• Tassiemon

    Gravid igen, första barnet var tillväxthämmat, orolig.

    Plussade i veckan vilket känns spännande, men nu börjar även min oro.

    Min lilla tjej född i maj 2012 var tillväxthämmad och slutade växa helt i magen. Gick på täta kontroller och blev igångsatt i v.37 då fostervattnet hade minskat. Det hela slutade med akut snitt och lilltösen kom till världen 1690g och 43cm lång. Det visade sig att det var flera proppar i moderkakan.

    Allt gick bra men min tjej ligger -3SD på längden. Detta håller man på att utreda. Vi har tagit massa prover som varit normala och hon har inte Turners syndrom. Däremot har man hittat en annan kromosomavvikelse som håller på att utredas, vi föräldrar har också testats och vi inväntar svar. För övrigt så är hon helt normal mentalt men började inte gå förrän vid 26 månader och belastar insidan på fötterna då hon är överrörlig i lederna. Vi har även upptäckt att hon har astma. Är såklart orolig för att det ska komma fram mer saker hon kan drabbas av.

    Till det nya plusset kommer oron att detta kanske händer igen och att vi då kanske inte har samma tur.

    Önskar gärna att andra föräldrar som varit med om liknande, delar med sig av sina erfarenheter och tankar.

  • Svar på tråden Gravid igen, första barnet var tillväxthämmat, orolig.
  • supertrouper

    Har tyvärr ingen erfarenhet så kan inte komma med något klokt inlägg men ville inte läsa utan att svara

    Om det berodde på små blodproppar i moderkakan förra gången så bör du få Fragmin och/eller Trombyl denna gång för att undvika att det upprepar sig!

  • Tassiemon

    Tack för svaret :)

    Jag ska träffa en läkare nästa vecka för att prata om trombyl och hur vi går vidare.

  • Mercurialis

    Jag har två barn och båda två har fötts tillväxthämmade.

    Första barnet föddes i vecka 36+3. Han vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm lång. Att han var liten upptäcktes vid tillväxt-UL i vecka 32+3.

    Andra barnet föddes i vecka 35+3. Han vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång. Tillväxthämningen upptäcktes vid tillväxt-UL i vecka 32+1. De sista veckorna i graviditeten låg jag inlagd med diffus preeklampsi.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tassiemon
    Mercurialis skrev 2015-01-21 19:08:27 följande:

    Jag har två barn och båda två har fötts tillväxthämmade.

    Första barnet föddes i vecka 36+3. Han vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm lång. Att han var liten upptäcktes vid tillväxt-UL i vecka 32+3.

    Andra barnet föddes i vecka 35+3. Han vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång. Tillväxthämningen upptäcktes vid tillväxt-UL i vecka 32+1. De sista veckorna i graviditeten låg jag inlagd med diffus preeklampsi.


    Fick du någon förklaring till vad som kan ha hänt? Följde man din andra graviditet noggrannare med tanke på att ditt första barn blev tillväxthämmat?
  • Mercurialis
    Tassiemon skrev 2015-01-21 20:00:01 följande:
    Fick du någon förklaring till vad som kan ha hänt? Följde man din andra graviditet noggrannare med tanke på att ditt första barn blev tillväxthämmat?
    Nej, jag har inte fått någon förklaring. När jag väntade första barnet, hade jag eventuellt mycket fostervatten. Mitt SF-mått var stort och jag fick vattenavgång några timmar innan mitt inbokade tillväxt-UL. När jag väntade andra barnet, hade jag högt blodtryck och det kan leda till att bebisen blir liten.

    När jag blev utskriven från förlossningen efter första barnets födelse, sade läkaren att man skulle hålla extra koll på mig under nästa graviditet på grund av tidig vattenavgång och tillväxthämmad bebis. Tyvärr skrev han inget om det i journalen. När jag väntade andra barnet, hade jag flyttat till ett annat landsting. Jag begärde ut mina och första barnets journaler och hade med dem till min nya BM, som visade dem för MVC-läkaren. De tyckte inte att det fanns någon anledning till extrakontroller. När jag var på rutin-UL, fick jag veta att jag skulle få förtur till tillväxt-UL, så att det säkert gjordes i vecka 32-33 (ofta var arbetsbelastningen så hög att tillväxt-UL inte hanns med förrän i vecka 36-37).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tassiemon
    Mercurialis skrev 2015-01-21 20:28:23 följande:
    Nej, jag har inte fått någon förklaring. När jag väntade första barnet, hade jag eventuellt mycket fostervatten. Mitt SF-mått var stort och jag fick vattenavgång några timmar innan mitt inbokade tillväxt-UL. När jag väntade andra barnet, hade jag högt blodtryck och det kan leda till att bebisen blir liten.

    När jag blev utskriven från förlossningen efter första barnets födelse, sade läkaren att man skulle hålla extra koll på mig under nästa graviditet på grund av tidig vattenavgång och tillväxthämmad bebis. Tyvärr skrev han inget om det i journalen. När jag väntade andra barnet, hade jag flyttat till ett annat landsting. Jag begärde ut mina och första barnets journaler och hade med dem till min nya BM, som visade dem för MVC-läkaren. De tyckte inte att det fanns någon anledning till extrakontroller. När jag var på rutin-UL, fick jag veta att jag skulle få förtur till tillväxt-UL, så att det säkert gjordes i vecka 32-33 (ofta var arbetsbelastningen så hög att tillväxt-UL inte hanns med förrän i vecka 36-37).
    Vad dåligt av läkaren att inte skriva det. Tycker dock det borde ha räckt med journalerna som visade på tillväxthämning, för att vara lite extra observant. 
    Hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset efter förlossningarna? Hur har barnen vuxit nu i efterhand. Ber om ursäkt för alla frågor :)
  • Mercurialis
    Tassiemon skrev 2015-01-21 20:36:07 följande:
    Vad dåligt av läkaren att inte skriva det. Tycker dock det borde ha räckt med journalerna som visade på tillväxthämning, för att vara lite extra observant. 
    Hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset efter förlossningarna? Hur har barnen vuxit nu i efterhand. Ber om ursäkt för alla frågor :)
    Ingen fara. Jag svarar gärna på dina frågor

    Första barnet var inskrivet på neonatal i åtta dygn. Fick komma hem när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning. Han är idag nästan 8 år gammal. Längd- och viktmässigt var han uppe på "normalkurvan" vid 2-3 års ålder.

    Andra barnet var inskrivet på neonatal i ganska precis en månad. Efter 16 dygn kunde han hålla värmen själv och fick komma hem med hemsjukvård. Han blev utskriven, när sonden togs bort. Han fyllde nyligen fem år. På senaste BVC-besöket, för ett år sedan, låg han fortfarande nästan på -3SD på längden och något liknande med vikten. Han vägde knappt 15 kg på 4-årskontrollen. Hans storebror vägde 15 kg vid 2,5 års ålder.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kattflickan

    TS: jag blev utplockad med KS i v 36 och vägde 1.6 kg. Det har nyligen visat sig att jag har ett lindrigt kromosomfel, en låggradig mosaik. Jag låg under tillväxtkurvorna fram tills jag var fem år, då spurtade jag och var nästan längst i klassen i första klass.

    Min utveckling har varit helt normal, utom att min finmotorik varit lite dålig. Har haft det lätt för mig i skolan och är välutbildad. Är dock idag den kortaste i min familj, 1,65 m. Upptäckte kromosomfelet när vi skulle försöka få barn.

    Har läst in mig angående mitt kromosomfel och insett att det kan ha påverkat moderkakan. En mosaisk moderkaka fungerar ofta sämre.

    Hoppas verkligen utredningen visar att ni inte har något kromosomfel och att det bara vara en slump att er flicka fick det. Jag hoppas också att det kommer att gå bra för henne. Förstår din oro.

  • Tassiemon
    Kattflickan skrev 2015-01-30 20:46:38 följande:

    TS: jag blev utplockad med KS i v 36 och vägde 1.6 kg. Det har nyligen visat sig att jag har ett lindrigt kromosomfel, en låggradig mosaik. Jag låg under tillväxtkurvorna fram tills jag var fem år, då spurtade jag och var nästan längst i klassen i första klass.

    Min utveckling har varit helt normal, utom att min finmotorik varit lite dålig. Har haft det lätt för mig i skolan och är välutbildad. Är dock idag den kortaste i min familj, 1,65 m. Upptäckte kromosomfelet när vi skulle försöka få barn.

    Har läst in mig angående mitt kromosomfel och insett att det kan ha påverkat moderkakan. En mosaisk moderkaka fungerar ofta sämre.

    Hoppas verkligen utredningen visar att ni inte har något kromosomfel och att det bara vara en slump att er flicka fick det. Jag hoppas också att det kommer att gå bra för henne. Förstår din oro.


    Kattflickan skrev 2015-01-30 20:46:38 följande:

    TS: jag blev utplockad med KS i v 36 och vägde 1.6 kg. Det har nyligen visat sig att jag har ett lindrigt kromosomfel, en låggradig mosaik. Jag låg under tillväxtkurvorna fram tills jag var fem år, då spurtade jag och var nästan längst i klassen i första klass.

    Min utveckling har varit helt normal, utom att min finmotorik varit lite dålig. Har haft det lätt för mig i skolan och är välutbildad. Är dock idag den kortaste i min familj, 1,65 m. Upptäckte kromosomfelet när vi skulle försöka få barn.

    Har läst in mig angående mitt kromosomfel och insett att det kan ha påverkat moderkakan. En mosaisk moderkaka fungerar ofta sämre.

    Hoppas verkligen utredningen visar att ni inte har något kromosomfel och att det bara vara en slump att er flicka fick det. Jag hoppas också att det kommer att gå bra för henne. Förstår din oro.


    Intressant att läsa din historia, det är en flicka vi har :)

    Det låter som något som skulle kunna passa in i vårt fall. Vi får se vad provsvaren säger.

    Hur kommer det sig att ni upptäckte felet när ni försökte skaffa barn?
  • Kattflickan

    Jag fick två foster med samma kromosomfel två gånger på raken och vi valde att göra abort. Min mosaik påverkar troligen främst mina äggstockar vilket gör att min risk att få ett barn med kromosomfelet är ca 50%. Sen har vi fått göra PGD för att få ett friskt barn.

    Det kan variera mycket hur en mosaik påverkar. Har läst att det är vanligare för flickor att få mosaik.

  • Kattflickan

    Tassiemon: Hur har det gått? Har er flicka fått en diagnos?

  • Aqq1

    Ser att det är en gammal tråd, men hur går det för er? är gravid igen och oroar mig för tillväxthämning på denna bebis med.

Svar på tråden Gravid igen, första barnet var tillväxthämmat, orolig.