• Anonym (mirena)

    Hormonspiral-blöder nästan hela tiden

    La in en hormonspiral för över ett år sedan. Blödde konstant 5 månader. Efter det var jag blödningsfri någon månad innan mensen kom. Och det med besked. Blödde tre veckor. Ingen riklig blödning men ändå. Paus på nästan 2 veckor och så var det dags igen. Så har det hållit på nu i flera månader. Småblöder alltså mer än jag inte blöder. I höstas så försvann även trådarna (som klippts lite väl korta) så jag känner inte av dem mera.

    Kan tillägga att min dotter var ca 4 månader när jag la in den och att jag slutade amma lite efter att första mensen kom. Har bokat tid till gyn för en koll denna vecka men undrar om någon annan har varit med om detta? Blir det bättre? Är annars jättenöjd med den och inga andra preventivmedel passar mig...

  • Svar på tråden Hormonspiral-blöder nästan hela tiden
  • Anonym (Pp)

    Jag hade samma problem men det blev aldrig bättre.. Nu har jag kopparspiral och är grymt nöjd!

  • Anonym (mirena)

    Tycker att kopparspiral är en jättebra uppfinning men tyvärr blöder jag normalt 10 dagar och har kraftig mensvärk så den passar inte mig.

    Får se vad gyn säger sen. Känns bara så surt det gär när jag annars är nöjd med den. Bra sexlust och inga andra biverkningar.

  • Anonym (mirena)

    Igår var jag till gyn. Hon kände/såg inga trådar. Så om en månad ska jag ringa och boka till till vul. Blir lång väntan det här. Gyn var i alla fall 99% säker på att spiralen är i livmodern men den kan ha flyttat sig så att den tar i en slemhinna och orsakar att jag blöder så länge. Så mycket klokare blev jag inte.

  • Anonym (mirena)

    Tänkte uppdatera lite här. Fick förra månaden en större blödning, ringde gyn och de sa att jag inte ska lita på att den fungerar mera. Så nu har vi fått skydda oss på annat sätt. Men den här månaden blödde jag ovanligt lite! Så skönt och hoppas att det fortsätter så. Knappt någon mens alls. Om två veckor ska jag ändå och kolla upp spiralen med vul. Känner fortfarande inga trådar.

  • RaggarJesa

    Hittade denna tråd nu när jag sitter här å läser runt om hormonspiraler..
    Hur har det gått?
    Jag satt in min för ca 5 mån å har i stort sett blödigt varje dag men bara så det har räckt med trosskydd.. sammanlagt kan det kanske vara 14-30 dagar jag inte har haft blödning.. börjar fundera på om man kanske skulle ha kollat upp den.. har faktiskt inte kollat om jag känner trådarna.. 

    Börjar bli jobbigt att inte kunna mysa med sambon när man får lust =) 

  • Anonym (mirena)

    Spiralen var kvar (tack och lov!) så inget att oroa sig för. Fortsätter att blöda mer varannan månad för att sen blöda mindre. Blir alltså mindre blödningar nog med tiden för mig. Skönt! Gyn sa att det kan vara pga min unga ålder som kroppen har svårare att anpassa sig till spiralen. Nu de senaste månaderna så blöder jag faktiskt inte mycket alls fastän det kan komma rosa/brunt ganska länge. Men inte så det stör sexlivet ;) Blöder "störtvis" så allt (inte mycket) kommer på en gång några gånger per mens så det brukar inte sammanfalla med sex. Är glad att jag inte tog ut spiralen fastän den var mindre rolig det första året för nu fungerar den riktigt bra :)

Svar på tråden Hormonspiral-blöder nästan hela tiden