• emmwr

    Gravid i vecka 34 och skotta snö?

    Jag är gravid i vecka 34 och har precis skottat snö i ca 10 min. Mannen kommer inte hem förrän i eftermiddag och vi har ansvar för att hålla efter trottoarbiten utanför vårat hus.Jag har ingen foglossning och en problemfri graviditet.

    Berättade detta för mina föräldrar som blev helt förskräckta.Var tvungen att lova dom att inte göra det igen. (Precis innan hade jag åkt pulka med min tvååring och dragit henne upp och ner för backen flera gånger. Det hade dom inga synpunkter på...)

    Själv är jag inte orolig alls, men det vore intressant att höra vad ni andra har för åsikter.


    Tycker ni att det ok att skotta snö när man är gravid?
  • Svar på tråden Gravid i vecka 34 och skotta snö?
  • Ellonbellon

    Nu är jag bara i vecka 15, men jag tänker som så att så länge det inte gör ont så är det inte något problem. Får man ont av det, då slutar man.

  • emmwr

    Precis så tänkte jag också. Jag blev mest trött för att konditionen är kass och att jag är tung :)

  • Litet My

    Helt okej så länge det inte gör ont. Jag klättrade upp på garagetaket i v: 38 första graviditeten (att jag sedan var så korkad att jag inte tänkte på hur jag skulle komma ner sedan är en annan historia). Man kan göra det allra mesta som gravid och det är bara bra att hålla igång så mycket man kan/orkar så länge man inte får ont.

  • Emmask

    Äh du kan väl göra nästan vad som helst bara du mår bra. Min bästa vän spinnade till v 34, jag målade om ett rum tre varv i v 32. Motion är positivt så länge du inte har en riskgraviditet, fick min bm mig att förstå.

  • MyDestiny

    Känner du dig bara bra och rörlig i kroppen är det nog ingen fara. Jag jobbade med tunga/upprepade lyft och gående/stående fram till v 37 (men endast 50% från v 27)

    Gick dessutom över tiden nästan 2 v. Så du känner dig och din kropp bäst själv oroa dig inte.

  • Gizza

    Jag har oxå skottat snö idag, bara v 20, men ändå :)

    Förra graviditeten skottade jag i v 39+2, dottern föddes på 39+4...

    Så länge man mår bra tror jag inte det är några problem så länge man känner efter ordentligt vad kroppen säger :)


    Dotter 130208 Lillasyskon BF 150530
  • BigMami

    Lyckost er som kan skotta snö utan problem! Själv blir jag nästan liggandes resten av dagen av att dammsuga & skura golv (v28)! Vilket i och för sig kan vara rätt skönt

    Tur vi bor i hyresrätt så vi slipper skotta

  • En PantherTant

    Självklart är det ok om det känns ok i kroppen.

    Hade själv ganska mycket krämpor under min tvillinggraviditet, men ändå inga problem sköta stallet ända fram till samma kväll som åkte in på förlossning, i stallet mockade jag, klättrade upp på höskulle dagligen efter hö, skottade snö som ramlat av taket o upp gångar, bar 10 liters vattenkaggar mm. Ingen som tyckte det var farligt, mig själv inklusive. Även gravida mår bra av att vara igång - har du medicinska orsaker att inte göra fysiska arbeten så säger nog mvc och läkarna till om det!

  • mcmf

    Jag är gravid i vecka 38 o jag har skottat snö både igår och hela förmiddagen idag. Man skottar så mycket man orkar. Jag känner att jag bara mår bra av att vara ute och röra på mig. Har dock haft en helt problemfri graviditet. Man gör så mycket man orkar. Tycker aldrig det kan vara nå fel o ut o röra på sigGlad

  • Mammaslillaflisa

    Min man är stelopererad i handen så jag måste skotta ;) Har både foglossning och förvärkar från helvetet nu i vecka 35 men vad gör man, vi måste ju komma ut och till jobbet. Klart jag känner av det men det är också skönt som någon annan nämnt här att komma ut och göra lite nytta :) 

    Jag klippte gräsmattan och trimmade häcken hemma i vecka 35 när jag väntade dottern, fick vansinniga förverkar någon dag efter och hade börjat mjukna i tappen när vi åkte in för kontroll men de lugnade mig med att min kropp och bebisen avgör själv när det är dax, sen kan man klippa hela fotbollsplaner utan att det gör någon skillnad så känner du att du mår bra av att skotta, skotta på! Glöm inte att fika också och dricka lite varmt! ;)

  • Milie

    Så länge det inte gör ont så tycker jag det mesta är okej. Nu är jag bara i vecka 19 men jag undviker bara sånt som kan öka risken att jag ramlar, såsom skridskoåkning och slalom.

    Min svärmor tycker att jag ska undvika alla lyft..typ. I hennes närhet får jag inte ens lyfta en ICA-kasse. Det smittar av sig lite på sambon som ville bära båda hundfodersäckarna (2x15 kg) själv igår, men då sa jag ifrån och tog en säck. Han förstår att hans mamma bara är lite överbeskyddande över första barnbarnet som jag bär runt på.

  • pomflipp

    Jag är också i v.34

    Jag ställde mig o skotta ur min häst box idag + att jag skura hela boxen efteråt.

    Jag är inte så orolig....kroppen säger ju ifrån om det blir för mycket.

    Dom som gnäller på mig att jag grejar för mig med för tunga saker är dom som inte e gravida :)

  • Irina Jonsson

    tänkte skulle jag fråga sånt mina föräldrar lr familjen på sambos sidan skulle jag få rikteg NEJ. är i v25+2, haft foglossning sen jag blev gravid o slutade för nån dag sen, sammandragningar sen v12 o slutade för en månad sen, men börjar få falska krystvärkar fick 4 dagar av 7 förra veckan. nu hade det snöat jätte mkt o sambon har en stort astma så han svimmar när han skottar, ni som bor i luleå ni vet kanske hur mkt det hade snöat sista dagarna, vi bor i villa o vi måste skotta infarten. detta kommer dock bli min första gång jag kommer skotta på hela graviditet. när jag var gravid med första så var jag tvungen att fara till förlossningen tusen gånger efter skottning, är bara lite orolig över. får inte anstränga mig enligt bm, o inte ha sex heller. men vill gärna hjälpa till mannen annars kommer vi bli helt insnöade... har ingen alls hjälp från ngt annan stans.... vad ska man göra? sambon vill inte betala 750 kr för en traktor som kommer hit privat o skottar plogkarmen. jag tror till o med att han helst dör än betalar till ngn för att göra jobbet, lr vill han säkert inte erkänna att han inte klarar av att göra jobbet sj. men klaga till mig vill han ju, det är ju mina öron som ska höra allt o se hur han mår....

  • Saken86
    Irina Jonsson skrev 2015-02-01 17:32:30 följande:

    tänkte skulle jag fråga sånt mina föräldrar lr familjen på sambos sidan skulle jag få rikteg NEJ. är i v25+2, haft foglossning sen jag blev gravid o slutade för nån dag sen, sammandragningar sen v12 o slutade för en månad sen, men börjar få falska krystvärkar fick 4 dagar av 7 förra veckan. nu hade det snöat jätte mkt o sambon har en stort astma så han svimmar när han skottar, ni som bor i luleå ni vet kanske hur mkt det hade snöat sista dagarna, vi bor i villa o vi måste skotta infarten. detta kommer dock bli min första gång jag kommer skotta på hela graviditet. när jag var gravid med första så var jag tvungen att fara till förlossningen tusen gånger efter skottning, är bara lite orolig över. får inte anstränga mig enligt bm, o inte ha sex heller. men vill gärna hjälpa till mannen annars kommer vi bli helt insnöade... har ingen alls hjälp från ngt annan stans.... vad ska man göra? sambon vill inte betala 750 kr för en traktor som kommer hit privat o skottar plogkarmen. jag tror till o med att han helst dör än betalar till ngn för att göra jobbet, lr vill han säkert inte erkänna att han inte klarar av att göra jobbet sj. men klaga till mig vill han ju, det är ju mina öron som ska höra allt o se hur han mår....


    Jag bor i Luleå så jag vet hur mkt snö du pratar om!

    Men såg på Facebook att några av gymmen erbjuder gratis snöskottning till behövande som alternativ träningsform. Skit bra ide!

    Min Karl jobbar som plogare så jag skottar vår infart själv då han knappt varit hemma dom här galna dagarna. Även om han lätt skulle kunna svänga förbi med traktorn. Men jag tycker det är lite kul att få känna mig lite duktig. Är i v. 38 också så jag tänker att har jag tur kanske förlossningen drar igång. Är ju ingen fara för mig om den skulle göra det nu!

    Men kan förstå att det inte vore så bra i din situation riktigt ännu!

    Men kolla med dom olika gymmen!! <3
  • Kaxelsson

    Bor ju själv med mina små pojkar på 6 respektive snart 4 år. Jag är gravid i vecka 37 och gör allt här hemma - skottar snö, hugger och bär in ved etc.

    Ibland får jag hjälp av barnen, men då de orkar bära 1-2 vedträn i taget så kom jag på den briljanta idén med med att använda skottkärran från vedboden till huset och sen kör vi "langen -går"

    Snöskottningen görjag det mesta själv men barnen hjälper gärna till och mina vänner brukar hjälpa till när dom är här med

    Man får känna efter hur mycket man orkar, lyssna på kroppen så att säga.

    Men jag brukar köra på mottot "Jag är inte handikappad - jag är gravid"


    (¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
Svar på tråden Gravid i vecka 34 och skotta snö?