• Mr G

    Lång restid...

    Hej,

    Reser numera en del med mitt jobb, tyvärr blir resandet en del på helger och resorna långa, ofta upp mot 15-20h (förra resan var 29h hem), då våra kunder befinner sig på långt avstånd.

    Jag får restidsersättning enligt avtalet, månadslönen delat med en faktor för helger och månadslönen delat med en annan faktor för vardagar. Enligt avtalet så ska dessa timmar begränsas till 8 timmar (tror jag det är) per restillfälle , men här är företaget generösa och vi får för alla timmar , bra tycker jag, alla borde få de!

    Frågran grundar sig i att många besök kräver 5-6 arbetsdagar (minst må-fre), dels för att kunderna inte jobbar helger dels för att det finns så mycket att göra.
    Ska man då jobba må-fre så krävs det ju att man är borta både helgen före och helgen efter arbetsveckan, just för att restiderna är så långa.

    Restidsersättning för helg ger ungefär 50% av timpengen och på vardagar ca 30% av timpengen.

    Min fråga  är om någon har erfarenhet eller vet hur reglerna är om att även få kompensationstid för resandet?

    Det finns en del regler kring arbetstid och veckovila m.m. som jag definitvit inte har koll på, hittar ingen tydlig info någon annastans i heller.

    /M

  • Svar på tråden Lång restid...
  • sportpappa

    Restid bör du så ofta som möjligt förlägga till dagtid så att du får full lön för de timmarna. Restid under normal arbetstid är fullt betald. Det är först när du kommer över din normala arbetstid (vanligtvis 8 timmar per dag) som restidsersättningen ska utgå. Du ska även ha övertidsersättning om du arbetar mer än normal arbetstid, såvida du inte avtalat bort övertidsersättningen mot en högre lön eller annan förmån. När du är på tjänsteresa ska du även ha traktamente för ökade levnadskostnader.

    Angående arbetstid och ledighet. Lagen säger att du ska ha:
    -minst 11 timmar sammanhängande ledighet per 24 timmar.
    -minst 36 timmar sammanhängande ledighet per 7 dygn.
    Kollektivavtal kan säga annat, men då till fördel för dig.

    Angående komptid för resor så har du ju betalt för den tiden. Vanligtvis så väljer man antingen pengar eller komptid. Inte både och.

  • Anonym (abc)

    Jag tycker att ni som arbetar på företaget borde prata med facket och kräva förändringar, t.ex. att resandet är på arbetstid och inte på helgerna.

    På mitt förra jobb så fick man komp (timme mot timme) för restid och företaget bestämde sig för att ändra till lika regler som ni verkar ha vilket de fick ändra tillbaka då det helt enkelt blev uppror hos personalen. Vissa började se till att boka sina restider till att enbart vara på arbetstid, d.v.s var det 4 timmar restid till en kund åkte man 8 och var hos kunden 4 timmar och sedan hotell och nästa dag 4 timmars arbete och sedan hem. Andra vägrade ta kunder mer än 1 timme bort (de flesta kunderna var betydligt längre bort än det) och andra hotade med massuppsägningar. Jag var i gruppen som tänkte säga upp sig (flera hann också göra det).

    Hos oss så var det relativt låga löner för branschen på grund av att företaget stoltserade med bra arbetsvillkor. Det blir ju skillnad om det är så att man har en högre grundlön för att kompensera för resandet. Vet också företag som har restiden med i den bonusgrundande tiden. D.v.s. restiden ersätts som er men ligger också med i beräkningen av bonusgrundande tid och kan leda till högre bonus.

  • Mr G
    sportpappa skrev 2015-01-23 20:42:00 följande:

    Restid bör du så ofta som möjligt förlägga till dagtid så att du får full lön för de timmarna. Restid under normal arbetstid är fullt betald. Det är först när du kommer över din normala arbetstid (vanligtvis 8 timmar per dag) som restidsersättningen ska utgå. Du ska även ha övertidsersättning om du arbetar mer än normal arbetstid, såvida du inte avtalat bort övertidsersättningen mot en högre lön eller annan förmån. När du är på tjänsteresa ska du även ha traktamente för ökade levnadskostnader.

    Angående arbetstid och ledighet. Lagen säger att du ska ha:
    -minst 11 timmar sammanhängande ledighet per 24 timmar.
    -minst 36 timmar sammanhängande ledighet per 7 dygn.
    Kollektivavtal kan säga annat, men då till fördel för dig.

    Angående komptid för resor så har du ju betalt för den tiden. Vanligtvis så väljer man antingen pengar eller komptid. Inte både och.


    När det gäller restid har jag svårt att förlägga den till vardagar då jag behöver oftast 5 dagar hos kunden och denna jobbar inte på helgen, vilket gör att jag inte har något val... självklart kan jag åka veckan innan för att resa under arbetstid, men då måste jag spendera 1 helg (eller 2) i alla fall på resans mål och då kan jag inte göra något d.v.s jag "sabbar" i alla fall 2 hemma helger. Om kunden mot förmodan kan jobba på helgen så är inte mitt företag alltid villigt att betala ut övertidsersättning för denna dagen då arbetet kan lika väl ske under en vardag...

    Traktamente enligt skatteverkets regler/summor får vi.

    Restid 15-30h på ett flyglpan, arbetstid eller inte? Jag tycker arbetstid.. de är ju inte så att man kan göra något annat och jag hade inte suttit där om inte företaget "krävt det", dvs jag får inte min 36h sammanhängande vila på  per 7 dygn.

    Många tveksamheter och otydligheter i avtal och vad som gäller.

    /M
  • Mr G
    Anonym (abc) skrev 2015-01-24 07:40:45 följande:

    Jag tycker att ni som arbetar på företaget borde prata med facket och kräva förändringar, t.ex. att resandet är på arbetstid och inte på helgerna.

    På mitt förra jobb så fick man komp (timme mot timme) för restid och företaget bestämde sig för att ändra till lika regler som ni verkar ha vilket de fick ändra tillbaka då det helt enkelt blev uppror hos personalen. Vissa började se till att boka sina restider till att enbart vara på arbetstid, d.v.s var det 4 timmar restid till en kund åkte man 8 och var hos kunden 4 timmar och sedan hotell och nästa dag 4 timmars arbete och sedan hem. Andra vägrade ta kunder mer än 1 timme bort (de flesta kunderna var betydligt längre bort än det) och andra hotade med massuppsägningar. Jag var i gruppen som tänkte säga upp sig (flera hann också göra det).

    Hos oss så var det relativt låga löner för branschen på grund av att företaget stoltserade med bra arbetsvillkor. Det blir ju skillnad om det är så att man har en högre grundlön för att kompensera för resandet. Vet också företag som har restiden med i den bonusgrundande tiden. D.v.s. restiden ersätts som er men ligger också med i beräkningen av bonusgrundande tid och kan leda till högre bonus.


    Komp tid, timme för timme låter som en bra sak tycker jag, men eftersom den är "dyrare" än restidserättningen så har jag svårt att tänka mig att det skulle gå igenom.
    Jag tycker inte vi tjänar speciellt bra i mitt arbetsplats så den här restidserättningen ger samtidigt lite extra cash samtidigt som jag prioriterar min ledighet mycket

    /M
  • sportpappa

    Då är det inte så lätt. 
    En möjlig lösning om det fungerar med arbetsgivare och kund är att jobba övertid på vardagarna när du är hos kunden, men det kanske du redan gör. Om övertid kan läggas då så frigör du tid för resa på måndag och fredag.

  • Mr G
    sportpappa skrev 2015-01-30 11:36:03 följande:

    Då är det inte så lätt. 
    En möjlig lösning om det fungerar med arbetsgivare och kund är att jobba övertid på vardagarna när du är hos kunden, men det kanske du redan gör. Om övertid kan läggas då så frigör du tid för resa på måndag och fredag.


    Precis... en klurig situation..
    Teoretiskt är det nog lättare att jobba övertid en vardag... billigare och kunden är ändå på plats... men praktiskt funkar det dåligt... då ska man jobba 5 dagar på kanske 3 arbetsdagar (eller mindre)... jetlaggen kan göra en mycket seg..
    Det finns inge uppenbara bra lösningar.

    /M
  • Anonym (abc)
    Mr G skrev 2015-01-30 11:07:18 följande:

    När det gäller restid har jag svårt att förlägga den till vardagar då jag behöver oftast 5 dagar hos kunden och denna jobbar inte på helgen, vilket gör att jag inte har något val... självklart kan jag åka veckan innan för att resa under arbetstid, men då måste jag spendera 1 helg (eller 2) i alla fall på resans mål och då kan jag inte göra något d.v.s jag "sabbar" i alla fall 2 hemma helger. Om kunden mot förmodan kan jobba på helgen så är inte mitt företag alltid villigt att betala ut övertidsersättning för denna dagen då arbetet kan lika väl ske under en vardag...

    Traktamente enligt skatteverkets regler/summor får vi.

    Restid 15-30h på ett flyglpan, arbetstid eller inte? Jag tycker arbetstid.. de är ju inte så att man kan göra något annat och jag hade inte suttit där om inte företaget "krävt det", dvs jag får inte min 36h sammanhängande vila på  per 7 dygn.

    Många tveksamheter och otydligheter i avtal och vad som gäller.

    /M


    Du får faktiskt tuffa till dig lite och ställa högre krav. Vägra res på helgen utan se till att din arbetsvecka blir måndag till fredag inkl restiden och var bara 2-3 dagar hos kunden och så får du resa till kunden fler gånger. Om chefen klagar så får du säga att det faktiskt inte funkar för dig att ha 7 dagars arbetsvecka vilket det blir om du reser på helgerna. Och då kan du lägga till att det såklart vore skillnad om restiden gick att ta ut i ledig tid istället.

    Det skulle väl resultera i att du inte fick de bästa löneökningarna men din timlön skulle ändå höjas med tanke på att 16 av dina restimmar skulle räknas som arbetstid med högre ersättning. Och i alla fall jag värdesätter en högre timlön framför en högre månadslön så länge månadslönen är tillräckligt bra för att man ska kunna leva ett bra liv.
Svar på tråden Lång restid...