• JulleY

    Transexuellt bögpar

    Jag är en transkille och lever ihop med en transsexuell pojkvän. Jag påbörjar min könskorrigerande behandling i februari vilket innebär att jag kommer börja på testosteron samt operera bort brösten. 

    Innan man påbörjar testosteroninjectioner måste man ta beslutet om man vill frysa ner äggceller för framtida bruk. I dagens läge kan man använda dem för att själv bli gravid eller genom surrogat. Att vara gravid kommer inte vara aktuellt för mig då jag kommer genomgå penisplastikoperation. 

    Jag är tjugotvå år och mitt i studier, inte redo på länge för att skaffa barn ihop med min sambo. Dessutom är jag en ganska omogen grabb som på många sätt inte skulle passa som pappa just nu. Nu måste jag dock besluta hur jag vill göra den dagen vi vill ha barn.

    Vad skulle du ha gjort i min situation? 
    Spara äggceller och förskjuta min egen könskorrigering eller adoptera?

  • Svar på tråden Transexuellt bögpar
  • Anonym (svårt läge)
    Det är egentligen bara något som du själv kan komma fram till, att göra vad som känns mest rätt. 

    Vill dock påpeka då jag har flera manliga gaypar i min vänskapskrets att adoptera kan du mer eller mindre räkna bort, i alla fall den traditionella vägen. Flera utav dem vill skaffa barn men många av de länder varifrån barnen kommer tillåter inte samkönade par att skaffa barn. Hos vissa får du inte ens ha behandlats för t.ex depressioner, de är oerhört hårda. Dessutom finns redan idag färre barn till adoption än vad det gjorde för låt säga 10 år sedan, då länderna i större mån försöker "ta hand om sina barn".
  • JulleY

    Väldigt nyttig information för mig som sitter i den sitsen nu, så det tackar jag för!

    Trodde det var mycket enklare att adoptera och att världen kommit längre med samkönade förhållanden. Surt!

  • JOHA80
    JulleY skrev 2015-01-25 11:10:03 följande:

    Jag är en transkille och lever ihop med en transsexuell pojkvän. Jag påbörjar min könskorrigerande behandling i februari vilket innebär att jag kommer börja på testosteron samt operera bort brösten. 

    Innan man påbörjar testosteroninjectioner måste man ta beslutet om man vill frysa ner äggceller för framtida bruk. I dagens läge kan man använda dem för att själv bli gravid eller genom surrogat. Att vara gravid kommer inte vara aktuellt för mig då jag kommer genomgå penisplastikoperation. 

    Jag är tjugotvå år och mitt i studier, inte redo på länge för att skaffa barn ihop med min sambo. Dessutom är jag en ganska omogen grabb som på många sätt inte skulle passa som pappa just nu. Nu måste jag dock besluta hur jag vill göra den dagen vi vill ha barn.

    Vad skulle du ha gjort i min situation? 
    Spara äggceller och förskjuta min egen könskorrigering eller adoptera?


    Om du orkar och känner att det är rätt så kan det ju inte skada att frysa ägg inför framtiden, då har du ju valet kvar att försöka få biologiska barn senare om du vill då. Mycket kan hända med ens vilja och längtan efter att bli förälder mellan att man är 22 år och när man är t ex 32-42 år.

    Lycka till! 
  • gnoiser

    Spara äggen!!

    Du skadas inte av att de existerar i en frys, men om du inte sparar ett endaste och vill ha barn om några år, då kan du komma att ångra dig. .

Svar på tråden Transexuellt bögpar