• Punkster

    Hjälp mig minnas barnbok om en ballong!

    Jag känner mig lätt nostalgisk och funderar över en bok jag läste när jag var i sexårsåldern, vilket var under under tidigt 90-tal. 


    Boken ifråga handlar om en gubbe som sitter och fiskar i en ballongkorg som flyter runt på havet. En flock ballonger flyger över himlen ovanför honom, och en av ballongerna (som heter Ramona om jag minns rätt) ser gubben i sin korg och plockar upp honom. Hon flyger runt med honom lite hit och dit, bland annat till en "mystisk" ö, innan hon släpper gubben och hans korg igen. 


    Det var en bilderbok med väldigt detaljrika bilder, tänk som Sven Nordqvist (Pettson och Findus) fast utan fantasifigurer och annat strunt. Relativt mycket text var det nog också, och boken var nog framför allt tänkt för högläsning. 


    Jag är som sagt nostalgisk och vill uppleva ett barndomsminne igen, som om någon känner igen min beskrivning och känner till titel och författare så skulle jag bli jätteglad! Jag har googlat i flera timmar utan resultat.

  • Svar på tråden Hjälp mig minnas barnbok om en ballong!
  • Nymphaea

    Kan det vara The Twenty-One Balloons av William Pène du Bois? (Exakta googlingen "balloon fisherman island children's book" genererade denna titel högst upp.)

  • Punkster

    Jaaa!!! Skrattande


    Annelie 76 har rätt! Nu måste jag genast kolla om den finns på bibblan. Stort tack!

  • Nymphaea

    Kul att du fick svaret, det ser ut att vara en jättefin bok!

Svar på tråden Hjälp mig minnas barnbok om en ballong!