• Paulina P P

    Bästa bankkontot med hög ränta?

    Jag vill spara ihop en buffert. Jag vill inte riskera att förlora några pengar och jag kan inget om aktier. Därför är jag intresserad av ett bankkonto med hög ränta. Jag har inga banklån som påverkar mitt val. Mina krav:

    Statlig insättningsgaranti
    Fria uttag
    Smidigt att sätta in/ta ut pengar

    Jag har också möjlighet att låsa ett visst belopp i 3-5 år så ett sådant konto kan vara ett bra komplement.

    Kan ni ge mig tips?

  • Svar på tråden Bästa bankkontot med hög ränta?
  • Paulina P P
    Ensam hemma skrev 2015-01-26 13:03:15 följande:

    Kika in på till exempel spara.nu och jämför olika banker. Tyvärr är sparräntan på banken väldigt låg idag.


    Jo, jag har 0,00% ränta på alla konton just nu. Därför vill jag byta. Jag vet att en kollega har pengar hos Volvofinans. De har visst 1,25% ränta. Det finns säkert någon som har lite högre.
  • becca87

    Jag har spara på houstspar.se

    De har som minst 1,40 men upp toll 3,50 % tror jag om det inte blivit ändrat. Har sparat i flera år där , och de har insättningsgaranti upp till 1000000:-

    Du kopplar ditt konto til ett vanligt konto på ex Swedbank , och för över pengar till/från med bankgio(?) . Hoist är nog vara internetbaserat . Har alltid funkar för mig och min fanilj. Gå in och läs på hemsidan!

  • CarinaL26

    Har inte sett någon bank med insättningsgaranti som erbjuder ränta på över 2%. Den garantin är väldigt viktig om du inte vill ta några risker. Har inte koll på räntor för låsta tider men jag skulle istället satsa på en fond med kanske 10% aktier och resten räntebärande papper i stället för konton med knappt någon ränta.

  • Paulina P P
    CarinaL26 skrev 2015-01-27 10:41:08 följande:

    Har inte sett någon bank med insättningsgaranti som erbjuder ränta på över 2%. Den garantin är väldigt viktig om du inte vill ta några risker. Har inte koll på räntor för låsta tider men jag skulle istället satsa på en fond med kanske 10% aktier och resten räntebärande papper i stället för konton med knappt någon ränta.


    Insättningsgaranti vill jag såklart ha!
  • Paulina P P
    Inte jag skrev 2015-02-02 23:14:47 följande:

    Sbab har 1,2 %


    Låter bra!
  • Inte jag
    Paulina P P skrev 2015-02-03 08:29:46 följande:
    Låter bra!
    och det är lätt att öppna ett sparkonto där. =)
  • kanjagblirik
    Inte jag skrev 2015-02-02 23:14:47 följande:

    Sbab har 1,2 %


    Sitter med en mindre summa just där, numera så har räntan sjunkit så mycket att jag tycker det är mer värt att sitta i aktier alternativt räntefonder.

    Som någon sa så är det viktigaste att man har insättningsgarantin. Sen så är det tyvärr så att många av de höga räntorna som bolaget lockar med sjunker sakta men säkert.

    Jag skulle inte låsa in några pengar på långsikt, då hade jag hellre valt att lära mig mer om aktier alternativt fonder om du inte behöver pengarna omgående.
  • Inte jag

    [quote=74821635][quote-nick]kanjagblirik skrev 2015-02-08 18:33:25 följande:[/quote-nick]

    Sitter med en mindre summa just där, numera så har räntan sjunkit så mycket att jag tycker det är mer värt att sitta i aktier alternativt räntefonder.

    Som någon sa så är det viktigaste att man har insättningsgarantin. Sen så är det tyvärr så att många av de höga räntorna som bolaget lockar med sjunker sakta men säkert.

    Jag skulle inte låsa in några pengar på långsikt, då hade jag hellre valt att lära mig mer om aktier alternativt fonder om du inte behöver pengarna omgående.

    [/

    Jag har pengar både på aktiefonder och sparkonto bara för att. Jag vågar inte ha mina pengar enbart på fonder eller aktier

Svar på tråden Bästa bankkontot med hög ränta?