Inlägg från: Sokkerflikkan |Visa alla inlägg
  • Sokkerflikkan

    Bebis sommar/höst/vinter 2015 i Umeå med omnejd

    Tanya6 skrev 2015-01-25 09:52:31 följande:
    Aha, jag visste inte att det var samma utr. När jag väntade sist sa de att de bara hade tre och det var slumpen som avgjorde vilken man fick.

    Men då hade de inte flyttat till nya delen än. Jag ska fråga dem på tors :)

    Jo, jag tror det är skönt som förälder att ha långt emellan, men roligare för ungarna att ha tätt. Så länge de inte bråkar, förstås :)

    Jag funderar på, om allt går bra nu, att vi skaffar en till relativt tätt.
    Vi gjorde detta 2012 och då användes samma utrustning. Men det kan ju tänkas att det inte är installerat på all utrustning. Så det kanske bara finns tre? Du får fråga på torsdag, å hoppas på det bästa:)

    Ett till relativt tätt blir säkert roligt för babyn. Sen kanske din sambo vill ha fler än ett barn?

    Jag vill egentligen ha fyra barn och isf ha två tätt och sen två till om fyra/fem år. Men min sambo vill bara ha ett till efter detta. Å jag tror inte jag vill ha ett till så tätt men samtidigt vill jag inte ha en sladdis. Därför skulle fyra vara optimalt ;) men jag ska jobba på övertalningen här hemma efter att baby anlänt :)
  • Sokkerflikkan
    wiklara skrev 2015-01-25 01:12:40 följande:

    Jag jobbar som handläggare/sekreterare på ett politiskt organ här i Västerbotten. Bor i lgh på Berghem men spanar på hus titt som tätt.

    Vad gäller föräldraledigt är jag kluven. Vi vill såklart dela lika så mkt som möjligt samtidigt måste man anpassa efter förutsättningar. Jag har bara ett vik nu så vore ju bra om jag snabbt igen kom ut i jobb, samtidigt skulle ci få så himla mkt tid ihop om jag var hemma längst, som nån annan oxå sa, eftersom min sambo jobbar dygn och är ledig många dagar per vecka oftast.

    Har varit på fest ikväll, och ligger nu och ber till högre makt att 2åringen tar lite sovmorgon imorgon (idag annars) ;)


    Det är svårt det där då man inte har ett fast jobb. Med Alba gick jag ut och arbetade redan då hon var fem månader och jobbade i ett halvår. Bara för att jag inte har ett fast jobb. I efterhand ångrar jag det för man missar sjukt mycket med barnen. Men samtidigt var det rätt val ur arbetssynpunkt. Nu tänker jag vara hemma precis så länge jag vill och känner att barnen behöver vara hemma. Och försöka att inte grubbla på jobbsituationen, det löser sig! Jag vill ändå att barnen ska hinna fylla två innan förskolestart, men vi får se. Mycket kan hinna hända.

    Ni har ju verkligen ett guldläge om hela familjen kan vara hemma samtidigt:)

    Hoppas du fick sovmorgon. Här drog Alba på sig feber och har varit vaken hela natten.
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-25 12:12:45 följande:
    Vart jobbar du, förresten? Vilket roligt jobb att vara djurskötare :) de skulle jag också vilja göra. Men jag är undersköterska, jobbar just nu som assistent och arbetsledare i min grupp. Men, det är helt okej. Men jag är väldigt djurintresserad och min dröm skulle va just att jobba med djur, helst hundar :)

    Vi har tre st hemma :)
    Jag utbildade om mig ht 2011 till vattenkraftstekniker.

    Jobbade innan som avbytare på lite olika gårdar med mjölkkor. Förutom det jobbade jag som veterinärassistent ett år och gick ut extra på olika Djurhus här i Umeå.

    Men djurskötar jobben avslutade jag i samband med att jag utbildade om mig. Blev less på att jobba konstant utan att få lön för arbetet(det är ju ett väldigt underbetalt yrke). Men om det hade varit bättre arbetsvillkor och lön hade jag aldrig tvekat på att fortsätta med det jag höll på med. Det är ett fantastiskt yrke:) har lite svårt att hålla mig undan trots ny utbildning så jag brukar extrajobba på forslundas smådjurhus;) om man ska jobba med hundar och bo i Umeå finns inte så många jobbmöjligheter mer än att ligga på hunddagisen som finns:)

    Vad är det för hundar ni har?

    Vi hade två afghaner fram till innan jul. Då fick vi omplacera den ena då han verkligen inte trivts med oss sen barnen kom till familjen. Jag hade hoppats in i det sista att han skulle vänja sig men det hände aldrig. Så nu har vi en afghan tik :)
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-25 14:20:18 följande:
    Jag har funderat på det där med hunddagis å sånt, de har ju nån slags hund-hemtjänst nu oxå :D har en del bekanta som jobbar inom de där, men det verkar vara svårt att få ihop att leva på :(. Så jag tänker att man kan satsa på det när vi är äldre, typ pensionärer. Min man är ju lika hundtokig som jag, så det är en dröm vi delar :)

    Vi har en rätt så blandad trio. En sheltie, en Welsh springer spaniel och en rottweiler på 8 mån. Alla tikar. Afganhundar är jättecoola :) så fin päls.
    Haha ja det var en lite spridd skara ;)

    Jag är ju helt såld på vinthundar, men efter afghanen blir det nog något korthåriga. Känner att jag snart har gjort mina år med pälsvård ;):p

    Det är ju tyvärr så med mycket djurrelaterade saker, att det knappt är lönsamt. Väldigt tråkigt!
  • Sokkerflikkan
    liizz83 skrev 2015-01-25 18:42:21 följande:

    Jag jobbar som personlig assistent men är ju hemma nu med dottern som är 8 månader.

    Jag kommer gå ut o jobba maj-juni så jag kan söka graviditetspenning igen men jag gruvar för de. Känns hemskt att vara borta från lillpiga hela dagarna.

    Vi bor på Mariehem men jag går på Backens familjecentral då vi bodde på umedalen tidigare o vi hoppas komma oss tillbaka dit


    När är du beräknad? Då kommer du också få tätt mellan barnen. Roligt:)

    Förstår den där delade känslan av att börja jobba. Det värsta är nästan att, åtminstone jag insåg att jag saknade nog Alba mer än va hon saknade mig:p hon hade det väldigt bra med sin pappa, vilket är toppen. Men lite mer saknad hade ju varit kul att få vara :p

    Jag bor på Nydalahöjd, så vi är ju typ grannar:p fast vi flyttar den första mars till tomtebo:)
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-26 17:43:37 följande:
    Ja, jag måste ju erkänna att det är grymt skönt att slippa allt vad pälsvård heter med rottisen. Ändå är det ju inte överdrivet med de andra heller :)

    Blir det en suluki, eller vad de heter, nu :) ?
    Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag är sugen på en saluki. Men är även förtjust i greyhound:)

    Idag köpte jag första saken till babyn. Blev en rengnbågs fleecefilt. Flickorna här hemma har varsin så det var givet att även baby skulle få en :)
  • Sokkerflikkan
    liizz83 skrev 2015-01-26 20:18:51 följande:
    Oj! Råkade skicka ett svar innan jag skrivit nåt. :)

    Är beräknad till 30/8 så det blir ca.15 månader mellan barnen.

    Ne nog tror jag hon kommer ha det kanon hemma med pappa o då får ju storasyster som är 5,5 år (sambons dotter sen tidigare) vara hemma lite mer med pappa o lillasyster också.

    Ja de va ju väldigt nära ????
    Vi får 18 månader mellan barnen :)

    Eller hur det blir ju jätte roligt för hans äldre dotter. Blev lite så här också då min sambo var hemma. Då kunde hans äldre också vara hemma mer med honom :)
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-26 20:22:15 följande:
    Oh, jag har inte vågat köpa nåt än. Får se om jag vågar nu efter rul på tors :)
    Jag har mer känt att vi typ redan har allt:p men har bestämt att vi ska minst handla två filtar, två snuttisar och ett gosedjur innan babyn är här. Sen får vi se vad som kan tänkas behövas:)

    Nära till RUL nu :D
  • Sokkerflikkan
    liizz83 skrev 2015-01-28 12:16:18 följande:

    Är det några här som är intresserade av att kanske göra en grupp på fb?

    Jag använder iaf den sidan mycket mer än fl


    Jag har inte fb, så jag anv det här forumet :)
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-27 15:38:59 följande:
    Jo, men det känns för länge :(. Ve

    T inte hur jag ska orka lida igenom dagen imorgon. Och jobba hela dan. Imorgon kommer kännas som två veckor typ :D
    Det kommer gå bra, dagen är snart slit:)

    Har du tid på fm imorgon?:)
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-01-28 15:05:20 följande:
    Ångest idag :(. Nä, jag jobbar till 11 och sen kl 13 har vi tid.

    Mina förra tjejer har jag sett innan v12 båda två, så då var jag inte lika nervös som denna. Den här såg jag bara i början när den var en blinkande prick :) men bara allt är på plats imorgon kommer det ju att kännas hur bra som helst
    Jag ska hålla tummar å tår för er imorgon.
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-02-26 08:32:01 följande:
    Det är ju bra, men de borde ha det för alla tycker jag. Eller åtminstone för de över 30. Vilket snålt landsting
    Vi blev erbjudna kub och det var aldrig påtal om att det skulle kosta.
  • Sokkerflikkan
    tjugofemton skrev 2015-02-25 13:31:16 följande:

    Fick tråkiga besked på mitt RUL i måndags. Min bebis kommer troligtvis att födas med dubbelsidig lkg (läpp-, käk-, och gomspalt). Vi ska tillbaka till läkaren för vidare koll på fredag.. Hoppas det går bättre för alla er andra på erat RUL, det som man väntar så gott på. Vi var i alla fall inte de 98% RUL som går bra, tyvärr.


    Kommer ihåg känslan så starkt av att vara en av de två % som inte får de besked man hoppats på.

    Hoppas allt går bra för er och babyn!!

    Styrkekramar!
  • Sokkerflikkan
    Tanya6 skrev 2015-02-28 07:31:03 följande:
    Erbjöd dom det i samband med erbjudandet av fvp? Kanske de nämnde något sådant för mig med isf. Men eftersom jag absolut inte vill ta fvp bara för att liksom, så tänkte jag inte mer på det samtslet
    Dom erbjöd kub. Men eftersom jag aldrig någonsin tänker göra om ett fostervattenprov så var det lixom meningslöst med kub :p
  • Sokkerflikkan
    tjugofemton skrev 2015-03-04 16:32:49 följande:
    Tyvärr var inte LKG:n det enda som misstänktes. De misstänker att bebisen har hjärtfel också (VSD/AVSD) så imorgon åker vi ner till Umeå för möte med barnhjärtläkare och läkare som ska undersöka mer grundligt (denna typ av hjärätfel är vanligt hos barn med downs syndrom). Läkaren här hemma i norr kunde heller inte bedöma nacksinnet på bebisen (vilket också är en indikation på downs syndrom). Han såg även 2-3 stycken ekogena foci (som också kan vara en indikation på downs syndrom, men hittar man bara dessa, kan man inte misstänka downs). I och med alla dessa avvikelser från det normala, så ökar risken för att bebisen har någon form av kromosomavvikelse och vi kommer garanterat att bli erbjuden fostervattensprov. Idag är jag i v 18+6, vilket betyder att jag måste ha tillåtelse från Socialstyrelsen för att få genomföra en abort, vilket jag kommer att få om dessa fel visar sig stämma imorgon.

    Vad säger man och vad gör man? Just nu hoppas vi på att lillen bara har skrämt upp oss ordentligt, och att det visar sig att hjärtat fungerar som det ska. Jag är bara 21 år gammal och behöver jag säga hur orättvist det känns för oss?
    Ååå jag lider så med dig!! Vi har gått igenom precis samma process 2012. Det är fruktansvärt! Den enda trösten jag kan ge är att man tar sig igenom det. På något oförklarligt vis. Om du vill skriva av dig och spy galla på livet så är det bara att skriva.

    Kaninlisa@hotmail.com

    jag hoppas på det bästa för er baby.

    Styrkekramar!!
  • Sokkerflikkan
    mammasep2015 skrev 2015-03-16 10:46:38 följande:

    finns en FB-tråd för oss för att de ska va lättare att kommunicera å så :) 


    "Bebis Sommar/höst/vinter 2015 i Umeå med omnejd "heter den. skicka en vän förfrågan till Lisa Persson så bjuder hon in er! :) 
    börjat planeras för en första träff också. i April :) 


    Ni får gärna skriva här då ni planerat in träffen med lite info. Jag träffas mer än gärna men har inte fb tyvärr.
Svar på tråden Bebis sommar/höst/vinter 2015 i Umeå med omnejd