• Gojtan

    Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!

    Detta kanske kan låta lite banalt i mångas ögon men jag är Emetofob och därmed livrädd för att kräkas själv.

    Min fråga är huruvida detta är symptom på magsjuka eller matförgiftning. Sistnämnda vore ju så klart det lugnande alternativet.

    Imorse klagade vår son på 5 år på att han var lite varm i magen. Av erfarenhet så vet jag att detta kan vara ett sätt för honom att säga att han mår illa. Han var lite hängig men efter att ha fått i sig makaroner och köttfärssås så var han strålande pigg och glad!

    Vi for till simskolan som planerat och badade glatt i några timmar efteråt. Han var piggare än på länge!! När vi kom hem på kvällen så var han sugen på fika och vi åt varsinn smörgås. En timme senare började han klaga på att han var "varm" igen. Denna gång tog han av sig alla sina kläder och efter detta kunde han inte röra sig ur fläcken. Han var jätte matt!! Jag tog fram en spann och till slut spydde han kaskader!!

    Han fick duscha och då frös han plötsligt istället. Men... Tio minuter senare så var han hur pigg som helst iiiigen!! Jag fattar ingenting!! Brukar magsjuka bete sig så här?? Eller kan det om vi har tur, vara matförgiftning? Dvs att allt är bra nu och vi andra inte kommer smittas????

    Väääldigt tacksam för svar!

    Mvh Emetofobmorsan!!

  • Svar på tråden Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!
  • Gojtan
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-18 20:18:38 följande:

    Sätter en hundring på magsjuka även om det inte är det du vill höra .


    Ok shit
  • Gojtan
    tinakk skrev 2015-01-18 20:20:44 följande:

    Sätter tvåhundra på magsjuka


    Usch då :(
  • Dr to be

    Magsjuka.

    Matförgiftning kommer ofta med feber och man spyr oavbrutet under några timmar.

    Vid magsjuka mår man ofta okej mellan varven (spyorna). Kom ihåg 48h-regeln!!!!

  • Gojtan
    Dr to be skrev 2015-01-18 20:26:03 följande:

    Plus att magsjuka kommer snabbt efter intag av dålig mat, inte efter en hel dag.


    Nu hänger jag inte med. Magsjuka kommer snabbt efter intag av dålig mat?
  • Knocked up

    Du får nog ställa in dig på magsjuka.
    Tvätta händer på barn och er själva heeela tiden och sprita händerna. Varsin handduk och byt ofta. Skura med klorin eller ytdec. Jag har på mig munskydd och handskar när jag torkat upp kräks eller typ bara rör hinken där barnen varit dåliga. Jag är också emetofob ;)
    Jag har ibland också satt plastpåsar över bunkar som barnen kräkts i och bara knutit ihop och slängt ute i tunnan. Istället för att behöva se de när man ska skölja ur..

  • Knocked up

    Och ja förästen, spyr ungarna typ bland de första gångerna är de så pigga efteråt/emellan.... Inte som vi som blir helt utslagna ;)

  • Gojtan
    Knocked up skrev 2015-01-18 20:37:54 följande:

    Och ja förästen, spyr ungarna typ bland de första gångerna är de så pigga efteråt/emellan.... Inte som vi som blir helt utslagna ;)


    Åh fy!! Ja fast det är banne mig inte lätt att undvika smitta. Hela han var full av kräks, soffan, golvet och bordet. Även om man sprutar och har sig så är det ju rätt mkt virus i luften. Kunde känna det, inbilla jag mig. Han mår helt bra nu. Det är typ 2 timmar sen han spydde nu. Kan magsjuka verkligen gå över så snabbt???
Svar på tråden Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!