• Anonym (Undrande far)

    Ska hon betala underhåll.

    jag och mitt ex har bott ifrån varandra några år vi har 4 barn 3 som bor hos mig på heltid (varannan helg hos mamman) och ett barn varannan v detta pga skolgång hos de 3. Jag har inte begärt underhåll men får några hundra mer av barnbidraget än henne. borde hon betala underhåll vi har delad dagisavgift och vi delar på vinterkläder och barnens aktiviteter. annars så står jag för resten.

  • Svar på tråden Ska hon betala underhåll.
  • Anonym (Ja)

    Ja, det är ju upp till er hur ni vill göra men umgängesföräldern är den som ska betala underhåll vid ett sådant boende.

  • Anonym (japp)

    Gå via försäkringskassan och begär underhållsstöd på 1273:-/ i månaden per unge och blanda inte in exet och du vill undvika konflikter. Försäkringskassan kommer fråga dig om du inte kan komma överens med ditt ex men säg då att det funkar inte för då går allt genom försäkringskassan och utan problem.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (japp) skrev 2015-01-26 08:46:22 följande:

    Gå via försäkringskassan och begär underhållsstöd på 1273:-/ i månaden per unge och blanda inte in exet och du vill undvika konflikter. Försäkringskassan kommer fråga dig om du inte kan komma överens med ditt ex men säg då att det funkar inte för då går allt genom försäkringskassan och utan problem.


    Men om de inte har någon konflikt så kan de ju lämpligen prata om saken och komma överens om bästa lösningen. Känns dumt att börja hugga i en fungerande relation. Om det är en pågående konflikt så ja, då är det bäst att gå via fk.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (japp) skrev 2015-01-26 08:46:22 följande:

    Gå via försäkringskassan och begär underhållsstöd på 1273:-/ i månaden per unge och blanda inte in exet och du vill undvika konflikter. Försäkringskassan kommer fråga dig om du inte kan komma överens med ditt ex men säg då att det funkar inte för då går allt genom försäkringskassan och utan problem.


    Hur menar du utan problem? Om de i nuläget har en bra relation är väl bättre att prata med exet än att gå via försäkringskassan bakom ryggen på exet? Hon kommer ju att bli betalningsskyldig till FK.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Ja) skrev 2015-01-26 08:50:01 följande:
    Men om de inte har någon konflikt så kan de ju lämpligen prata om saken och komma överens om bästa lösningen. Känns dumt att börja hugga i en fungerande relation. Om det är en pågående konflikt så ja, då är det bäst att gå via fk.
    Ja jag tycker att det är bättre att gå direkt via försäkringskassan innan det blir en konflikt för när det gäller pengar är det alltid stor risk för konflikter.
  • Anonym (-)

    Fast får du underhåll så får du nog stå för vinterkläderna själv.

  • mamaleona

    Rent svar är JA. MEN om du får underhållet så rimligtvis står du för alla kostnader dvs fritidsintressen, dagis, kläder osv. Så brukar det vara. MEN sen finns det ju dom som ser längre än så, och är överens om att dela på utgifterna jämt för allt. I längden kanske den versionen löns för underhållet är dock så litet. Fundera när barnen blir tonåringar - tar du hellre underhåll eller delar ni alla utgifter lika? du vinner på det senare.

  • mamaleona

    ....fortsättning på föregående. DVS du vinner på det OM du kan lita på din x i alla år framöver att ni verkligen delar på allt. Finns där en gnutta osäkerhet vad hon kommer att tycka om pengar till halva moppen o moppekortet, bensin, dator, mobil osv osv..... ja kör då hellre på underhållspeng.

  • Brumma

    Du har rätt till hela barnbidraget för de tre barnen dom bor hos dig. Även halva för barnet som bor vv. Du har även rätt till underhåll på minst 1237:- i månaden per barn. För barnet du har vv kan du söka underhållsstöd vid växelvis boende. Det påverkar inte den andra föräldern utan är helt i försäkringskassans regi. Det är inkomstbaserat så om du får det eller inte beror enbart på din inkomst. Även mamman kan söka detta för barnet ni har vv.

    Det som ändras är ju att om du får barnbidrag en samt underhåll så får du även räkna med att stå för förskole/fritisavgifter för de tre heltidsboende barnen. Halva avgiften för vv barnet.

    Även vinterkläder samt barnens aktiviteter för de tre barnen får du stå för.

    Har ni ett gott samarbete och hon faktiskt står för sin del ändå så skulle jag nog fundera. Kommer hennes del upp i samma summa varje månad?

    underhållet för tre barn blir 3819:- per månad. Barnbidrag för tre barn blir 3754:- per månad. Plus halva barnbidraget för barnet som bor vv. Vilket borde hamna på nästan tusenlappen med flerbarnstillägg med tanke på att ni har fyra barn..

    Om den summan skiljer drastiskt från vad mamman i dagsläget betalar samt de hundralappar extra du får i barnbidrag så ja, då är det nog dags att fixa...

    Går ni genom försäkringskassan så räknar de ut vad mamman bör betala. Har hon låg inkomst så kommer det knappast bli att hon får betala fullt.

  • Anonym (Undrande far)

    Tack för bra svar får fundera lite till vi har ganska bra kontakt men gäller det pengar blir det känsligare.och skulle jag få underhåll så får jag stå för en del kostnader själv men aktiviteterna blir ca 2500 kr / år mer än nu  och vinterkläder 3-5000 / år och underhållet är ca 40 000/ år så visst skulle det vara bra ekonomiskt för man skulle kunna göra mer med barnen men det är mer man måste räkna in blir relationen sämre kan det bli svårare för mig att få minsta barnet att gå i skolan här hos mig.

  • Anonym (Undrande far)

    Nu är bomben släppt om mitt önskemål om underhåll .
    Ang underhållsstöd så tycker jag dem gör lite fel dem går efter vad man tjänade 2013 då tjänade jag bra nu studerar jag och skulle behöva bidraget nu men om 2 år kanske jag jobbar och tjänar bra då kan jag få bidrag det blir ju fel då behöver jag det ju inte.

  • Anonym (hej)

    Du ska ha hela barnbidraget för de barn som bor hos dig. Barnbidraget för barn som bor växelvis delar ni på.

    Sedan ska mamman betala underhåll för de barnen som bor hos dig. De barn som bor växelvis försörjer ni var och en för sig.

    Underhållet sköter ni i första hand privat genom att ni i enlighet med lagar och regler gemensamt kommer överens om hur mycket underhållsbidrag umgängesföräldern ska betala till boföräldern.

    Om ni inte klarar av att enas om underhållet har du som boförälder två alternativ. 1 - stämma umgängesföräldern för att få underhållsbidraget fastställt av tingsrätten eller 2 - ansöka om underhållsstöd genom försäkringskassan.

    Underhållsstödet som betalas genom försäkringskassan är på 1273 kronor per månadför var och ett av barnen som bor hos dig på heltid. Underhållsstödets storlek påverkas inte av dina inkomster. Försäkringskassan betalar ut underhållsstödet till dig och kräver sedan det av umgängesföräldern. Hur mycket de kräver tillbaka av umgängesföräldern beror på umgängesförälderns inkomster. Har denne väldigt låga inkomster så efterskänker försäkringskassan hela eller delar på betalningen.

  • Brumma
    Anonym (Undrande far) skrev 2015-01-27 13:17:40 följande:

    Nu är bomben släppt om mitt önskemål om underhåll .

    Ang underhållsstöd så tycker jag dem gör lite fel dem går efter vad man tjänade 2013 då tjänade jag bra nu studerar jag och skulle behöva bidraget nu men om 2 år kanske jag jobbar och tjänar bra då kan jag få bidrag det blir ju fel då behöver jag det ju inte.


    Fast vad du tjänar påverkar ju inte om du får underhållet.. Det är vad mamman ska betala som påverkas av vad HON tjänade för två år sedan.

    Har du barnen boende hos dig får du alltid 1273 oavsett din egen inkomst...
  • Anonym (hej 2)

    Tjänar hon under 110.000 per år, så går samhället in och betalar hennes underhåll (dvs hon betalar inget)

  • Brumma
    Anonym (hej 2) skrev 2015-01-27 21:54:38 följande:

    Tjänar hon under 110.000 per år, så går samhället in och betalar hennes underhåll (dvs hon betalar inget)


    Inte om hon tjänade mer för två år sedan då de går på den taxerade inkomsten två år tillbaka i tiden. Man kan ha blivit plötsligt arbetslös.långtidssjukskriven eller vara föräldraledig. De tittar ändå på inkomsten två år tillbaka. ..

    Kan man i en sådan situation inte betala vad de kommer fram till så kan man få uppskov. Dvs skulden läggs på hög tills man får en inkomst igen.
  • Anonym (H)

    Varför har hon barnbidrag för de tre som bor hos dig?!?

  • Anonym (hej 2 2)
    Brumma skrev 2015-01-28 07:35:58 följande:
    Inte om hon tjänade mer för två år sedan då de går på den taxerade inkomsten två år tillbaka i tiden. Man kan ha blivit plötsligt arbetslös.långtidssjukskriven eller vara föräldraledig. De tittar ändå på inkomsten två år tillbaka. ..
    Kan man i en sådan situation inte betala vad de kommer fram till så kan man få uppskov. Dvs skulden läggs på hög tills man får en inkomst igen.
    Nej du har helt fel brumma.

    Tjänar hon under 110 000 kr per år så betalar hon inget. Den kostnaden står staten för fullt ut. Inga uppskov, inga lån, inga återbetalningar.
  • Brumma
    Anonym (hej 2 2) skrev 2015-01-28 11:51:25 följande:

    Nej du har helt fel brumma.

    Tjänar hon under 110 000 kr per år så betalar hon inget. Den kostnaden står staten för fullt ut. Inga uppskov, inga lån, inga återbetalningar.


    Nej. Man går på inkomsten två år tillbaka i tiden. Varje år räknas det om - men fortfarande så med två års förskjutning. Det du talar om kan inträffa om man två år tillbaka hade den inkomst du talar om (100 000 är summan man själv får tillgodoräkna sig, inte 110 000). Då betalar försäkringskassan hela summan och man blir inte återbetalningsskyldig.

    Nedan följer ett utdrag ur försäkringskassans faktablad för Underhållsstöd, återbetalning av underhållsstöd. Den hittar du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad

    Välj fliken "Om ni separerar".

    "Faktablad: Underhållsstöd

    Uppdaterad: 2015-12-30

    2/4

    FK 4079-D_Fa

    Ränta vid utebliven betalning

    Om du inte betalar det bestämda beloppet i

    rätt tid måste du betala ränta på den skuld

    du får till Försäkringskassan. Det innebär att

    det blir ränta på den skuld som uppstår om

    du fått anstånd med betalningen, eller om vi

    lämnat skulden till Kronofogdemyndigheten för

    indrivning.

    Inkomsten två år bakåt bestämmer.

    Hur mycket du måste betala tillbaka av under-

    hållsstödet beräknas för februari till januari

    utifrån beslutet om slutlig skatt året innan.

    Det betyder att beloppet för februari 2015 till

    januari 2016 beror på vilken inkomst du hade

    under 2013, det vill säga 2014 års beslut om

    slutlig skatt.

    Beloppet räknas om varje år
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-01-28 13:43:35 följande:

    Nej. Man går på inkomsten två år tillbaka i tiden. Varje år räknas det om - men fortfarande så med två års förskjutning. Det du talar om kan inträffa om man två år tillbaka hade den inkomst du talar om (100 000 är summan man själv får tillgodoräkna sig, inte 110 000). Då betalar försäkringskassan hela summan och man blir inte återbetalningsskyldig.

    Nedan följer ett utdrag ur försäkringskassans faktablad för Underhållsstöd, återbetalning av underhållsstöd. Den hittar du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad

    Välj fliken "Om ni separerar".


    Oj. Vad jobbig texten blev...

    Får se om detta blir bättre..

    "Faktablad: Underhållsstöd

    Uppdaterad: 2015-12-30

    2/4

    FK 4079-D_Fa

    Ränta vid utebliven betalning

    Om du inte betalar det bestämda beloppet i

    rätt tid måste du betala ränta på den skuld

    du får till Försäkringskassan. Det innebär att

    det blir ränta på den skuld som uppstår om

    du fått anstånd med betalningen, eller om vi

    lämnat skulden till Kronofogdemyndigheten för

    indrivning.

    Inkomsten två år bakåt bestämmer.

    Hur mycket du måste betala tillbaka av under-

    hållsstödet beräknas för februari till januari

    utifrån beslutet om slutlig skatt året innan.

    Det betyder att beloppet för februari 2015 till

    januari 2016 beror på vilken inkomst du hade

    under 2013, det vill säga 2014 års beslut om

    slutlig skatt.

    Beloppet räknas om varje år
Svar på tråden Ska hon betala underhåll.