• Hetlena

    Svårt att få tidigt ultraljud?

    Hej alla. Jag tänker ringa min barnmorska imorgon och höra om möjligheten att få ett tidigt ultraljud för att se så att allt står rätt till. Anledningen till det är att jag har en kronisk tarmsjukdom som har yttrat sig rätt allvarligt de senaste två veckorna och jag är rädd att det ska ha påverkat fostret. =( Jag är i v11 och har egentligen inga graviditetssymtom, förutom att det kanske är med och påverkar magen och tarmen förutom min grundsjukdom. Tror ni man kan få göra det? Jag har läst att man ska ha smärta och blödning för att få tidig UL, det har jag ju inte. Eller ja magsmärtor utan dess like, men inte runt livmodern. 
    När jag pratade med min mamma igår (efter en mycket dålig natt + dag) nämnde hon utomkvedskap =S jag blev jätteorolig. 
    Symtomen från min tarmsjukdom dessa veckor har varit smärta och förstoppning. Jag brukar vanligtvis ha tarmtömning 2-3ggr /dag men har senaste två veckorna gått 4ggr, varav 3 av dessa varit med hjälp av vattenlavemang... =( 

  • Svar på tråden Svårt att få tidigt ultraljud?
  • carolinheiner
    Hetlena skrev 2015-01-25 13:11:39 följande:

    Hej alla. Jag tänker ringa min barnmorska imorgon och höra om möjligheten att få ett tidigt ultraljud för att se så att allt står rätt till. Anledningen till det är att jag har en kronisk tarmsjukdom som har yttrat sig rätt allvarligt de senaste två veckorna och jag är rädd att det ska ha påverkat fostret. =( Jag är i v11 och har egentligen inga graviditetssymtom, förutom att det kanske är med och påverkar magen och tarmen förutom min grundsjukdom. Tror ni man kan få göra det? Jag har läst att man ska ha smärta och blödning för att få tidig UL, det har jag ju inte. Eller ja magsmärtor utan dess like, men inte runt livmodern. 
    När jag pratade med min mamma igår (efter en mycket dålig natt + dag) nämnde hon utomkvedskap =S jag blev jätteorolig. 
    Symtomen från min tarmsjukdom dessa veckor har varit smärta och förstoppning. Jag brukar vanligtvis ha tarmtömning 2-3ggr /dag men har senaste två veckorna gått 4ggr, varav 3 av dessa varit med hjälp av vattenlavemang... =( 


    Prata med din bm om vad du kan ta för dina tarmar.. Ja måste ta laktulos vid behov pga sega tarmar.. Sen kan du ta upp din oro å se om du kan få ett tidigt ul.. Om man har utomhavadeskap så har man så ont att man inte klarar sig att vara hemma.. Så de tror ja inte att du har..
  • Hetlena

    Jo jag har fått utskrivit omnicol som jag tar varje dag men det har inte gett någon effekt ännu. Tagit laktulos innan det men det blev jag bara bullrig och gasig av.

  • Hetlena

    Ja jag tänkte också att det borde hålla i sig om det var utomkvedskap, men man oroar sig ju ändå =/

  • Dr to be

    Är du i v 11 så har du inte ett utomkvedeshavandeskap. Det yttrar sig i v.7-9 och då med akut smärta ococh blödning och går det tillräckligt långt så är det ett livshotande tillstånd.

  • carolinheiner
    Hetlena skrev 2015-01-25 17:12:40 följande:

    Okej det är ju skönt att veta. Men hur är det att få tidigt ultraljud? Går det att få?


    Jag fick ett tidigt ul i v 12 hos min bm bara för att ja inte kände mig gravid.. Så visst går de. Men de brås nog också på vart du bor å tid å plats å så.. Men privat är också ett alternativ :)
  • Knappklara

    Var hur enkelt som helst att få tidigt UL, beror ju såklart på vart man bor. Kostar 320kr eller gratis för den med högkostnadskort. 

  • Hetlena

    Jag pratade med bm idag och hon tyckte inte det fanns skäl nog för ul. Vilket i och för sig är en tröst och lättnad, men hon sa också att jag skulle prata med min behandlande läkare så kanske de är av en annan åsikt. Så ska vända mig dit imorgon. Efter vad jag berättade tyckte hon dock att det lät som att graviditeten bör vara opåverkad av magens besvär. 

  • Anonym (Öh?)
    Hetlena skrev 2015-01-26 16:45:57 följande:

    Jag pratade med bm idag och hon tyckte inte det fanns skäl nog för ul. Vilket i och för sig är en tröst och lättnad, men hon sa också att jag skulle prata med min behandlande läkare så kanske de är av en annan åsikt. Så ska vända mig dit imorgon. Efter vad jag berättade tyckte hon dock att det lät som att graviditeten bör vara opåverkad av magens besvär. 


    Tänk att det är så olika från kommun till kommun. Tycker personligen det var ett oproffsigt sätt att svara dig. Skäl finns det alltid, varför skulle du annars höra av dig till henne? Uppenbarligen för att du är orolig ang. dina tidigare besvär. Hon vet ju precis vad hon skall säga för att få dig att må bättre även fast det inte finns några som helst garantier. Prata med din läkare. Och vänd dig till en privarklinik (inte MVC) för ett VUL om oron ligger kvar. 
  • Aileen Allannah

    Inte det minsta svårt, ring en klinik som utför ultraljud och boka en tid! Såklart får du betala för det, men är du orolig så kan det vara värt det.

  • kasovi

    Jag sa att jag haft oregelbunden menstruation och därför inte visste hur långt gången jag var. Vips! ..så hade jag en tid!

  • malintherese01

    Jag har haft 2 missfall på raken, är nu gravid igen.. och jag fick inget VUL, varken hos gyn eller hos privat. Jag var helt förstörd... så jag har "ljugit" till mig två stycken. 
    Jag åkte bara ut till sjukhuset och sa att jag hade ont och haft en blödning, och vips så fick jag komma in! 

    Men beror väldigt mycket på vart du bor någonstans. Jag bor i SKövde, och här är dom inte alls villliga att ge dig tidigt ultraljud som sagt :/ 

Svar på tråden Svårt att få tidigt ultraljud?