• Lana Silín

    Vilka språk pratar ni hemma? Kan era barn prata flera språk?

    Hej, jag pratar med min son som är 10 månader både ryska och svenska och han lyssnar mycket på engelska. Just nu pratar han sitt eget språk, några ryska ord kan förekomma under dagen. Hur har ni det hemma?

  • Svar på tråden Vilka språk pratar ni hemma? Kan era barn prata flera språk?
  • Buongiorno

    När det bara är vi hemma pratar vi italienska, annars svenska. Min dotter pratar båda språken lika bra.

  • Buongiorno

    [quote=74722609][quote-nick]Lana Silín skrev 2015-01-21 13:49:30 följande:[/quote-nick]Är ni båda från Italien?[/ Min dotters pappa är svensk men vi lever inte tillsammans. När hon var liten pratade han svenska med henne och jag italienska. För mig var det viktigt att hon lärde sig båda språken från början.

  • Lana Silín

    Italienska är väldigt vackert, önskar jag kunnat det, har lust att börja läsa.

    Du är en bra mamma!

    Mina vänners barn pratar flytande 3 språk, de är bara 4 år. 

  • frökenelisabeth

    Jag pratar svenska med min son (2,5 år) och min man pratar danska. Vi bor i Danmark, och sonen blandar språken en del men har rätt bra koll på vilket språk han använder till mig och vilket han använder till min man. Han älskar att titta på engelska youtube-klipp med rim och ramsor och sånger för barn, och där har han lärt sig en del engelska också, räkna till 20, alla färger, alfabetet, vissa ord som "car", "apple" osv.... 

    För övrigt tycker jag ryska är superfint! En storfavorit här hemma just nu är Masha och björnen och den ser vi på ryska ibland via youtube  

  • Birgitta02

    Min syrra pratade svenska med barnen och pappan talade franska. Som små blandade de ibland de båda språken men ganska fort blev de tvåspråkiga och talar båda språken flytande.

  • Snow Crash

    Jag pratar svenska och pappan engelska. Sonen pratade mest svenska fram till nästan 3 år, förutom räkneord, djur och sånt. Sen lossnade det och nu växlar han obehindrat beroende på vem han pratar med. Ja och så blir det en del ryska ord som han snappat upp från Youtube... ;)

  • Stepph

    Nu har vi en bebis men jag pratar svenska och min man engelska. Vi bor i England men jag vill att han ska ha med sig båda språken redan från början.

  • Havstroll

    Vår sexåring hör svenska från mig, franska från sin far, norska av 'alla andra' och går på en engelsktalande skola. Allt utom engelskan pratar hon perfekt, engelskan kommer ju mer o mer.

  • AnnaSthlm

    Jag pratar ryska med vår 13-månadersson, pappan pratar svenska. Sonen pratar... ingenting än, får se vad hans första ord blir.

  • Starship

    Blandar svenska och engelska. Båda barnen förstår svenska eftersom jag pratat det med dem sedan födseln. Dottern har inga problem att uttrycka sig i tal medan sonen är lite sämre på det. Bor i USA.

  • plop

    Jag svenska maken talar engelska med dem (är irländare) min pappa talar tyska med dem.

    Engelska har dom också som hemspråk nu. Dom förstår tyska men har lite svårt att utrycka sig.

  • Ingram

    Jag talar svenska med min son (när vi är hemma) och hans pappa talar engelska, vi bor i Usa men är ofta i Sverige så det är viktigt för mig att han får båda språken ifrån första början.

  • vi4ka87

    Dotter 6 år, pratar flytande ryska och svenska, engelska är på gång mer och mer, hälsar och frågar hur man man när vi är på semester. Har nyligen lärt sig läsa flytande själv på svenska, ryska bokstäver är ännu förvirrande. har lärt sig räkna på engelska till 20 vid 4,5 års åldern.

  • Margaux

    Mina barn pratar spanska med sin pappa, svenska med mig. Norska med alla "andra" och lär sig engelska då vi föräldrar har det som samtalsspråk. De går i en tvåspråkig förskola med norska/spanska.

  • Kalakeitto

    Jag pratar svenska, mannen hindi. Sinsemellan pratar vi engelska. En gång i veckan går vi i en finsk församling. Så vår son kommer att lära sig 4 språk.

  • Mrs Moneybags

    Sonen är tre år gammal och jag pratar svenska med honom och hans pappa pratar engelska med honom. Han kan båda språken mycket bra, men svenska lite bättre.

  • Ammi

    Vi är båda svenskar som bor i Norge och har barn som är födda här. De är tvåspråkiga i läsning och tal, men kan inte stava på svenska.

Svar på tråden Vilka språk pratar ni hemma? Kan era barn prata flera språk?