• Dinarer

    Hur mycket är "lagom" för en familj att spendera per månad?

    Vad är egentligen en lagom summa att göra av med i månaden för en familj? Hur mycket pengar avsätter ni? Och vad vore drömsumman?

    Alltså de pengar man bränner på en månad efter fasta räkningar. Typiska utgifter som ryms här:
    Mat, uteluncher, alkohol, kläder och skor, glasögon, hårklippningar, barngrejer, inträden/biljetter, möbler och annan heminredning, elektroniksaker, restaurangbesök, presenter, apotek, böcker, hobbies osv.

    Även resor : busskort, bensin, taxi, får nog sägas ingå.  

    Jag betvivlar inte att man klarar sig på ganska få tusen i månaden. Men mest intresserad är jag av vilken nivå ni tycker att man lever "bra" på utan att snåla.

    Om man ska tro Konsumentverket är en rimlig (varken knaper eller lyxig) nivå för familj med två barn knappt 11.000 kr (i det ingår inte resor). Låter väldigt lite...

  • Svar på tråden Hur mycket är "lagom" för en familj att spendera per månad?
  • Nyfiken gul

    vi är två vuxna, ett hemmavarande barn 
    Vi bränner nog ca 12-13.000 varje månad på det du räknar upp.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Cecese

    Jag har inte riktigt koll men kanske 6000 kr i månaden. 
    1 vuxen och 3 barn halvtid + en äldre dotter som inte bor här men som jag köper kläder/saker åt ibland.

  • Scoops

    16 000:- läggs på våra fasta utgifter och så lägger vi väl en ungefär 4000:- på allt annat utöver och sparar resten :) Vi är två vuxna utan barn.

  • Scoops

    Iof så lägger vi väl mer vissa månader, typ när vi köpte möbler i augusti gick det på 16 k.

  • Anonym (Jadu)

    Skulle räkna med minst 12.000:- varav hygienartiklar, toapapper, mat o utekäk är minst 9.000:-

  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Jadu) skrev 2015-01-25 19:30:31 följande:

    Skulle räkna med minst 12.000:- varav hygienartiklar, toapapper, mat o utekäk är minst 9.000:-


    Vi är 3vuxna o 2barn
  • gbgumman

    Vår krediträkning brukar ligga på 20 000kr för just dessa saker. Denna månad var den på 27 000kr lite för mycket men så har det varit jul. Annars känns 20 000kr-22 000kr ganska lagom.

  • gbgumman
    gbgumman skrev 2015-01-26 07:08:36 följande:

    Vår krediträkning brukar ligga på 20 000kr för just dessa saker. Denna månad var den på 27 000kr lite för mycket men så har det varit jul. Annars känns 20 000kr-22 000kr ganska lagom.


    Vi är två vuxna två barn.
  • Anonym (?)

    Är du säker på att du tittat rätt?

    Här skulle jag klara:
    mat + hygien + aktiviteter + kläder med 11.000 månad
    Vi är två vuxna + två barn och lever "normalt"
    Barnen är 3 och 9

  • Vinterankan

    Vi lägger nog i snitt ca 25 000 på sådant aldrig mindre än 20 000 och sällan mer än 30 000 även om det händer att det kan vara upp till 40 000.

Svar på tråden Hur mycket är "lagom" för en familj att spendera per månad?