Inlägg från: carolinawest |Visa alla inlägg
  • carolinawest

    Gastric bypass 2015

    Hej!

    Jag väntar på besök hos medicinläkare och sedan kirurgbedömning. Hoppas på det väldigt snart började utredning i maj tror jag.

    164 cm 113 kg.

  • carolinawest
    lilli121 skrev 2015-01-14 19:56:58 följande:

    hej! jag ska också göra en gastric bypass operation.. jag ska opereras den 2 feb. Hur sköter ni eran shakes veckor?


    Vilket landsting?
  • carolinawest
    mi72 skrev 2015-01-21 18:34:02 följande:

    Jag skall göra min GBP den 29/1. Är jätte taggad! Ska bli så skönt. Jag har funderat på detta i många år och nu tog jag tag i det.
    Jag fick inte vänta så länge. Var på vårdcentralen den 23/10-14 sen skickade de in remissen. Jag fick mitt infomöte med läkaren, dietisten och sjuksköterskan den 14/1 och när allt var klart frågade läkaren när jag ville bli opererad. Så fort som möjligt sa jag. Fick tid 14 dagar efter. =) 
    Nu äter jag modifast för att gå ner de kilo som läkaren hade som krav för att operationen skall bli av. Bara 3,7kg så det fixar vi. 


    Oj! Vilket landsting?
  • carolinawest
    jjmh skrev 2015-03-02 22:23:36 följande:

    Jag tror att det går betydligt snabbare nu, 6-12 månader kanske. Jag var tvungen att göra min utredning i Uppsala för när den startade hade de inte börjat göra utredningar här i Västerås. Men överviktsmottagningen öppnades i höstas så nu kan allt göras här istället.

    Så fort min utredning var klar och Västerås tog över har de gått jättefort! Och de har inga köer för operation alls! Lycka till!


    Tror ni man kan hamna på väntelistan i v-ås om man bor i Enköping ? Är ju närmre dit :p
  • carolinawest
    jjmh skrev 2015-03-05 19:29:43 följande:

    Gick det bra?


    Jag blev godkänd av medicin som skickat remiss till kirurgen. Hoppas det inte tar så långtid innan man får komma dit.
  • carolinawest
    Minimajs skrev 2015-03-05 21:35:06 följande:

    Jag fick min op tid på posten idag!!!

    Den 22 april är det äntligen min tur ????


    Åh grattis!!! Har du träffat kirurgen innan eller hur lång tid tog det mellan medicinläkaren och kirurg till operation
  • carolinawest
    Minimajs skrev 2015-03-06 15:32:21 följande:
    Ja jag träffade Kirurgen för en månad sen. Mellan Medicin och kirurgen tog det mellan 2-3 månader..minns inte riktigt.

    Men att ha startat resan med Infomöte i Mars -14 och får operationstid April -15 är ju helt överkomligt smile1.gif
    Åh hoppas det går lika snabbt för mig! Vill verkligen bara infinna mig på andra sidan tjockis sträcket
  • carolinawest
    Min lycka skrev 2015-03-11 23:10:01 följande:

    Jag hade blivit godkänd för e op men valde att avstå.
    Jag gjorde en aspire i stället som är så mycket bättre.
    Inget stort ingrepp, inga biverkningar, man får stöd o samtal längs vägen.
    Malou efter 10 kommer att prata om denna operationen i ett program längre fram.
    När man sen inte vill ha den insatta peggen längre, får man det borttagen.
    Är glad över att jag valde att gör den i stället.


    Känns ju onaturlig att behöva pumpa ut maten man äter. Man måste ju jobba med sitt ätmönster och förstå vad man gör. Inte bara pumpa ut. Har själv varit kandidat för aspire men ikke. Vem vill ha ett hål i magen.
  • carolinawest
    carolinawest skrev 2015-03-12 04:54:50 följande:
    Känns ju onaturlig att behöva pumpa ut maten man äter. Man måste ju jobba med sitt ätmönster och förstå vad man gör. Inte bara pumpa ut. Har själv varit kandidat för aspire men ikke. Vem vill ha ett hål i magen.
    Medicinsk framkallad bulimi. Stoppa fingrarna i halsen metoden borde funka lika bra ;p
  • carolinawest
    Min lycka skrev 2015-03-12 08:19:23 följande:
    Man får ju hjälp med sitt matbeteende.
    Om aspire är bulimi, så är ju gbp svält.
    Det finns ju inget med gbp som är naturligt.

    Man gör som man vill, men tycker man ska kolla upp aspire innan man väljer en
    gbp. Man får inte näringsbrist eller riskerar att dö av asiren.
    O kbt ingår ju inte i gbp.


    Nej fy då jag jobbar på kirurgen hoppas jag innerligt att folk inte väljer att få en PEG inopererad för viktminskning. Då kan vi börja ileostomier också så ska ni få se på viktminskning!
  • carolinawest
    Minimajs skrev 2015-04-24 13:53:48 följande:
    Hej! Jo det har gått jättebra. Var väldigt trött första dygnet men efter att ha fått börja dricka och ätit nån soppa så vände det. Är glad att Uppsala inte har nån flytperiod efter op och igår efter intagen lunch bestående av potatis lax och sås(det va så gott) fick jag åka hem smile1.gif

    Är förvånad över att må så bra som jag gör..känner mig som vanligt men med lite träningsvärk i magen.
    Härligt att du är på andra sidan!! Grattis hur går det hur känns det ? Själv ska jag till kirurgen den 28/5 hoppas det går snabbt med op sen
  • carolinawest
    Minimajs skrev 2015-05-31 19:56:38 följande:
    Hej!

    Hur gick det hos kirurgen?..*nyfiken*
    Hej! Har försökt svara på detta via appen flera gånger men verkar inte fungera. Jo men det gick skitbra! Blev godkänd så nu inväntar jag optid :D Så jävla pepp. Hur har det gått för alla er andra. En fråga jag har är hur mycket går man ner i snitt per vecka ? 
  • carolinawest

    Jag har startat en blogg om min resa till operation. kanske inte så roligt för er att läsa jag vet inte. Men kanske någon vill veta? Dela med oss av erfarenheter osv?

Svar på tråden Gastric bypass 2015