• Anonym (sömnlös)

    Hur tänker dom som har fester sent och stör?

    Ja, jag undrar bara faktiskt. Hur tänker ni/dom?

    När jag var yngre hade jag/vi också förfester, men gick sedan ut. Jag var alltid noga med att inte spela musik och störa efter kl 22. Hade äldre grannar. 

    Jag/vi bor i lägenhet som har sovrummet ovanpå grannarnas vardagsrum. Nyligen bodde här under några tjejer som festade sent varje helg. Dom slutade dock efter att vi hade sagt till.

    Nu har en kille flyttat in. Även han har fester och efterfester varje helg. Jag mötte honom i trappan för ett par veckor sedan och förklarade just att vårt sovrum ligger ovanpå hans vardagsrum och att det hörs upp när han har fest. Jag föreslog att dom skulle kunna vara i köket om dom vill ha sena fester, för då stör det oss inte lika mycket. Han sa att han skulle tänka på det, men ingen förändring...Förfesterna pågår till ca kl 01.30. Inatt var det ingen förfest. Dock började efterfesten kl 02 på natten och slutade kl 04.

    Ja, jag undrar faktiskt hur folk tänker som bor i lägenhet och har sena fester???

    Vi som inte får sova blir ju helt förstörda. Dyngsrytmen blir helt ur led resten av veckan. Själv har jag både utmattning och barn som ska till skola mm, så detta med sena fester i lägenheten under funkar verkligen inte.

    Har dessa personer ingen egen hörsel?  Avsaknad av empati? Avsaknad av uppfostran?

    Ni som festar sent själva får också gärna svara.

  • Svar på tråden Hur tänker dom som har fester sent och stör?
  • Anonym (nb)

    Varför låter du det gå så långt? Varför ringer ni inte störningsjouren direkt? Jag hade aldrig orkat med att ha det sådär utan ringer direkt när någon har fest mitt i natten.

  • Fundersam02

    Jobbigt för dig. 

    I allmänhet beror det nog antingen på tanklöshet och okunskap, d.v.s. att man inte förstår hur mycket ljudet hörs hos grannen. Eller så beror det på att man struntar i att grannen får det jobbigt när man spelar hög musik på nätterna - bristande hänsyn och empati alltså.

    När det inte hjälper att säga till och förklara, så återstår v'l bara att ringa störningsjouren. 

  • Anonym (sömnlös)
    Anonym (nb) skrev 2015-01-24 14:36:26 följande:

    Varför låter du det gå så långt? Varför ringer ni inte störningsjouren direkt? Jag hade aldrig orkat med att ha det sådär utan ringer direkt när någon har fest mitt i natten.


    Ingen störningsjour är kopplad till det här huset. Dock undrar mest i denna tråd över hur dom som festar sent tänker.
  • Anonym (nb)
    Anonym (sömnlös) skrev 2015-01-24 14:49:52 följande:
    Ingen störningsjour är kopplad till det här huset. Dock undrar mest i denna tråd över hur dom som festar sent tänker.
    När jag var ung och festade mycket så tänkte jag bara på mig själv, det var betydligt viktigare för mig att ha kul 15 min än att mina grannar skulle trivas i sitt hem.
    Jag struntade helt i hur det påverkade dom och ljög dom ofta rakt upp i ansiktet när de klagade.
    Av det har jag lärt mig att sätta hårt mot hårt när grannar stör.
  • balrog88

    TS, de flesta visar hänsyn, men inte alla. I ditt fall är det dags att sluta "mjäka" och börja agera. Ring störningsjouren och bovärden nästa gång!

    Många tror att man får ha högljudda fester men det stämmer inte. I princip ska det vara tyst i ett hus efter kl 22. Inte knäpptyst, och vissa ljud får man stå ut med, men inte högljudda fester. Man får bara festa mm så länge man inte stör sina grannar. I praktiken kan man alltså bara ha högljudda fester om grannarna tolererar det. Och det är det inte många som gör om det sker ofta.

    Problemet är att du "bad" honom lugna ner sig, eller fråga om han "kunde". Det handlar inte om att be eller fråga i det här fallet, inte när det har gått så långt. Han SKA. Annars får han varningar på sig och åker ut förr eller senare.

    Jag förstår att man inte vill bli ovän med sina grannar, men många är alldeles för mesiga när det gäller sånt här. Det är dags att börja peka med hela handen. De som blir störda och inte är överkänsliga, har lag och rätt på sin sida. Det kan vara bra för dig att veta.

  • balrog88
    Anonym (sömnlös) skrev 2015-01-24 14:49:52 följande:
    Ingen störningsjour är kopplad till det här huset. Dock undrar mest i denna tråd över hur dom som festar sent tänker.
    Prata med hyresvärden eller bovärden då. Prata med andra grannar och hör om de blir störda. Ligg på! Var bestämd. Även om det är jobbigt.

    Det viktigaste är att du agerar och inte bara tiger och lider. Den som stör och inte slutar, måste ofta drabbas av kännbara konsekvenser innan det upphör.
  • Anonym (sömnlös)
    Fundersam02 skrev 2015-01-24 14:37:13 följande:

    Jobbigt för dig. 

    I allmänhet beror det nog antingen på tanklöshet och okunskap, d.v.s. att man inte förstår hur mycket ljudet hörs hos grannen. Eller så beror det på att man struntar i att grannen får det jobbigt när man spelar hög musik på nätterna - bristande hänsyn och empati alltså.

    När det inte hjälper att säga till och förklara, så återstår v'l bara att ringa störningsjouren. 


    Ja, något sådant är antagligen anledningen. Jag vet inte, men om jag jämför med när jag själv var i 20-årsåldern (20 år sedan) så var det inte lika accepterat att ha sena fester. Det verkar som om 20-åringar år 2015 inte har en aning om vad som är respekt för andra. Kan det stämma? Har deras föräldrar missat att uppfostra dem?

    Är det någon skillnad på storstad och mindre ort? Någon som vet? Är det mer accepterat (moraliskt) att festa nattetid i sin lägenhet i storstäder?
  • Anonym (sömnlös)
    Anonym (nb) skrev 2015-01-24 14:53:48 följande:
    När jag var ung och festade mycket så tänkte jag bara på mig själv, det var betydligt viktigare för mig att ha kul 15 min än att mina grannar skulle trivas i sitt hem.
    Jag struntade helt i hur det påverkade dom och ljög dom ofta rakt upp i ansiktet när de klagade.
    Av det har jag lärt mig att sätta hårt mot hårt när grannar stör.
    Tack för detta svar! Intressant att få veta. Man undrar faktiskt ibland...
  • balrog88
    Anonym (sömnlös) skrev 2015-01-24 14:58:55 följande:
    Ja, något sådant är antagligen anledningen. Jag vet inte, men om jag jämför med när jag själv var i 20-årsåldern (20 år sedan) så var det inte lika accepterat att ha sena fester. Det verkar som om 20-åringar år 2015 inte har en aning om vad som är respekt för andra. Kan det stämma? Har deras föräldrar missat att uppfostra dem?

    Är det någon skillnad på storstad och mindre ort? Någon som vet? Är det mer accepterat (moraliskt) att festa nattetid i sin lägenhet i storstäder?
    Det är också snart 20 år sen jag var i tjugoårsåldern, men visst hände det att man störde sina grannar då. Betydligt oftare än nu.

    En gång spelade vi jättehög musik till halv tolv på kvällen. Inte jättesent jag vet, men på tok för högt för att vara okej. Hade vi bara spelat "halvhögt" hade säkert ingen brytt sig.

    I efterhand fattade jag inte hur vi tänkte. Men vi hade druckit alkohol och var unga och dumma. (Ingen ursäkt men en förklaring).

    En annan gång var jag på en stor fest i ett kollektiv (stor lägenhet) där störningsjouren dök upp klockan tre på natten. Vi var inte jättehögljudda, MEN 40 pers hörs. Särskilt om det är lyhört, vilket det tyvärr var där.

    Skillnaden är att jag och alla jag känner, alltid lugnade ner oss om vi blev tillsagda, samt tänkte oss för i fortsättningen. Det tror jag att många ungdomar gör idag också, men alla blir tyvärr inte uppfostrade så. Och i dessa fall måste man sätta hårt mot hårt.

    Det är trots allt stor skillnad på att kunna räkna de tillfällen man KANSKE har stört sina grannar på ena handen, och att störa varje helg.
  • Anonym (sömnlös)
    balrog88 skrev 2015-01-24 14:56:07 följande:
    Prata med hyresvärden eller bovärden då. Prata med andra grannar och hör om de blir störda. Ligg på! Var bestämd. Även om det är jobbigt.

    Det viktigaste är att du agerar och inte bara tiger och lider. Den som stör och inte slutar, måste ofta drabbas av kännbara konsekvenser innan det upphör.
    Jag var eg på väg ner och ringa på hans dörr inatt, men var så otroligt  trött när jag blev väckt  och kunde inte heller hitta morgonrocken. Får ta det med honom i trappan någon dag snart. Och jag ska vara extra tydlig förstår jag nu. Han är ju dessutom kille, och dom kan ju vara lite trögfattade. (Av erfarenhet.)
Svar på tråden Hur tänker dom som har fester sent och stör?