Om man som gäst har en så'n väldig ovilja mot en viss person, så kan man ju faktiskt själv höra med värden om HON kommer att komma på festen, så att man kan undvika det. Värden kan inte förutsättas anta att det kan finnas den typen av fiendskap mellan olika personer som värden själv ser som sina vänner.
  • rocker

    Frågar gör jag väl inte men meddelar om det ska komma flera..Vi är fyra vänner som ska fira nyår ihop och skulle det komma fler personer så skulle jag säga till innan. Vad jag vet så har vi inga bekanta som inte gillar varandra så det är nog ingen fara med det. Däremot har vi haft gäster hemma som frågat under kvällen efter maten och så om en extra person kunnat komma och då har vi sagt ja såklart. 

    Vi har inga direkta fina middagsbjudningar i min krets, vi är ett gäng hårdrockare som ses,lagar ofta mat ihop,lyssnar på musik och dricker lite öl. Ledigt och enkelt :)

  • Vinterankan

    Vi frågar inte men vi informerar alltid om vilka andra vi bjuder. Är också noga med att försöka bjuda folk som jag tror kommer bra överens med varandra.

  • Houdini

    Skulle aldrig falla mig in att fråga vem jag kan bjuda in till mitt hem.

    Har haft tjejer i min bekantskapskrets som inte var riktigt kontanta med varandra men om de ville komma själva fick de vackert hålla god min.

    Jag hade ingen tanke på att välja mellan dom.

    Sen förstår jag inte riktigt hur en hel kväll kan bli förstörd bara av en person.

    Det ingår i att vara människa att man ibland är tvungen att tillbringa tid med människor man kanske inte kommer jättebra överens med, som personkemin inte alls stämmer med.

    Har ni som har problem med det aldrig jobbat, varit aktiv i någon förening av något slag eller liknande.

    En kväll kan man gott hålla god min eftersom värdinnan/värden vill ha båda där.

  • Anonym (hänsyn)

    Jag frågar inte mina gäster om jag får bjuda in fler men jag informerar om vilka som kommer, detta av hänsyn till mina vänner. I alla fall när det gäller nära vänner. Detta gäller fester, middagar, fikor, promeader osv, helt enkelt alla sociala tillställningar. Jag känner inte till att det skulle finnas några konflikter mellan vännerna. Men jag informerar ändå för det kan finnas problem som någon vill prata om eller som de vill kunna prata om om de haft en dålig dag, sånt som de bara vill att jag och/eller ett fåtal människor ska veta och har de en dålig dag kan de då ta ställning till om de ska komma och hålla skenet uppe om de inte vill berätta för alla som är närvarande eller om de ska välja att stanna hemma.

    Den som går igenom något jobbigt behöver tid för avslappning och återhämtning och att hålla masken i ett läge när man hade hoppats kunna slappna av och kanske prata av sig eller bara kunna släppa på "den glada professionella jobb-masken" det är faktiskt inte så himla lätt i alla lägen.

    Jag vet själv hur det är ibland, om jag har problem eller går igenom nåt jobbigt så vill jag inte att min kompis kompisar ska de veta precis allt och om jag vet i förväg vilka som kommer så kan jag OM jag har en riktigt pissdålig dag välja att ringa min kompis och säga som det är: "Jag har en hemsk dag, jag orkar inte vara trevlig och hålla masken inför folk som inte vet om detta, folk som jag inte vill ska veta detta. Kan vi ses/höras en annan dag?"

    På jobbet är en helt annan sak, på jobbet jobbar jag i första hand och där är det helt klart att jag kan "hålla masken" och jobba på om jag har en dålig dag/går igenom något jobbigt. När jag träffar vänner vill jag kunna slappna av och slippa hålla masken om jag går igenom nåt svårt eller har haft en jobbig dag.
    Det är STOR skillnad på att jobba och att umgås med vänner. Är det någonstans jag vill kunna slappna av så är det när jag träffar vänner, det är faktiskt INGET konstigt.

    Om jag går igenom något svårt som tar energi vill jag lägga min dyrbara fritid på att umgås med mina vänner som stöttar mig. I ett sånt läge vill jag inte slösa med min tid på att umgås med mina vänners vänner eller ytliga bekanta.

  • Anonym (vuxna)

    Jag informerar om det är parmiddagsstorlek, större middag eller fest. Dvs ungefär hur många som kommer. 

    Om jag vet att några är osams informerar jag de som är osams att jag har bjudit båda. Har någon gång fått höra att "kommer han så kommer inte jag", men det är upp till de jag bjuder. 

Svar på tråden frågar ni gäster om de e ok att andra gäster kommer?