• Kurtz79

    Vad är ett ORDENTLIGT sparkapital?

    Hej!

    Jag är en komplett idiot när det gäller pengar och ekonomi, så jag undrar helt enkelt vad som är ett bra sparkapital i era ögon....

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är ett ORDENTLIGT sparkapital?
  • Jag är bara jag

    Det går ju rent generellt inte svara på för det beror ju helt på omständigheterna. En ensamstående som tjänar bra och bor i en etta behöver inte mycket sparat såvida h*n inte tänker köpa hus eller åka jorden runt inom kort. Då är 100000:- rätt mycket. En familj som tänker köpa hus i en stad eller en gård-då är 500000:- minimum som sparat anser jag. Och det utöver kontantinsats,en rejäl buffert behövs vid husköp.

  • familjekatt

    Man brukar säga att man minst ska ha 3 månadslöner sparat. Men bor man i hus som tex jag för så ser vi till att ha minst en årslön sparad i buffert.

  • Tonårsmamman1

    Säger som övriga, det beror på.

    Har man hus, barn bilar så behöver man mer  än om man är singel, cyklar till jobbet och bor i en billig liten lägenhet. 

  • Nyfiken gul

    Beror väl också på vad sparkapitalet ska räcka till.  

    Bo i hus och oförutsedda händelser inträffar (typ pannan går sönder, taket rasar in )  - minst 200.000 

    Bo i hyresrätt och oförutsedda händelser inträffar (arbetslöshet, bilen pajar)  - 100.000 räcker ganska långt.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ITpappan

    Bor i hus. Har inkomst på ca 40 000kr/mån netto f n. Frun föräldraledig.

    Har alldeles för lite sparat för våra utgifter. Minst 500 000kr bör vi ha. Har 150 000kr. Men vi kämpar på.

  • Kurtz79

    Tack för alla svaren! Nu har jag lite bättre koll...jag ska nog spara lite till innan jag kan känna mig nöjd. 

  • Kurtz79
    ITpappan skrev 2015-01-25 14:40:26 följande:
    Före eller efter skatt?
    Och vilken lön pratar vi om? Folk tjänar mellan 16-50 000 i genomsnitt, så den tumregeln är lite svårtolkad. 
Svar på tråden Vad är ett ORDENTLIGT sparkapital?