• Anonym (?)

    Ni sjukpensionärer. Lite funderingar.

    Detta är ingen påhopp-tråd mot er som är sjukskrivna eller är sjukpensionärer, utan jag är mest allmänt nyfiken bara.

    Ni sjukpensionärer, hur länge har ni varit det och varför blev ni det? Är det svårt att få beviljat? Hur länge ska man behövt vara sjukskriven innan man "kan" bli sjukpensionär?

  • Svar på tråden Ni sjukpensionärer. Lite funderingar.
  • Anonym (väntar)

    Jag väntar på om min ansökan ska bli beviljad eller inte. Så jag är också lite nyfiken.

  • Anonym (kopp)

    Det är svårt att få beviljat ja. Handlar inte alls om hur länge man varit sjukskriven utan att man ska inte ha någon som helst arbetsförmåga och inte förväntas få det heller.  Man ska således inte kunna arbeta med något alls, inte heller anpassat arbete.

    De flesta avslagen beror på att arbetsförmågan inte är tillräckligt utredd dvs man har bara sitt läkarutlåtande men inte genomfört någon arbetsförmågebedömning.

  • Anonym (Fibbrotjejen)

    Blev sjuk hösten -96. Sjukskriven heltid tills jag fick sjukersättning -98 eller vad det nu hette då. Det var tidsbegränsat tre år åt gången tror jag. Inga krav på rehab eller nåt,de insåg att jag inte kunde jobba. Flera utredningar och läkarintyg krävdes dock. Fr.o.m -05 har jag sjukpension för all framtid. Svårare idag,men inte omöjligt med bra läkarintyg.

  • Anonym (nyfiken)

    Ni som har sjukersättning, vilka sjukdomar har ni?

  • Anonym (Jenny)

    Jag har ansökt om att bli sjukpensionär men bara på 50% för på rätt arbetsplats kan det funka för mig att jobba 50%. Mina diagnoser är autism, social fobi och ångest.

    Det är svårt att bli beviljad. Jag känner en kvinna med reumatism, svår värk som fick avslag nu igen då hon ansökte för andra gången. Hon har läkarutlåtande och har genomgått arbetsförmågebedömning. 

  • Anonym (Fibbrotjejen)

    Som mitt namn påstår-jag har fibbro.

  • Anonym (D)
    Anonym (Fibbrotjejen) skrev 2015-01-25 14:11:22 följande:

    Blev sjuk hösten -96. Sjukskriven heltid tills jag fick sjukersättning -98 eller vad det nu hette då. Det var tidsbegränsat tre år åt gången tror jag. Inga krav på rehab eller nåt,de insåg att jag inte kunde jobba. Flera utredningar och läkarintyg krävdes dock. Fr.o.m -05 har jag sjukpension för all framtid. Svårare idag,men inte omöjligt med bra läkarintyg.


    Vilken sjukdom har du som gör att du har 0% arbetsförmåga? Totalhandikapp?
  • Anonym (väntar)

    Jag som väntar på att få besked om 50% sjukersättning har me/cfs och fibromyalgi.

  • Anonym (P)

    Blev sjukskriven i omgångar från 2000 fram till 2008 då jag blev utförsäkrad första gången. Har gjort 2 försäkringsmedicinska utredningar och varit utförsäkrad 2 gånger innan Försäkringskassan sparkade ut mig med sjukersättning på livstid.

  • Anonym (Fibbrotjejen)
    Anonym (D) skrev 2015-01-25 14:54:19 följande:
    Vilken sjukdom har du som gör att du har 0% arbetsförmåga? Totalhandikapp?
    Skrivit det flera gånger-fibbro. Det räknas inte som handikapp i den bemärkelsen,men visst blir man funktionshindrad. Vissa dar gör det svinont bara att kamma håret! Jag orkar vara uppe en timme max åt gången. Jobba är alltså 100% otänkbart.
Svar på tråden Ni sjukpensionärer. Lite funderingar.