• Snö79

    Grundskola Södertälje

    Jag undrar om någon har erfarenhet av grundskolor i Södertälje? Vad är bra och vad är dåligt på den skola ni har?

    De jag främst vill ha input på är(men skriv även om andra):
    Pershangen skolan, Vittra skolan, Nyckelskolan, Valla skolan (Enhörna), Oxbacksskolan och den nya Igelsta skolan. 

  • Svar på tråden Grundskola Södertälje
  • Anonym (-)

    Södertälje är ju skit, bara SKIT rakt igenom.
    Men OM du prompt ska bo där, så är ju Enhörna klart bäst. Ligger lantligt och långt ifrån buset och invandrarna.

    Vittra vet jag inte vart i S-tälje den ligger, men ligger den i ett bra område och att där går många elever från bra familjer, så är Vittra bra skolor.
    Jag har själv gått på en Vittra-skola.

  • Anonym (Mange)
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 21:28:35 följande:

    Södertälje är ju skit, bara SKIT rakt igenom.

    Men OM du prompt ska bo där, så är ju Enhörna klart bäst. Ligger lantligt och långt ifrån buset och invandrarna.

    Vittra vet jag inte vart i S-tälje den ligger, men ligger den i ett bra område och att där går många elever från bra familjer, så är Vittra bra skolor.

    Jag har själv gått på en Vittra-skola.


    På vilket sätt är Södertälje bara skit rakt igenom?

    Har du flyttat där ifrån?

    Enhörna är ganska inskränkt och lite för homogent egentligen för att det ska va optimalt att låta sina barn växa upp där. Mycket "bymentalitet" och lite WT-varning är eller var i alla fall min erfarenhet av Enhörna som gammal södertäljebo. Men det var nog värre förr. Nu är det väl en hel del medelklass där ute också, men när jag växte ut var det bönder och epa-traktorklientelet som gömde sig ute i Enhörna. Där rådde väl lägre krav på hyffs och stil liksom. Vanligt normalt folk med tjänstemannajobb och hyfsad inkomst bodde i radhus elle hus INNE i Södertälje, i områden som Vibergen, Rosenlund, Östertälje och vissa delar av Brunnsäng. Men det var som sagt då det. Det var några år sedan..

    Vittraskolorna kan jag inte så mycket om och de kanske är bra (även om det alltid finns nackdelar med friskolor) men just Vittraskolan i Södertälje var med på TV för ett par år sedan. Det jag fick se chockade mig djupt i negativ bemärkelse, så just den skolan skulle inte jag välja direkt.. Dryga bortskämda barn som låg på golvet med sina datorer m.m. Förskräckligt att se!
  • Anonym (Mange)

    Vittraskolan i Södertälje ligger för övrigt helt off ute i Östertälje. Ungefär där stadsgränsen i praktiken slutar. Granne med ett stort kraftvärmeverk och världens största tablettfabrik (AstraZenecas Gärtunafabrik). Nästgårds ligger sunkområdet Fornhöjden med lägenhetsbråk och bilinbrott och annat. Nu tror jag iofs inte att man som elev på Vittra skulle störas ett dugg utav det egentligen.

  • Anonym (Mange)

    De kommunala grundskolorna är lite svåra att bedömma. En jättedålig skola kan vara jättebra fem år senare, och tvärt om. En bra skola kan ha dåligt rykte och tvärt om! Allt ändras hela tiden och personalomsättningen i skolan är lika stor i Södertälje som över allt annars. Dessutom håller kommunen på med ständiga omorganisationer så kort och gott så vet man aldrig helt säkert.

    Ronnaskolan ska vara riktigt bra och dessutom förvånansvärt lugn, men den uppenbara nackdelen med den skolan är att där går bara invandrarelever.

    Samma sak med Hovsjö, där går väl NOLL svenska elever ungefär. Jag har personligen inget emot invandrare som sådana, men ser helst att mina egna barn får gå i en blandad skolmiljö med även svenska klasskamrater. Kalla mig vad ni vill för att jag skriver så om ni nu misstycker..

    Wasaskolan är No No! Den skolan är bara att glömma. Det har aldrig i modern tid varit en bra eller ens fungerande skola vad jag förstår. Bara en massa negativa skriverier om den skolan. Det kan mycket väl ha varit kommunens bästa skola runt 1980 eller så, men de senaste 20+ åren eller nåt. Nej....

    Blombackaskolan var väl OK förut. Inte jättebra kanske, men OK! Nu har den skolan ganska dåligt rykte vad jag förstår. Det kan som sagt vara just ett rykte och behöver inte stämma, men det är som sagt vad jag har hört i alla fall. Om jag fattat det rätt så ska ganska många syrianska elever, och en och annan lärare för den delen, också ha flyttat över till Blombacka från Ronnaksolan de senaste åren. Det ska enligt vad som påstås ha påverkat skolan negativt. Men det är som sagt vad jag har hört. Behöver inte va sant så skjut inte på budbäraren.

    Brunnsängsskolan är nyrenoverad och delvis nybyggd så det är i alla fall en väldigt fräsch skola skulle jag gissa. Det var en mycket bra skola för ett antal år sedan, men nu har jag ingen koll ärligt talat. Kan mycket väl va en bra skola fortfarande. Vem vet?

    Nu har jag bara bedömt högstadieskolorna men bland låg och mellanstadieskolorna så finns i alla fall en skola att helt undvika. Det är Soldalaskolan. Undvik den!!! Det är en helt svensk skola i princip, men den är ombyggd och saknar innerväggar (jättesmart va?). Ljudnivån är hög, personalen får migrän, det ser ut som ett bombnedslag när möbler ställs upp som provisoriska väggar, personal säger upp sig på grund av vantrivsel, elever vantrivs m.m.

    Säkra kort är väl Brunnsäng och Pärshagenskolan skulle jag tro.

  • Vittra

    Jag är 13 år och går på vittraskolan i Södertälje. Jag kan bara säga det att polisen kommer till våran skola ungefär två ggr i månaden, på mina sju år på skolan har jag även haft sju olika rektorer samt att jag har haft fem olika mentorer. Enkel beskrivning utav hur det är att gå i vittra Östertälje.

Svar på tråden Grundskola Södertälje