• Mira14

    Hjälp med namn!

    Hej,

    Jag och min sambo väntar vårar första barn och har under hela jakten på graviditet (tog 13 försök) haft arbetsnamnen Lovis (tjej) och Tudor (kille). Vad tycker ni om namnen? Var ärliga

    Jag älskar namnet Lovis och min sambo älskar namnet Tudor men är lite rädd att namnen är udda och mer smeknamn än riktiga namn?! Ska ju även fungera på en vuxen person

  • Svar på tråden Hjälp med namn!
  • fluu

    Lovis - Vackert, nordisk mystik och sagoaktigt. För mycket av dessa för att jag skulle välja det i verkligheten. Kopplingen till sagans Lovis är ju dock så vacker.

    Tudor - Nope, bara ätten för mig. Inget som passar vidare som förnamn eller i Sverige och då speciellt inte om ni har ett svenskt smeknamn


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-01-26 01:31:18 följande:
    Lovis - Vackert, nordisk mystik och sagoaktigt. För mycket av dessa för att jag skulle välja det i verkligheten. Kopplingen till sagans Lovis är ju dock så vacker.

    Tudor - Nope, bara ätten för mig. Inget som passar vidare som förnamn eller i Sverige och då speciellt inte om ni har ett svenskt smeknamn*
    * efternamn
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Regnbågsfärg

    Min 6månaders flicka heter just Lovis. Älskar namnet och allt det som ovanstående skriver om namnet.

    Men många tror att hon 1. Är en han 'louis' 2. Heter Lovisa

    Skittradigt!

  • Dixie

    Lovis är fint! 

    Tudor hade jag inte valt, låter som ett varumärke eller efternamn......

  • Mira14

    Tack för era synpunkter. Lovis får det bli om det är en tjej, Tudor får jag försöka avvärja Kan få bli mellannamn! Bad tycker ni om Eije? Harry? Wilmer?

  • fluu
    Mira14 skrev 2015-01-27 19:40:05 följande:
    Tack för era synpunkter. Lovis får det bli om det är en tjej, Tudor får jag försöka avvärja smile5.gif Kan få bli mellannamn! Bad tycker ni om Eije? Harry? Wilmer? smile1.gif
    Eije - Myspys-namn. Låter så snällt. Och nordiskt. Visserligen väldigt sött, men inte hopplöst sött. Låter dock väldigt smeknamnigt. Jag gillar det ändå, tänker på världens snällaste lärare jag hade på högstadiet.

    Harry - Gillar! Låter finurligt och busigt på ett barn, men ändå vuxet på en vuxen. Visserligen smeknamn, men ändå nog etablerat som eget namn. Som Potternörd är det en given succé! Rätt i tiden.

    Wilmer - Gillar inte. Låter barnsligt och allt som kan resultera(kommer resultera i) "Ville" kan jag inte med. Jag tycker att det är tråkigt att när man väljer ett vackert namn till sitt barn så blir det ändå smeknamn, det slipper du nog med Lovis, Harry och Eije.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

    Lovis är lite för mycket smeknamn för mig, Lovisa är bättre då, fast om man ser det för vad det är så är det inte så illa. Sött och fint, lite väl sött för min smak.

    Tudor är ganska häftigt men som sagt lite udda, fast inte helt omöjligt. 2 gossar fick ju Tudor som tilltalsnamn i Sverige förra året så det kanske till och med går att ha en Tudorträff.

    Eje (som jag skulle stava det) är ett vackert namn. Jag föredrar dock Einar som är helt fantastiskt och dessutom ger smeknamnet Eje. 

    Harry är ganska häftigt men lite för busigt för min smak.

    Wilmer är lite för moderiktigt. Stavar ni det med enkel-v, Vilmer blir det bättre fast jag kanske ännu hellre skulle ta Vilmar. Annars är Vilfred väldigt stiligt eller Vilfrid eller kanske Valfrid. Den typen av namn är av min fason. 

    Lycka till! 

  • Nr 3 på G

    Lovis tycker jag är fint men Tudor då tänker jag på batterier :) eller bröst (ja jag är skånska) 

Svar på tråden Hjälp med namn!