• Anonym (AN)

    Sjukersättning vid anorexia och depression?

    Hej, jag undrar om det är möjligt att få ut sjukersättning om man har anorexia och svårare depression? Jag äter medicin också, 60mg Fluoxetin. Min psykolog har sagt att hon kan fixa ett sjukvårdsintyg om jag behöver det. Någon som vet vad som krävs för att få ut sjukersättning från försäkringskassan? Jag är inte i bra fysiskt/psykiskt skick att kunna arbeta just nu, jag kämpar med att ens kunna få i mig näring och kunna gå upp på morgonen. Jag går hos psykolog 1 gång i veckan som snart ska utökas till 2. Ska förmodligen också börja dagvård igen. 

  • Svar på tråden Sjukersättning vid anorexia och depression?
  • Anonym (Sgi är måste)

    Sjukpenning är det du får om du har sgi och är sjukskriven från ditt arbete. Det betalar vanligtvis försäkringskassan ut om du blir sjukskriven mer än 14 dagar.

  • Anonym (Säger då det)

    Ja, cancersjuka ska tvingas kvar på jobbet men du får sjukersättning? Ja jag säger då det

  • Fundersam02

    Kanske menar du sjukpenning och inte sjukersättning?

    Sjukpenning är det som du kan få om du är sjukskriven och har SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

    Sjukersättning är för den som har varit sjukskriven länge och där läkare och FK kommer fram till att personen aldrig kommer att få tillbaka arbetsförmågan.

  • Anonym (AN)
    Anonym (Säger då det) skrev 2015-01-24 13:54:11 följande:

    Ja, cancersjuka ska tvingas kvar på jobbet men du får sjukersättning? Ja jag säger då det


    Ursäkta? Har jag ens uttalat mig om hurvida cancersjuka borde få sjukersättning eller inte? Min fråga var om det var möjligt att få det om man är allvarligt sjuk i Anorexia Nervosa och inte är kapabel till att jobba ( precis som cancersjuka inte är kapabla till att arbeta ). Om du inte visste det så ska man behandla svårt sjuka anorektiker som om de var allvarligt sjuka i cancer. För allvarlighetsgraden är precis densamma, det har läkare sagt. Så du ska inte komma här och tro att du kan säga vad du vill, jag frågade om någon visste om det var möjligt, inte om att bli nedvärderad. 
    Idiot
  • Anonym (M)

    TS, är det sjukskrivning eller sjukersättning du undrar över? Sjukersättning får man bara om det bedöms att man aldrig kommer kunna arbeta heltid, medan sjukskrivning är när man är sjuk en kortare period.

    Med ett läkarintyg kan du vara hemma från jobbet i två veckor innan det går över till Försäkringskassan. Då krävs att läkarintyget är "tillräckligt bra" - dvs beskriver varför du inte kan arbeta och vilka symptom/sjukdomar du har. Depression är en sjukdom och ska inte vara några problem att vara sjukskriven pga det, samma borde gälla anorexia.

  • Anonym (AN)
    Anonym (Sgi är måste) skrev 2015-01-24 13:43:52 följande:

    Sjukpenning är det du får om du har sgi och är sjukskriven från ditt arbete. Det betalar vanligtvis försäkringskassan ut om du blir sjukskriven mer än 14 dagar.


    Okej, men om jag inte har något arbete då? Jag är 20 år och tog studenten för förra sommaren och har bara haft ett vanligt jobb sen jag slutade skolan, men det arbetet sa jag upp mig ifrån för längesen. Så om man är sjuk och inte kan arbeta och inte har något arbete, då får man inga pengar alls?
  • Anonym (AN)
    Anonym (M) skrev 2015-01-24 14:05:18 följande:

    TS, är det sjukskrivning eller sjukersättning du undrar över? Sjukersättning får man bara om det bedöms att man aldrig kommer kunna arbeta heltid, medan sjukskrivning är när man är sjuk en kortare period.

    Med ett läkarintyg kan du vara hemma från jobbet i två veckor innan det går över till Försäkringskassan. Då krävs att läkarintyget är "tillräckligt bra" - dvs beskriver varför du inte kan arbeta och vilka symptom/sjukdomar du har. Depression är en sjukdom och ska inte vara några problem att vara sjukskriven pga det, samma borde gälla anorexia.


    Tack för ditt svar! Jag är 20 år och har inget arbete just nu, men kan jag på något sätt bli sjukskriven och få ersättning ändå? För jag kan som sagt fixa sjukintyg men vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ersättning :/
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-24 14:06:25 följande:
    Okej, men om jag inte har något arbete då? Jag är 20 år och tog studenten för förra sommaren och har bara haft ett vanligt jobb sen jag slutade skolan, men det arbetet sa jag upp mig ifrån för längesen. Så om man är sjuk och inte kan arbeta och inte har något arbete, då får man inga pengar alls?
    När jag var i din ålder hade jag aktivitetsersättning som man kan beviljas pga nedsatt arbetsförmåga. Man kan få aktivitetsersättning tidigast från juli det år man fyller 19 år och längst till och med månaden innan man fyller 30 år. Sjukersättning heter det när man fyllt 30 år.
    Jag är snart 32 år och har sökt sjukersättning på 50%. 
  • Nickolina
    Anonym (Säger då det) skrev 2015-01-24 13:54:11 följande:

    Ja, cancersjuka ska tvingas kvar på jobbet men du får sjukersättning? Ja jag säger då det


    Till din lista tycker jag du skall lägga till:

    - de som åker skidor eller idrottar och bryter benen

    - de som äter för mycket och blir feta och behöver hjälp att gå ner i vikt

    - de som röker och får lungcancer

    De borde ju inte heller få varesig sjukvård eller sjukpenning då alla dessa sjukdomar är orsakade av dem själva. Eller hur "Säger då det"?
  • Anonym (Soc)

    Jag var i liknande sits förra året. Försäkringskassan betalar ut om du har ett jobb som du är sjukskriven ifrån, eller om du pluggar och egentligen ska ha CSN. Om du har en inkomst så ersätter de den.

    Om du varken pluggar eller jobbar så får du gå till soc, det var det jag fick höra av kuratorn/ekonomiansvarige där jag sökte hjälp.

  • Anonym (.)
    Anonym (Soc) skrev 2015-01-24 15:30:03 följande:

    Jag var i liknande sits förra året. Försäkringskassan betalar ut om du har ett jobb som du är sjukskriven ifrån, eller om du pluggar och egentligen ska ha CSN. Om du har en inkomst så ersätter de den.

    Om du varken pluggar eller jobbar så får du gå till soc, det var det jag fick höra av kuratorn/ekonomiansvarige där jag sökte hjälp.


    TS, om man inte har jobb och inte kan söka jobb pga sjukdom så blir man sjukskriven från att vara arbetssökande. Jag har varit det i sammanlagt 6 år nu och jag är 25. Jag har sjukpenning och för att få det vänder du dig till en läkare som skriver ett sjukintyg som sedan skickas till försäkringskassan.
  • Anonym (AN)
    Anonym (.) skrev 2015-01-25 19:01:40 följande:
    TS, om man inte har jobb och inte kan söka jobb pga sjukdom så blir man sjukskriven från att vara arbetssökande. Jag har varit det i sammanlagt 6 år nu och jag är 25. Jag har sjukpenning och för att få det vänder du dig till en läkare som skriver ett sjukintyg som sedan skickas till försäkringskassan.
    Okej! Tack för svar!!
  • Anonym (Soc)
    Anonym (.) skrev 2015-01-25 19:01:40 följande:
    TS, om man inte har jobb och inte kan söka jobb pga sjukdom så blir man sjukskriven från att vara arbetssökande. Jag har varit det i sammanlagt 6 år nu och jag är 25. Jag har sjukpenning och för att få det vänder du dig till en läkare som skriver ett sjukintyg som sedan skickas till försäkringskassan.
    Vad krävs för att bli sjukskriven så? Måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen eller nåt? När jag inte orkade plugga sa de att jag fick sjukpenning från CSN fram till sommaren, sen var det soc som gällde, trots att jag hade sjukintyg hela tiden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Soc) skrev 2015-01-25 22:44:05 följande:
    Vad krävs för att bli sjukskriven så? Måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen eller nåt? När jag inte orkade plugga sa de att jag fick sjukpenning från CSN fram till sommaren, sen var det soc som gällde, trots att jag hade sjukintyg hela tiden.
    Ja man måste ha skyddat sin SGI och har man då jobb, ska man vara inskriven på arbetsförmedlingen ja.
Svar på tråden Sjukersättning vid anorexia och depression?